رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

ضرورت جذب سالانه ۵۰ هزار دانشجومعلم/ دولت باید لایحه تعطیلات زمستانی را به مجلس ارائه دهد

زاهدی با اشاره به چالش کمبود نیروی انسانی به ضرورت جذب سالانه ۵۰ هزار دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد.

ضرورت جذب سالیانه ۵۰ هزار دانشجومعلم/ دانشگاه فرهنگیان در چند سال اخیر سیاسی عمل کرده استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره بررسی تطبیق سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش با رهنمودهای مقام معظم رهبری اظهار کرد: در ابلاغ سیاست های کلی ایجاد تحول در سال 92 به اعتلای منزلت اجتماعی معلمان و رفع مشکلات معیشتی آنها اشاره شده است، همچنین در سند تحول بنیادین هم ایجاد سازوکارهای لازم برای جذب و نگهداشت استعدادهای برتر به رشته های تربیت معلم، ایجاد نظام ارزیابی صلاحیت معلمان مورد توجه بوده است که تاکنون خلاف آن را شاهد بوده‌ایم.



وی ادامه داد: در سال 91 دانشگاه فرهنگیان 25 هزار نیرو جذب کرد اما از سال 92 روند نزولی به خود گرفت و 17 هزار نفر جذب دارد و این روال تداوم داشته تا اینکه سال گذشته ورودی به سه هزار و 500 دانشجو کاهش یافت.


زاهدی با اشاره به ادعای وزارت آموزش و پرورش مبنی بر کمبود حداقل 300 هزار بازنشسته تا 6 سال آینده گفت: اگر قرار باشد دانشگاه فرهنگیان مرجع تامین نیرو باشد بنابراین باید 50 هزار نفر در سال جذب این دانشگاه شوند هرچند با احتساب این تعداد جذب باز هم چهار سال طول می‌کشد تا دانشجومعلم وارد کلاس درس شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در قبال دانشگاه فرهنگیان و دادن ردیف استخدامی به این دانشگاه کوتاهی شده است، تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند آموزش و پرورش از بسته بندی های سیاسی باید دور باشد، اما 
متاسفانه این نهاد در این چندسال سیاسی عمل کرده است حتی با دانشگاه فرهنگیان هم سیاسی برخورد شده است در غیر این صورت چرا باید چهارسال این دانشگاه با سرپرست اداره شود؟.

تقویت دانشگاه فرهنگیان نیازمند کادر علمی قوی است


زاهدی درباره خصوصی سازی مدارس گفت: در بودجه سال 94 بحث بسته حمایتی مطرح شد که بر مبنای آن اداره مدارس دولتی مازاد به بخش خصوصی واگذار می‌شد که البته مجلس با آن مخالفت کرد اما متاسفانه اجرایی شد.

وی افزود: از دیوان محاسبات در نامه‌ای خواستار رسیدگی به این تخلف شدم، چراکه با وجود بسته حمایتی، دانشگاه فرهنگیان کمرنگ می‌شد همچنین در مجلس این موضوع را مطرح کردیم که از زبده‌های نیروهای پیش دبستانی برای فعالیت در حرفه معلمی از طریق آزمون استفاده شود.



رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه در لایحه برنامه ششم توسعه تنها یک بند راجع به آموزش و پرورش وجود داشت و آن هم واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی بود، اظهار کرد: وجود این بند جای تاسف دارد و این بند یعنی دانشگاه فرهنگیان تضعیف و به تدریج تعطیل شود.



وی تصریح کرد: تقویت دانشگاه فرهنگیان نیازمند کادر علمی قوی است، البته تاکنون توجه لازم به این دانشکاه نشده است و اداره آن نیازمند توجه بیشتری است همچنین باید توجه داشته باشیم که اداره سیاسی آموزش و پرورش ظلم در حق این دستگاه است.


زاهدی درباره طرح تعطیلات زمستانی مدارس اظهار کرد: مجلس تقویم زمانی مدارس را تعیین می‌کند و هرگونه تغییری در این تقویم نیازمند نظر مجلس است، بنابراین برای تعطیلات دوهفته ای زمستانی دولت باید لایحه دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار