معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان همدان گفت: مقابله با بحران آب با اجرای طرحهای آبخیرداری در دستور کار قرار می گیرد.

مقابله با بحران آب با اجرای طرحهای آبخیرداریبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اجرای طرحهای آبخیزداری را یکی ازمهمترین راهکارهای مقابله با بحران آب دانست و گفت: کنترل فرسایش، سیل و رسوب و تعذیه آب‌های زیرزمینی از اهداف اصلی آبخیزداری است.

سعید رسولی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان همدان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان، با بیان اینکه کشور 8 سالی است که با خشکسالی مواجه است، اظهار کرد: باید بارش‌ها از سرشاخه‌ها کنترل و هدایت شود تا از هدررفت آب‌های سطحی جلوگیری شود.

وی پروژه‌های آبخیزداری را در 4 دسته تشریح کرد و افزود: پروژه‌های آبخیزداری در 4 دسته مکانیکی و سازه‌ای، بیولوژیک، بیومکانیکی و مدیریتی قرار دارد که پروژه‌های بیولوژیکی در تقویت پوشش گیاهی، احیاء مراتع بسیار مؤثراست و با توجه به مطالعات انجام شده در سطحی که پوشش گیاهی مستقر است، میزان فرسایش به مراتب کمتر بوده است.

رسولی خاطرنشان کرد: پروژه‌های بیومکانیکی تلفیقی از پروژه‌های مکانیکی و بیولوژیک است که از جمله آن می‌توان به ایجاد بانکت و جوی و پشته اشاره کرد که در نهایت اجرای این پروژه‌ها پوشش گیاهی احیاء می‌شود..

وی گفت: در بحث مدیریتی طرحهای آبخیزداری رعایت تنوع و چرای دام، تعلیف دام در فصول مناسب در مراتع از نکات مورد توجه است.

 رسولی اظهار کرد: در حوزه‌هایی که فرسایش توده‌ای و خندقی وجود دارد، با اجرای عملیات آبخیزداری و سازه‌ای در روند این فرسایش‌ها تأخیر ایجاد شده و زمینه‌ای فراهم می‌کنیم که در بروزسیلاب‌ها تأخیر ایجاد شده و فرصت نفوذ آب به سفره‌ها را فراهم شود.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی استان همدان با تأکید بر اینکه آبخیزداری مردم‌ محور است، تصریح کرد: پروژه‌های آبخیزداری براساس تقاضای مردم و ساکنان روستاها اجرا و بنا به درخواست مردم مطالعات همه جانبه صورت می گیرد و طرحی اجرایی می‌شود که در این راستا خیرین آبخیزداری نیز وجود داشته باشد و از توان وظرفیت آنان استفاده خواهد شد به‌طوریکه در استان همدان تا کنون 4 پروژه در شهرستان‌های ملایر، نهاوند و تویسرکان با مشارکت خیرین آبخیزداری اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه بحث اصلی در آبخیزداری حفظ خاک است، ادامه داد: وقتی کیفیت خاک حفظ شود پوشش گیاهی مستقر می‌شود که بر روی حل معضل آب تأثیر بسزایی خواهد داشت.

رسولی با تأکید بر اهمیت پروژه‌های آبخیزداری، یادآور شد: در سال‌های گذشته به علت برداشت از معادن بالادست سد اکباتان شاهد افزایش حجم رسوبات در این سد بودیم در حالیکه اگر آبخیزداری صورت بگیرد به چنین مشکلاتی برخورد نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه آبخیزداری باعث کنترل 270 مترمکعبی رواناب در هر هکتار می‌ شود، بیان کرد: با اجرای پروژه‌های آبخیزداری در هر هکتار 81 مترمکعب آب استحصال می‌شود و 2 تن در هکتار فرسایش را کنترل می‌کند.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه با اجرای عملیات آبخیزداری 100 کیلوگرم در هر هکتار علوفه تولید می‌شود، ادامه داد: عملیات آبخیزداری در مناطق مختلف باعث اشتغالزایی رونق تولیدات کشاورزی نیز می‌شود.

انتهای پیام/ص.ف

پیبشرفت طرح های آبخیزداری

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.