چه عواملی باعث تلخ شدن دهانتان می‌شود؟

تلخ یا بدطعم شدن دهان ممکن است یک واکنش طبیعی نسبت به نوعی خوراکی متمایل به تلخی باشد که کاملا موقتی و گذراست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چشایی، حس پیچیده‌ای است که تحت تاثیر عوامل مختلفی، از جمله بهداشت بد دهان، خشکی دهان و یا بارداری قرار دارد. بسیاری از مشکلاتی که موجب تلخی دهان می‌شوند، خیلی جدی نیستند. اما تلخی دهان بسیار آزاردهنده است. در ادامه به چند عامل که موجب تلخی دهان می شود، اشاره شده است:

خشکی دهان

خشکی دهان زمانی رخ می‌دهد که بزاق به اندازه کافی ترشح نمی‌شود. وقتی بزاق دهان کم می‌شود، تعداد باکتری‌های موجود در دهان افزایش می‌یابد و به همین دلیل، دهان تلخ می‌شود. با مراجعه به پزشک می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

بیماری‌های دندان

بهداشت ضعیف دهان می‌تواند موجب تلخی در دهان شود. همچنین ممکن است باعث خرابی دندان‌ها و یا ایجاد عفونت شود. مرتب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می‌تواند این مشکل را حل کند. استفاده از دهانشویه ضدباکتری هم، راه حل خوبی است.

سندرم سوزش دهان

این سندرم، نوعی بیماری است که موجب احساس سوزش در دهان می‌شود. البته این سوزش در افراد مختلف به شکل های مختلف دیده می شود اما بیشتر مبتلایان آن را شبیه خوردن فلفل قرمز می‌دانند و همچنین احتمال دارد طعم تلخی در دهان خود حس کنند.


بیشتربخوانید : درمان های خانگی معده درد 


بازگشت اسید به مری

این مشکل می‌تواند موجب تلخی آزاردهنده دهان شود و زمانی ایجاد می شود که ماهیچه بالای معده، ضعیف شده و اجازه بازگشت اسید به مری را می‌دهد. این وضعیت موجب احساس سوزش در قفسه سینه و یا شکم و همچنین احساس تلخی در دهان می‌شود.

برفک دهان

برفک دهان به شکل برجستگی های سفید خاکستری در روی مخاط دهان و زبان یا گلو بروز می کند و موجب تلخی دهان می شود. تا زمانی که عفونت موجود در دهان درمان نشود، این احساس تلخی باقی می ماند.

از دیگر عوامل موجب تلخی دهان می‌توان به یائسگی، اختلالات مربوط به اعصاب مغز، اضطراب و نگرانی، برخی داروها و مکمل‌های خوراکی، برخی بیماری‌ها و درمان‌های بیماری‌های سرطانی اشاره کرد.

منبع: سلامت

انتهای پیام/

۵ عامل برای تلخ شدن دهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار