یک دستکش و ۶ آسمانخراش مدعی برای جام جهانی

در فاصله باقیمانده تا آغاز رقابت‌های جام جهانی، جدال برای رسیدن به پیراهن تیم ملی و حضور در روسیه در میان بازیکنان شدت گرفته است.

یک دستکش شش آسمانخراش مدعیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارلوس کی روش در آخرین اردوی تیم ملی چهار دروازه بان را دعوت کرد هرچند فقط علیرضا بیرانوند شانس بازی پیدا کرد. علیرضا بیرانوند که در هر دومسابقه تیم ملی نود دقیقه کامل درون دروازه قرار گرفت در کنار رشید مظاهری، امیر عابدزاده و سید حسین حسینی چهار دروازه بان ایران در این دو بازی دوستانه بودند.

۳ از شش

تیم ملی در مسابقات جام جهانی و در لیست ۲۳ نفره اش سه دروازه بان خواهد داشت و به نظر می‌رسد لیست نهایی از میان شش دروازه بانی انتخاب شود که در اردو‌های اخیر تیم ملی حضور داشته و در لیست ۳۵ نفره کارلوس کی روش حضور دارند. به چهار دروازه بانی که در اردوی اخیر تیم ملی حاضر بوده اند، باید نام حامد لک و علیرضا حقیقی را نیز اضافه کرد؛ چرا که این دو دروازه بان نیز هنوز شانس دارند که در لیست نهایی تیم ملی در روسیه قرار بگیرند.

رقبای خط دروازه از نظر آمار

در میان شش دروازه بانی که شانس حضور در جام جهانی را به همراه تیم ملی ایران دارند، علیرضا بیرانوند از نظر آماری بهترین عملکرد را داشته است. بیرانوند در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ در ۳۲ بازی برای پرسپولیس به میدان رفته، ۱۴ گل خورده و ۲۱ بار کلین شیت کرده است. آماری عالی برای دروازه بانی که در حال حاضر شماره یک تیم ملی را به تن دارد. او رکورد ۰.۴۳ گل در هر بازی را در این فصل از رقابت‌ها به نام خودش ثبت کرده است؛ اما بعد از بیرانوند سید حسین حسینی، دروازه بان استقلال بهترین آمار را دارد. او در ۲۲ بازی برای استقلال ۱۵ گل خورده و ۱۱ بار کلین شیت داشته و رکورد ۰.۶۸ را رقم زده است.

امیر عابدزاده از نظر میانگین گل خورده سومین دروازه بان است؛ چرا که او در ۱۰ بازی ۸ گل خورده و ۵ کلین شیت داشته است و رکوردش میانگین ۰.۸ گل در هر بازی است. حامد لک نیز با ۱۹ گل خورده در ۲۲ بازی و ۶ کلین شیت، نفر چهارم این لیست است. رشید مظاهری دروازه بان ملی پوش ذوب آهن نیز با ۳۷ گل خورده در ۳۲ بازی و ۱۱ کلین شیت نفر بعدی است. او میانگین ۱.۱۵ گل را در هر بازی به ثبت رسانده است. آخرین نفر در این لیست علیرضا حقیقی است. او در این فصل بازی‌های زیادی انجام نداده است. تنها در دو بازی که برای تیم جدیدش ساندسوال انجام داده یک کلین شیت و سه گل خورده دارد و با میانگین ۱.۵ گل خورده از این نظر نفر آخر لیست دروازه بانان تیم ملی است.

بیشترین کلین شیت

علیرضا بیرانوند را با ۲۱ کلین شیت می‌توان سلطان کلین شیت دروازه بان‌های ایرانی دانست. بعد از او، اما رشید مظاهری و سید حسینی نیز با ۱۱ کلین شیت در رتبه‌های بعدی قرار دارند. حامد لک با شش، امیر عابدزاده با ۵ و علیرضا حقیقی با یک کلین شیت نفرات بعدی هستند، اما موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که تعداد کلین شیت‌ها در حالی معنا پیدا می‌کند که آن را بر اساس تعداد بازی‌ها محاسبه کنیم. بر این اساس بازهم بیرانوند با میانگین ۰.۶۵ کلین شیت نفر اول است. بعد از او، اما سیدحسین حسینی و امیرعابدزاده با میانگین ۰.۵ در رتبه بعدی هستند. حامد لک با ۰.۲۷ کلین شیت نفر بعدی است.

بیشترین حضور

رشید مظاهری با حضور در ۳۷ بازی باشگاهی در فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ بیشترین تعداد بازی را در میان دروازه بان‌های حاضر در لیست تیم ملی انجام داده است. بیرانوند با ۳۲ بازی دوم است. سید حسین حسینی و حامد لک با ۲۲ بازی و امیرعابدزاده نیز با ۱۰ بازی نفرات بعدی این لیست هستند.

چه کسی شماره یک است؟

علیرضا بیرانوند در یک سال اخیر و در بازی‌های رسمی تیم ملی دروازه بان اصلی بوده است. البته که او در دو بازی تدارکاتی جدی تیم ملی برابر تونس و الجزایر هم دروازه بان تیم ملی بود تا این ذهنیت شکل بگیرد که او در میان دروازه بان‌های حاضر در لیست تیم ملی، بیشترین شانس را برای حضور در روسیه دارد؛ اما بعد از بیرانوند که در بازی‌های اصلی نفر اول کی روش بوده است، ۵ دروازه بان دیگر تا این لحظه شانس برابری برای حضور در روسیه دارند؛ هرچند عدم دعوت از حامد لک و علیرضا حقیقی در آخرین اردوی تیم ملی، می‌تواند به معنای کمرنگ شدن شانس این دو دروازه بان باشد.

خوشبختی یا دردسر کی روش

در دوره‌های قبلی جام جهانی تا حدودی تکلیف دروازه بان‌های تیم ملی مشخص بوده است. در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین ناصر حجازی و بهرام مودت و رسول کربکندی سه دروازه بان ایران بودند. در جام جهانی ۱۹۹۸ احمدرضا عابدزاده، نیما نکیسا و پرویز برومند سه دروازه بان تیم ملی بودند.

در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز ابراهیم میرزاپور، حسن رودباریان و وحید طالب لو و در جام جهانی ۲۰۱۴ علیرضا حقیقی، رحمان احمدی و دانیال داوری سه دروازه بان تیم ملی ایران بودند. در جام جهانی ۲۰۱۸ کدام دروازه بان‌ها همراه تیم ملی خواهند بود؟ همانطور که گفته شد این می‌تواند دردسر شیرین کارلوس کی روش باشد که چند دروازه بان یک سطح را در اختیار دارد و همین موضوع، انتخاب را برای او دشوار کرده است. کی روش در اردو‌های اخیر از میان این شش دروازه بان به تناوب به تیم ملی دعوت کرده است؛ هرچند تنها بیرانوند بوده که پای ثابت تمام اردو‌ها بوده است.

منبع:ورزش سه

انتهای پیام/

رقابت بین بازیکنان برای پوشیدن پیراهن تیم ملی در جام جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار