نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، امروز (پنجشنبه ۲۶ دلو) با انتشار گزارشی اعلام کرد که در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰ هزار و ۴۵۳ غیر نظامی در افغانستان کشته و زخمی شده اند.

کشته و زخمی شدن بیش از 10 هزار غیر نظامی در افغانستان در 2017به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، امروز (پنجشنبه ۲۶ دلو) با انتشار گزارشی اعلام کرد که در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰ هزار و ۴۵۳ غیر نظامی در افغانستان کشته و زخمی شده اند.

تادامیچی یاماموتو، نماینده سازمان ملل در افغانستان هنگام ارائه این گزارش گفت که مخالفان مسلح دولت افغانستان مسئول بیشترین تلفات غیر نظامیان بوده و ما از آنها می‌خواهیم از هدف قرار دادن غیر نظامیان جلوگیری کنند.

وی افزود که همه طرف‌های درگیر در افغانستان، برای جلوگیری از تلفات غیر نظامیان اقدامات لازم را روی دست گیرد و از اماکن خدمات عمومی مانند شفاخانه‌ها و مکاتب در حملاتشان استفاده نکنند.

یاماموتو گفت که طرف‌های درگیر از حملات در مناطق غیر نظامی نیز خودداری کند و مراقبت جدی را برای حفظ جان آنها روی دست گیرند.

وی در ادامه برای پایان جنگ در افغانستان، خواستار ادامه گفتگوی صلح شد.

همچنین در گزارش سازمان ملل که در مورد تلفات غیر نظامیان در افغانستان به نشر رسیده، آمده است که در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۵۹ کودک و زن کشته و ۸۶۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

در این گزارش، گروه طالبان مسئول ۴۲ درصد، داعش ۱۰ درصد، نیروهای طرفدار دولت ۲۰ درصد، نیروهای امنیتی ۱۶ درصد و نیروهای خارجی، مسئول ۲ درصد تلفات غیر نظامیان معرفی شده اند.

بر اساس این گزارش، آمار تلفات در سال ۲۰۱۷ در کابل، ننگرهار، فراه، ارزگان، فاریاب و قندوز بلند بوده که حملات انتحاری مخالفان مسلح دولت، در مجموع عامل ۴۰ درصد تلفات غیر نظامیان بوده است.

همچنین در گزارش آمده است که بیشترین حملات انتحاری علیه مراکز مذهبی در کابل از سوی داعش صورت گرفته است. از سوی دیگر، در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۳۹ غیر نظامی بر اثر انفجار ماین‌های باقی مانده از گذشته کشته شده‌اند.

در گزارش سازمان ملل این موضوع شرم‌آور خوانده شده و آمده است که از انفجار اشیای باقی مانده از گذشته جلوگیری می‌شد، اما با همه اینها، در افغانستان باعث تلفات غیر نظامی زیادی شده است.

همچنین در این گزارش آمده است که در سال گذشته میلادی، ۶۳۱ غیر نظامی در حملات هوایی در افغانستان کشته شده‌اند و این آمار، افزایش هفت درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.