برای رهایی از شوره سر، سمت این مواد غذایی نروید

برخی از غذا‌ها و نوشیدنی‌های مورد علاقه شما مشکل شوره سر را تشدید می‌کنند، در این خبر روش‌هایی برای کاهش شوره سر شما شرح داده شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شوره سر نه مسری است و نه مضر؛ اما وجود آن موجب خجالت افراد می‌شود، رهایی از شر شوره سر دشوار است. برخی از غذاها و نوشیدنی‌های مورد علاقه شما مشکل شوره سر را تشدید می‌کنند. در اینجا روش‌هایی برای کاهش شوره سر شما شرح داده شده است.

پوست ما به طور مداوم سلول‌های پوستی جدید تولید می‌کند، سلول‌های جدید پوستی جایگزین سلول‌های قدیمی می‌شوند، شوره سر زمانی اتفاق می‌افتد که چرخه بازسازی پوست سرعت پیدا می‌کند و در نتیجه تسریع این روند، تکه‌هایی از پوست مرده اسکالپ (فضای آناتومیک پوست سر٬از رُستَنگاه مو تا گردن) به شکل شوره سر در موها نمایان می‌شود.


بیشتر بخوانید: ماسک قوی خانگی ضد ریزش مو و شوره سر+دستورالعمل


ممکن است شوره سر ناشی از عدم شستشوی منظم موها باشد، با این حال نمی‌توان گفت شوره سر نشان دهنده بهداشت ضعیف موهاست.

برای رهایی از شوره سر، سمت این مواد غذایی نروید

شامپوهای موثر ضد شوره زیادی در بازار وجود دارد، برای رسیدن به نتایج بهتر، شامپویی حاوی یکی از مواد زیر را انتخاب کنید:

پیریتیون روی

اسید سالیسیلیک

سولفید سلنیوم (یا سولفید سلنیوم)

کتوکونازول

قطران زغال سنگ

NHS توصیه می‌کند: بهتر است قبل از شستشوی موهای خود اجازه دهید شامپو حداقل پنج دقیقه روی موهای شما باقی بماند.


بیشتر بخوانید: عوامل اصلی شوره سر را بشناسید


شما برای بهبود شوره سر خود باید برای یک ماه کامل از شامپو استفاده کنید، حتی ممکن است برای رسیدن به نتیجه دلخواه لازم باشد بیش از یک ماه از این شامپوها مصرف کنید.

در واقع تا زمان بهبود کاهش شوره سر خود باید به مصرف شامپو ادامه دهید، هنگامی که شوره سر شما بهبود می‌یابد، ممکن است استفاده از شامپو را کاهش دهید، اما بدانید اگر مصرف این شامپوها را کاملا قطع کنید احتمال بازگشت دوباره شوره سر شما وجود دارد.

NHS توصیه می‌کند: اگر شوره سر شما شدید است حتما به پزشک مراجعه کنید، خارش شدید، قرمز یا تورم پوست سر یا اسکالپ می‌تواند از علائم بیماری‌های دیگری باشد.

شوره سر می‌تواند نشان دهنده درماتیت سبوره‌ای باشد، درماتیت سبوره‌ای یک بیماری پوستی ناشی از رشد بیش از حد مخمر بر روی پوست یا قوزک پا است؛ این بیماری، یک عفونت قارچی است که با نام عفونت قارچی پوست سر هم شناخته می‌شود.

برای رهایی از شوره سر، سمت این مواد غذایی نروید

شوره سر همچنین ممکن است درماتیت ناشی از آلرژی به محصولات مو یا رنگ مو باشد؛ پسوریازیس نیز علائم مشابهی با شوره سر دارد.

شوره سر در بسیاری از افراد مبتلا به آن با نوع تغذیه و غذاهای مصرفی آنها تشدید می‌شود، مصرف برخی از محصولات لبنی پرچرب می‌تواند منجر به بروز شوره سر بیشتر در افراد شود، در میان لبنیات، پنیر اصلی‌ترین مقصر تشدید شوره سر شناخته شده است.

به گفته آنابل کینگزلی، متخصص پوست: علاوه بر لبنیات پرچرب و پنیر، مصرف نوشیدنی‌های الکلی نیز شوره سر را تشدید می‌کند، بنابراین اگر با این عارضه دست و پنجه نرم می‌کنید، سعی کنید از مصرف نوشیدنی‌های الکلی دوری کنید، این مواد خیلی زود اثر خود را بر شوره سر نشان می‌دهند.


بیشتر بخوانید: موثرترین راهکار‌های خانگی برای رفع شوره سر


در طرف مقابل، مصرف برخی مواد خوراکی می‌تواند به حفظ سلامت پوست سر کمک کند؛ موها برای حفظ سلامت خود برای دو وعده صبحانه و نهار نیازمند دریافت حداقل 120 گرم پروتئین هستند، تخم مرغ، ماهی، گوشت بدون چربی، مرغ، پنیر کم چرب و کینوآ انتخاب‌های خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز موها هستند.

از دیگر مواد طبیعی موثر در درمان شوره سر می‌توان به جوش شیرین، سرکه سیب و آب لیمو اشاره کرد، این مواد در بهبود عارضه پوستی شوره سر تاثیر دارند؛ با این حال مصرف آنها نمی‌تواند از بازگشت دوباره شوره سر جلوگیری کند.

استرس موجب تضعیف دفاع طبیعی و در نتیجه سیستم ایمنی بدن می‌شود، به همین دلیل گفته می‌شود استرس باعث بدتر شدن شوره سر می‌شود.

شوره سر همیشگی و مقاوم به درمان همچنین ممکن است نشانه‌ای از کمبود یک ویتامین خاص به خصوص ویتامین B7 یا بیوتین در بدن شما باشد، در این صورت می‌توانید از مکمل‌های روزانه استفاده کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.