رونق بازار صید و صیادی هرمزگان با توسعه بنادر صیادی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با اجرای طرح های موفق در زمینه شیلات موجب رونق زندگی ساحل نشینان این خطه شد. ساحل نشینانی که اکنون خود با تشکیل تعاونی اداره بنادر صیادی را در دست گرفته اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،با به ثمر رسیدن نهال انقلاب و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تلاش همه جانبه مردم و مسئولان برای عمران، آبادانی و بهبود وضعیت معیشت مردم آغاز شد و در این بین به خلیج فارس به عنوان یک ظرفیت عظیم در حوزه شیلات برای بهبود معیشت ساحل نشینان و ایجاد فرصت های شغلی پایدار توجه ویژه ای شد.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بهره مردم هرمزگان از موهبت های خدادای خلیج فارس به دلیل نبودن بندر صیادی تنها به کسب مایحتاج روزانه صیادان محدود می شد و صیادان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کردند.

رونق بازار صید و صیادی هرمزگان با توسعه بنادر صیادی

مسعود بارانی معاون صید و بنادر صیادی شیلات  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،در خصوص بنادر صیادی هرمزگان می گوید: پیش از انقلاب اسلامی استان هرمزگان بندر صیادی  نداشت و صیادان صید خود را در مکان های نامناسبی از ساحل تخلیه می کردند.

وی با اشاره به تلاش های روز افزون برای ایجاد بنادر صیادی با هدف رونق معیشت صیادان و ارتقا صنعت شیلات از نظر اقتصادی در هرمزگان گفت: اکنون 22 بندر صیادی در هرمزگان فعال هستند که بندر لنگه بیشترین تعداد بندر صیادی را به خود اختصاص داده است.

معاون صید و بنادر صیادی شیلات هرمزگان تعداد شناور های صیادی فعال را 4 هزار و 430 فروند عنوان کرده و گفت: 29 هزار صیاد از طریق فعالیت در بنادر استان امرار معاش می کنند.

مسعود بارانی در خصوص اهمیت بنادر صیادی می گوید: بنادر صیادی نقش بسزایی در رونق صید و صیادی با افزایش صید، جلوگیری از مهاجرت ساحل نشینان با ایجاد اشتغال زایی و سکونت مردم در نوارهای ساحلی و مرزی و افزایش فعالیت های اقتصادی و تجاری در حوزه شیلات ایفا می کند.

وی تامین سوخت،تخلیه و بارگیری صید، تامین آب و یخ را ازجمله خدماتی برشمرد که به صیادان و صاحبان شناورهای صیادی در این بنادر ارائه می شود.

رونق بازار صید و صیادی هرمزگان با توسعه بنادر صیادی

تسهیل در توسعه بنادر صیادی با واگذاری به بخش خصوصی

واگذاری بنادر صیادی به تعاونی های مردمی در هرمزگان به عنوان یک راهکار برای توسعه صنعت صید و صیادی و تسریع در ارائه خدمات از سال 85 با واگذاری بندر حسینه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،رئیس اداره بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان هم گفت: از زمان آغاز اجرای این طرح تا کنون مدیریت 15 بندر به تعاونی های صیادی منطقه با هدف توانمند سازی و بکارگیری مشارکت حداکثری بهره برداران و کار آفرینان، فراهم کردن زمینه های حضور کارآفرینان و سرمایه گذاران در طرح های توسعه بندری ، اشتغالزایی، افزایش و استفاده از بهره وری از ظرفیت های حداکثری بندری در بخش های غیر دولتی، مدیریت موثر بر انجام فرآیندهای مورد انتظار دولت در بنادر ماهیگیری و کاهش هزینه ای دولت واگذار شده است.

فرید جهانشاهلو می گوید: 130 نفر به صورت مستقیم و 500 نفر به صورت غیر مستقیم در این بنادر فعالیت می کنند.

رئیس اداره بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان افزود: اکنون 11 هزار نفر در این تعاونی ها عضو هستند.

وی رتبه شیلات هرمزگان در زمینه واگذاری بنادر صیادی به تعاونی ها در کشور را قابل توجه برشمره و گفت: استان هرمزگان به لحاظ واگذاری بندر و همچنین تعداد بنادر واگذار شده به بخش خصوصی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

معاون صید و بنادر صیادی شیلات هرمزگان گفت: سهم هرمزگان در بنادر صیادی کشور بیش از 40 درصد است و پارسال بیش از 240 هزار تن آبزی در این بنادر صید شده است.

رونق بازار صید و صیادی هرمزگان با توسعه بنادر صیادی

چالش های صنعت صید و راهکارهای برون رفت از آن

مسعود بارانی بالا بودن هزینه تعمیرات و نگهداری اساسی بنادر همچون لایروبی و ترمیم بازوهای اصلی و فرعی و صید غیر مجاز را از مهمترین چالش های موجود در صنعت صید هرمزگان عنوان کرد.

وی تامین اعتبار لازم برای بهسازی، تکمیل بهسازی و ساخت بنادر ، تامین اعتبارات لازم برای حفاظت از منابع و تامین تجهیزات شناورهای عملیاتی و جذب نیروهای انسانی مورد نیاز برای حفاظت از منابع را ازجمله راهکار های موثر برای غلبه بر موانع برشمرد.

بارانی بر توسعه بنادر صیادی با هدف ارتقا شاخص های شیلاتی و کمک به اقتصاد استان و معیشت مردم تاکید کرده و افزود: بندر محور کردن بنادر در سطح استان، ساخت مراکز تخلیه صید کوچک از جمله طرح های در دست اقدام برای توسعه بنادر است.

رونق بازار صید و صیادی هرمزگان با توسعه بنادر صیادی

هرمزگان به عنوان یکی از قطب های مهم شیلاتی به ویژه در زمینه صید و صیادی  طلب می کند مشکلات این حوزه با اولیت بیشتری پیگیری و در مجرای قوانین و مقررات حل شود.

با توسعه صنعت شیلات در طول 4 دهه پس از انقلاب اسلامی، شیلات در اقتصاد استان و معیشت مردم هرمزگان دارای جایگاهی بی بدیل بوده و مهمترین،در دست رس ترین و کم هزینه ترین محور توسعه استان است که تحقق آن توجه و حمایت همه جانبه مسئولان به ظرفیت های شاین بخش را می طلبد.

انتهای پیام/ز

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.