گریگوریان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

آغاز زایش زندگی در مناطق فرسوده با آبادانی این بافت

پدر علم سازه ایران آبادانی بافت فرسوده را آغاز زایش زندگی در مناطق فرسوده دانست و گفت: نباید به بافت فرسوده نگاه تحقیر آمیز داشته باشیم.

پروفسور گریگوریان پدرعلم سازه ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از آغاز زایش زندگی در مناطق فرسوده با آبادانی این نوع بافت خبر داد و گفت: اگر بنای آبادانی را دراین بافت شهری بگذاریم این بافت شهری خودش را ترمیم می کند.

گریگوریان معتقد است: نگاه مردم نسبت به نوسازی بافت های فرسوده توأم با ترس است به دلیل اینکه در مقاطع مختلف سیاست های مختلفی برای بحث نوسازی بافت های فرسوده بکار گرفته شده است. با وجود این که کشور ایران کشوری اسلامی است،کشور مساوات است اما از لحاظ اخلاقی، خودمان را با واژه های غنی و فقیر و فرسوده و نو متمایز می کنیم.

 

به بافت فرسوده نگاه تحقیر آمیز نداشته باشیم

وی افزود: با اتلاق واژه فرسوده به  مردم ساکن این مناطق خودمان را از آن ها جدا می کنیم و کنار می گذاریم. به آنها می گوییم  تو این هستی من این هستم.  پس باید واژه فرسوده، یک واژه فنی و میان کارشناسان  باشد تا آن شهروند خودش را"توسری خورده" حساب نکند، و تصور نکند شهروند درجه دوم یا درجه سوم است.

پدر علم سازه ایران گفت: در وهله اول باید به ساکنان محلات فرسوده روحیه بدهیم به اینصورت که به ساکنان این بافت شهری بگوییم که شما درجه دو نیستی، می توانی پیشرفت کنی ولی باید شرایطش را به دست آوری.

وی با ذکر مثالی از لندن تاکید می کند: « یک طرف شهر لندن رودخانه تایمز اعیان نشین است و یک طرف دیگرش فقیر نشین است. طرفی که فقیر نشین است مثل روستاهای اعیان نشین تغذیه می کنند.

گریگوریان افزود: اعیان نشین ها نمی توانند بدون آن فقیر نشین ها زندگی شان را ادامه دهند. لوله کش ها، کارگرها، پلیس، ژاندارم ها، راننده ها از آنجا هستند و هر دو طرف شهر می دانند که ساکنان بافت فرسوده آنها فعال و خیلی مفید هستند.

پدر علم سازه ایران شرایط تهران را نیز مشابه لندن دانست و گفت: با توجه به اینکه نیروهای کارآمد و فعال در شهر از ساکنان بافت فرسوده هستند اگر این افراد نباشند تهران ما لنگ می شود.  

گریگوریان در پایان تاکید کرد: باید ساکنان این بافت را از امکانات برخودار کرده و داخل آن را با تکنولوژی های مدرن پر کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار