منصوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

چین به دنبال یک رابطه متوازن با ایران است/ نباید از چین برای برآورده کردن تمامی انتظارات از برجام توقع داشت

سفیر سابق ایران در چین گفت:پکن با توجه به جهت گیری اقتصادی در روابط خارجی اش تلاش می کند، یک رابطه متوازن با ایران داشته باشد.

چین به دنبال یک رابطه متوازن با ایران است/ نباید از چین برای برآورده کردن تمامی انتظارات از برجام توقع داشتجواد منصوری سفیر سابق ایران در چین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تمایل پکن برای حفظ برجام به سبب منافع اقتصادی آن، اظهار کرد: چین مانند هر دولتی به دنبال منافع و امنیت ملی بلند مدت خود است، به طوری که تمامی محاسبات، سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم گیری‌هایش حول این دو محور می‌چرخد و این امر مسئله‌ای منطقی محسوب می‌شود.

سفیر سابق ایران در چین بیان کرد: دولت چین با توجه با روابط گسترده‌ای که با اکثر کشورهای دنیا دارد، نهایت سعی خود را می‌کند که به توازن و تعادل در روابط خود با کشورها برسد.

وی تصریح کرد: روابط پکن با تهران جدای از روابط با دولت‌ها و اقتصادهای بزرگ نیست و از این رو دولت و ملت ایران نباید توقع داشته باشند که چین تمامی انتظارات را در قبال برجام برآورده کند.

منصوری ادامه داد: با توجه به اینکه دولت چین در شرق آسیا با چالش‌های بزرگی روبه‌رو است و از طرفی دیگر رقبایی که در صحنه بین المللی دارد، این دولت در محاسبات راهبردی خود تمام جوانب را مدنظر قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: در چند دهه گذشته چین سعی کرده در روابط خود با ایران به آرامش و ثبات دست یابد، به همین دلیل تهران در این دوران موضع خصمانه و یا غیرمنتظره‌ای از طرف پکن ندیده است.

سفیر سابق ایران در چین با اشاره به اینکه پکن در موارد زیادی سعی کرده مواضع سایر کشورها را در قبال تهران تا حدودی تعدیل کند، تصریح کرد: این کشور در جریان تحریم‌ها تا آنجا که ممکن بود برای ایران شرایط مبادله‌ای را تسهیل کرد و به همین دلیل خرید نفت و فرآورده‌های آن را هیچ گاه قطع نکرد و فروش انواع کالا و خدمات به ایران را ادامه داد.

وی اضافه کرد: چین متوجه نقش ایران در منطقه است و تهران را به عنوان یکی از منابع مهم تامین انرژی خود می داند، در نتیجه به دنبال یک رابطه متوازن و با ثبات در همه ابعاد است.

منصوری تصریح کرد: امکانات چین در زمینه‌های مختلف برای ایران فرصت مناسبی را فراهم می‌کند و در بعضی از زمینه ها شاید کم نظیر باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دولت ایران روابط خود با چین را باید خیلی حساب شده، دقیق و آگاهانه پیگیری کند، زیرا غرب تمایلی به بهبود روابط ایران و چین و تبدیل آن به یک رابطه استراتژیک ندارد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: چین ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار