برگزاری اولین کارگاه تبیین قانون مطبوعات و جرائم رسانه ای در جنوب کرمان

اولین کارگاه تبیین قانون مطبوعات وجرائم رسانه ای با حضور دادستان کرمان و اصحاب رسانه در جنوب استان کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، دادخدا سالاری دادستان عمومی وانقلاب استان کرمان، در اولین کارگاه تبیین قانون مطبوعات وجرائم رسانه ای که به همت خانه مطبوعات و رسانه های جنوب استان در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان جیرفت برگزار شد، گفت: تعدد و کثرت رسانه های جنوب استان را قابل تحسین است و از اصحاب رسانه خواست :روی ظرفیت ها و پتانسیل های جنوب و معرفی بیشتر این نقاط قوت،جهت توسعه منطقه تمرکز کنند.

وی خبرنگاران دغدغه مند را خبرنگارانی موفق برشمرد و افزود: اهالی رسانه جنوب با زنده نگه داشتن گفتمان، می توانند محرومیت ها را به گوش مسئولین در سطوح مختلف جامعه برسانند.

دادستان کرمان ضمن اشاره به نقش روشنگری مطبوعات از اهالی خونگرم جنوب استان کرمان بواسطه عدم فراخوان در اغتشاشات اخیر تقدیر و تشکر کرد.

وی شکست غربی ها در دو مقطع،توسط ایرانیان را مرهون تلاش های کنونی سردار سلیمانی و دلاوری های سورنا سردار دلیر ایرانی در گذشته عنوان کرد و اصحاب رسانه را به بیان حق و حقیقت و رعایت حرمت و آبروی انسانها دعوت کرد.

همچنین سلیمانی معاون امنیتی و فضای مجازی؛ با بیان اینکه در سال ۸۳ در کل استان ۵۲ مجوز رسانه ای بیشتر نداشتیم؛در واقع ظرفیت چشمگیر رسانه ای جنوب و شهدای خبرنگاری چون اسماعیل عمرانی را از افتخارات این منطقه برشمرد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از دل رسانه بر آمده؛ گفت:زمینه توسعه، امنیت است که می تواند در سایه ی فعالیت های فرهنگی هر منطقه ای تحقق یابد.

معاون امنیتی و فضای مجازی؛ قوانین مطبوعات، جرائم رایانه ای،مولفین و مصنفین و موادی از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی را محور کلام خود قرار داد و گفت: ماده ۱ قانون مطبوعات،نشر مطبوعه را مستلزم اخذ مجوز می داند و ماده ۷ آن، انتشار بدون مجوز را جرم انگاری دانسته است.

وی گفت: برخورد مسامحه وار سامانه های اینترنتی که در گذشته فرهنگ و ارشاد اسلامی مسوولیت صدور مجوز را به آنها محول کرده بود؛متاسفانه منجر به فعالیت برخی سایت های غیر قانونی شد.

سلیمانی با بیان اینکه داشتن مجوز رسانه ها را مشمول قانون مطبوعات می کند گفت: رسانه های دیجیتال هم در حکم مطبوعات و در دایره تعریف آنها هستند. و قانون مطبوعات فراخور حال افراد فرهیخته جامعه باهدف اجرای قوانین و تنبیه بدون سزا دادن است.

سلیمانی توهین،نشر اکاذیب،اشاعه فحشا را از مصادیق قانون مجازات اسلامی عنوان کرد و از بحث "نقد و توهین" توسط مطبوعات سخن گفت و افزود: قانون‌گذار بین این دو موضوع مرز قائل است و می گوید نقد باید عاری از توهین باشد.

وی با استناد به قانون سال ۷۵ تعریفی از توهین ارائه کرد که بیانگر آن است اگر با کلام،نوشتار و حتی رفتار عملی انجام شود که باعث تحقیر شدن فرد شود توهین صورت گرفته است.

سلیمانی گفت: طبق تبصره ماده ۳ قانون نقدهایی که با آگاهی و منطق و با هدف عاید شدن سود برای مردم نوشته شود خالی از اشکال است.

وی به هنر متفاوت کاریکاتور در نقد اشاره کرد و گفت: با رعایت قانون ماده ۳مطبوعات می توان از این هنر در راستای اصلاح امور استفاده کرد.

سلیمانی تصریح کرد : اگر فردی جرمی را به کسی بدون توان اثبات آن نسبت دهد؛ افترا زده است و بایستی در برابر قانون پاسخگو باشد. و دلیل برخی افتراها را عدم دقت در منبع و تصور سلب مسئولیت از خود بواسطه نقل قول کردن عنوان کرد.

معاون امنیتی و فضای مجازی، اظهار کرد: "نشر اکاذیب" به دلیل اثر گذاری بر امنیت روانی مردم جرم بزرگی است و در فضای مجازی هم این اتفاق رخ می دهد بنابراین فکر کردن به تاثیر هر خبر قبل از انتشار آن اهمیت فراوانی دارد.

وی افزود : دومین کارگاه تبیین قانون مطبوعات وجرائم رسانه ای در جنوب استان کرمان با حضور حسین سلامی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت ،روزسه شنبه ۲۶ دی ، ساعت ۱۵:۳۰ در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان برگزار می‌شود.
انتهای پیام/ ی

برگزاری کارگاه جرائم رسانه ای در جنوب کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار