۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر حماسه‏ سرای ایرانی است که عمرخود را برای زبان فارسی صرف کرد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  سال 329 هجری قمری ایران درگیر جنگ و نابسمانی بود و درخت خشکیده فرهنگ در انتظار چشمه‌ای جوشان که خبری از توس آمد و ابوالقاسم حسن بن علی طوسی معروف به فردوسی در روستای پاز متولد شد.

روستای پاژ را می توان  بر روی نقشه در دل تپه باریک 700 متری جستجو کرد که به قلعه کهنه معروف هست.

فردوسی قلم برداشت به امید تنها داشته هایش که قصه‌های کهن ایرانی که از روشنی و تیرگی، مردی و نامردی بود، شاهنامه میدان دار نبرد این دو شد.
 
گذشتن از عمر خود برای نگه داشتن تمدن ایرانی/فردوسی مردی که زبان فارسی را زنده کرد
 
شاهنامه حکیم گذر از پلیدی و اثری است که برای پدید آوردن آن رنج باید کشید.

بسی رنج بردم در این سال سی
عجم زنده کردم بدین پارسی
 


فردوسی که هویت ملی را خوب شناخت و خوب معرفی کرد


محمد رضا راشد محصل استاد دانشگاه فردوسی مشهد به خبرنگار ما گفت: شاهنامه فردوسی به دلیل هدفمند بودن فردوسی و  جهان آرمانی  که فردوسی در ذهن خود داشت، جزو آثار ماندگار برجسته زبان فارسی هست.

مدرس دانشکده زبان و ادبیات فارسی فردوسی افزود: تمام آثار مکتوب باقی‌مانده نشان می‌دهد که شاهنامه فردوسی از همان 50 سال اول از شهرت کم‌نظیری برخوردار بوده است، و این امر در آثار بعد از او، چه به صورت منفی و چه مثبت، نمود دارد.
 
راشد محصل گفت: در شکل مثبت شاهنامه می‌توان به تاریخ بیهقی اشاره کرد، که از این بیت شاهنامه تأثیر گرفته است.
 
پی افکندم از نظم کاخی بلند
که از باد و باران نیابد گزند

وی با بیان اینکه  شاهنامه فردوسی جزئی از میراث مکتوب ماست گفت: شاهنامه در ردیف بهترین‌های دنیا است و همه کسانی که در مقام مقایسه برآمدند، شاهنامه را بهترین و یا در ردیف بهترین‌ها قرار داده‌اند.

محمد رضا راشد محصل در ارتباط با میراث معنوی، فردوسی و زبان فارسی گفت: زبان فارسی از مشخصه‌های هویت ملی است و فردوسی به عنوان کسی است که هویت ملی را خوب می‌شناخته و خوب معرفی کرده است.

وی در ارتباط با گفته هانری ماسه یکی از محققان فرانسوی درباره شاهنامه افزود: انسان همیشه در خواندن شاهنامه تصور می‌کند که شاهنامه متعلق به همه دنیا است و آن‌چه که در شاهنامه گفته شده است علاوه بر روحیات و ویژگی‌های ملت خودش درباره دیگران هم گفته است.
 
گذشتن از عمر خود برای نگه داشتن تمدن ایرانی/فردوسی مردی که زبان فارسی را زنده کرد


تجلیل از فردوسی و جایگاه رفیع او کمترین وظیفه مردم و مسئولان است


محمد باقر نوبخت سخنگو دولت هم در اینباره گفت: شاهنامه خوانی از اسناد هویت ایرانیان است و نمایش فرهنگ ایرانی و اسلامی و بیان فضائل اخلاقی و ارزش ها‌ی انسانی با تاکید بر خردورزی از ویژگی‌های شاهنامه فردوسی است.

وی افزود: این حکیم بزرگ و فرزانه در ابعاد مختلفی دارای آثار ماندنی است که تنها یکی از آن‌ها موضوع زبان و ادبیات فارسی است که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

معاون رئیس جمهور در ارتباط با اینکه اگر امروز همه سازوکار‌های تربیتی ما به خصوص در زمینه آموزش و پژوهش به احیای این فرهنگ و ترویج آن معطوف می شود گفت: در دوره‌ای که ما در زمانه پسا جهانی شدن قرار داریم به طبع توانسته ایم به نحو شایسته‌ای از فرهنگ و تمدن خود پاسداری و نگهبانی کنیم و در برابر هجومی که به جبر زبان پیش می‌آید اینگونه خود را تامین و بیمه کنیم.
 

برگزاری 400 فعالیت و رخداد فرهنگی و هنری در روز ملی بزرگداشت فردوسی


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم با بیان اینکه در روز گرامیداشت فردوسی 400 فعالیت و رخداد فرهنگی و هنری در مشهد برگزار می‌شود گفت: اعطای نشان فردوسی از سال 93 به اندیشمندان و شاهنامه پژوهان اعطا می‌شد که امسال نیز به سه شخصیت برگزیده و برجسته در عرصه فردوسی، شاهنامه و زبان و ادب پارسی نشان اهدا می‌شود.

سرابی  از برگزاری همایش علمی و پژوهشی حکیم ابوالقاسم فردوسی خبر داد و افزود:  148 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که 93 مقاله پذیرش شده و 15 مورد آن به صورت سخنرانی علمی و 28 مورد به صورت پوستر ارائه می‌گردد.
 
گذشتن از عمر خود برای نگه داشتن تمدن ایرانی/فردوسی مردی که زبان فارسی را زنده کرد

وی  با اشاره به هشتمین کنگره بین المللی شعر «از طوس تا نیشابور» گفت: این کنگره در بخش آزاد و بخش‌های ویژه مشهد با محوریت «زائر و زیارت، فردوسی، پاداست زبان فارسی» و نیشابور با محوریت «خیام، نیشابور و سایر جلوه‌های و نماد‌های تاریخی، فرهنگی، دینی، ادبی، عرفانی، مفاخر و مشاهیر» برگزار خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: اجرای نقالی و شاهنامه خوانی توسط انجمن نقال خوانان استان کهکیلویه و بویر احمد، اجرای نمایشگاه در نگارخانه‌های سطح شهر، شب‌های شعر در شهرستان‌ها از جمله برنامه‌های فرهنگی و هنری برنامه ریزی شده است.

سرابی با اشاره به به نواختن زنگ فردوسی در مدارس گفت: آموزش و پرورش خراسان رضوی از اعضای فعال ستاد بزرگداشت فردوسی می‌باشد که برنامه‌هایی را به همین مناسبت برگزار خواهند کرد و همزمان با زنگ فردوسی در مدارس متنی را در خصوص فردوسی قرائت می‌شود.

وی تصریح کرد: طرحی با عنوان توسعه شاهنامه خوانی در کشور مصوب شده است که در این راستا کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، ناشران، موسسات فرهنگی و هنری برنامه‌هایی را تدوین و اجرا می‌کنند.

در روزگاری که فرهنگ ایران و ایرانی در حال فراموشی بود حکیم ابواقاسم فردوسی حدود 90 سال زیست و سی سال از عمر گران‏بهایش را صرف نگه‏داری زبان اصیل فارسی و تمدن ایرانی کرد.

انتهای بیام//ا. آ.

گزارشگر از:اکرم آهوئی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.