عربستانی‌ها از این صورت فلکی برای افسانه سرایی الهام می‌گیرند+عکس

صورت فلکی که قصد داریم درباره آن صحبت کنیم، یکی از مشهورترین صور فلکی در تاریخ انسانیت و محبوب‌ترین آنها نزد ستاره‌شناسان و دوستداران فضا است.

صورت فلکی که الهام‌بخش عربستانی ها و یونانی‌ها در افسانه‌سرایی است!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،صورت فلکی جبار به دلیل روشنایی و وضوح فوق‌العاده و همچنین ستاره‌های نورانی‌اش شناخته می‌شود. این امر سبب شده حتی در شرایط آلودگی نوری نیز قابل مشاهده باشد.

انسان از دیرباز صورت فلکی جبار را به صورت جنگجویی ایستاده که سلاحش را روی کتف دارد و کمربندی آراسته به سه ستاره‌نورانی به کمر بسته تصور کرده است.

این صورت فلکی تعدادی از معروف‌ترین ستاره‌ها و سحابی‌های کیهان را در خود دارد. صورت فلکی جبار سحابی جبار، سحابی کله‌اسبی، سحابی شعله، به اضافه ستاره پای شکارچی که هفتمین ستاره نورانی میان همه ستارگان آسمان است، ستاره ابط الجوزا که هشتمین ستاره نورانی آسمان است و ستاره شمشیر شکارچی را در خود دارد.

این صورت فلکی نه به نیم کره شمالی و نه به نیم کره جنوبی تعلق دارد، بلکه به دلیل قرار گرفتن هر نیم آن در یک نیم‌کره، به عنوان یکی از اجرام آسمانی خط استوای آسمانی شناخته می‌شود و این امر موجب می‌شود از هر کدام از قطب‌های شمال و جنوب تنها نصف آن دیده شود. می‌توان صورت فلکی جبار را به شکل کامل از مناطق با عرض جغرافیایی زیاد دید و معمولا در نزدیکی افق دیده می‌شود.

صورت فلکی که الهام‌بخش عرب‌ها و یونانی‌ها در افسانه‌سرایی است!

پیشینیان و به ویژه عرب‌ها و یونانی‌ها افسانه‌های زیادی درباره صورت فلکی جبار ساختند. برخی این صورت فلکی را به صورت انسانی ایستاده که کمانی روی شانه و گرزی در دست گرزی دارد و می‌خواهد با ثور که در شمایل صورت فلکی ثور است بجنگد. برخی افسانه‌ها نیز داستان کشته شدن او و ارتباط صورت فلکی عقرب را روایت می‌کنند. برخی نیز سه ستاره افقی را کمربند و سه ستاره عمودی را شمشیر او فرض کرده‌اند و ستاره‌های سمت راست را کمانی که شکارچی با خود دارد، دانسته‌اند.


بیشتر بخوانید:با عجیب‌ترین خرافات در کشور‌های مختلف جهان آشنا شوید


اِبْطُ الجوزا، یَدُ الجوزاء، منکب الجبار، ذراع الجوزا، رِجْلُ الجبّار ، ناجِذ، ناجِد، جرزم جوزا، مِنطَقه، نِظام، نِطاق، سیف الجبار، نائر السیف، سیف، مَیْسان، هَقعه، رَأس الجبار و ثابت معروف‌ترین ستاره‌های صورت فلکی جبار هستند. با این حال تعداد بی‌شماری ستاره دیگر در این صورت فلکی وجود دارند.

رجل الجبار و ابط‌ الجوزا دو ستاره پر فروغ این صورت‌ فلکی هستند. رجل الجبار هفتمین ستاره پر نور آسمان از لحاظ روشنی ظاهری است. رجل الجبار در پانصد سال نوری زمین قرار دارد و اگر در فاصله‌ای برابر با خورشید از زمین قرار می‌گرفت، 21 هزار بار نورانی‌تر دیده می‌شد. ستاره ابط الجوزا نیز بسیار بزرگ‌تر از خورشید است و قطر آن 800 برابر قطر خورشید است.

 منبع:العربیه

انتهای پیام/

صورت فلکی که الهام بخش سعودی ها در افسانه سرایی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار