در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آمریکا از وظایف خود در کاهش گاز‌های گلخانه‌ای شانه خالی می‌کند/ مدیریت در موضوع بحران آب در کشور به کندی صورت می‌گیرد

گرمایش زمین و افزایش دما مساله جهانی است/ آمریکا نسبت به کاهش گازهای گلخانه ای شانه خالی می کند/ مدیریت در موضوع بحران آب در کشور به کندی صورت می گیردسرپرست مرکز امور بین‌الملل سازمان محیط زیست گفت: آمریکا با بالاترین ظرفیت تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان، از وظایف خود در کاهش تولید این گازها شانه خالی می‌کند.

ناصر مقدسی سرپرست مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با تغییر اقلیم و گرمایش زمین اظهار کرد: موضوع افزایش دما و گرمایش جهانی زمین با بالا آمدن آب دریاها و اقیانوس‌ها در جهان می‌تواند اولویت اصلی بسیاری از کشورها باشد، چون پیامدها و اثراتی در محیط‌های خشک و سواحل دارد.

وی افزود: اگر مساله انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح ملی و بین‌المللی به همین رویه ادامه داشته باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟، تمام این موضوعات باید در یک گزارش و یک سیستم مدیریتی صحیح مورد بررسی قرار گیرد.

مقدسی گفت: بر اساس گزارشاتی که به سازمان محیط زیست ارائه شده است، شاهد افزایش گازهای گلخانه‌ای در کشور هستیم.

سرپرست مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: افزایش گرمایش زمین نیز موضوعی است که سالیان سال کره زمین را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: موضوع تغییر اقلیم ما را به این سمت می‌کشاند تا یک بازبینی را در سیاست‌های خود در مساله استفاده از منابع انرژی اتخاد کنیم.

مقدسی گفت: ادامه وضع موجود ما را با چالش‌هایی مواجه می‌کند. مساله این است که ما برای همه موضوعات راه حل داریم و برای هر موضوعی مرثیه خوانی نمی‌کنیم. در بخش کشاورزی باید به سمت پایدارسازی و هوشمند سازی حرکت کنیم.

وی ادامه داد: مدیریت و آمایش سرزمین و استقرار هر فعالیت در جای مناسب خود، اهمیت دادن به زیست بوم‌های حیاتی، حفظ تنوع زیستی این موضوعات همه در جهت کاهش و تعدیل محیط زیست است.

سرپرست مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: گرمایش جهانی چه بخواهیم و چه نخواهیم خسارات و مخاطرات فراوانی را به خصوص در کشورهای در حال توسعه و کشورهایی که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارند، می‌تواند وارد کند. حال نحوه آماده‌باش ما برای اینکه چگونه بتوانیم با این شرایط خود را سازگار کنیم و محیط زیست انسانی و طبیعی خود را با کمترین خسارت از این مشکل نجات دهیم، مهم است.

وی در ادامه گفت: تمام کشورهای جهان بر اساس تعهدات خود در مجامع بین المللی مکلف به کاهش گازهای گلخانه‌ای هستند، اما کشور آمریکا با بالاترین ظرفیت تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان، برای جلوگیری از این موضوع از تعهدات خود شانه خالی می‌کند و همچنین کشورهای در حال توسعه نیز باید تمام دستگاه‌های خود را بر اساس سازگاری با طبیت و محیط زیست به روز کنند تا بتوانند مصارف خود را کاهش دهند.

مقدسی تصریح کرد: کشورهای توسعه یافته برای سازگاری با محیط زیست اقداماتی انجام دادند، از جمله کشور آلمان که به سمت استفاده از انرژی‌های نو و یا برخی از کشورهای اروپایی برای چند دهه به منظور فقدان وابستگی به سوخت‌های فسیلی برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی افزود: در کشور ما نیز برای توسعه انرژی‌های نو و عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی کارهای بسیاری انجام شده است، اما باید برنامه کاملی برای توسعه هر چه بیشتر این کار داشته باشیم.

سرپرست مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: مسئولان، رسانه‌ها، مردم و فعالان حامی محیط زیست برای صیانت از محیط زیست باید اقداماتی را انجام دهند و شرایطی را ایجاد کنند. کشوری مانند کره جنوبی نسبت به مهار فرسایش خاک و جنگل زادیی حساسیت نشان داد و توانست این مشکلات را با همکاری مردم خود حل کند.

مقدسی در پایان گفت: باید به این باور برسیم که گرمایش زمین یک مساله فرا ملی است، همچنان که در سال جاری شاهد خشکسالی در کشور هستیم و تمام نقاط کشور با بحران آبی مواجه هستند و در وضعیت قرمز قرار دارند، اما تغییر الگوی مصرف کشور خیلی کند و نادرست حرکت می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار