معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری:

پلی‌استور را دوست دارند اما از بازار ایرانی خوششان نمی‌آید/ یا از جوانان حمایت کنید یا با انگ‌زدن جلوی کسب و کارشان را بگیرید/ اسم شرکت ایرانی نمی‌آوریم تا محصول خارجی در بازار جولان دهد

ستاری با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، گفت: عده‌ای دوست دارند که با فرهنگ غلط، سد شرکت‌های داخلی باشند اما راه را برای شرکتی خارجی باز کنند.
 
پلی‌استور را دوست دارند اما از بازار ایرانی خوششان نمی‌آید/ یا از جوانان حمایت کنید یا با انگ‌زدن جلوی کسب و کارشان را بگیرید/ اسم شرکت ایرانی نمی‌آوریم تا محصول خارجی در بازار جولان دهدبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم امضاء پذیره‌نویسی صندوق سرمایه گذاری جسورانه دانشگاه تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین موضوعات شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین زیست‌بوم مناسب کار‌آفرینی برای آنها است، گفت: باید کاری کنیم تا زیست‌بوم مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها به وجود آید، متأسفانه اغلب شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها به دنبال وام گرفتن هستند اما آنها باید به این موضوع توجه کنند که با وام گرفتن به خود خیانت می‌کنند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه باید روش‌هایی خلاق برای تأمین مالی داشته باشیم، اظهار کرد: وام دادن و وام گرفتن روش قدیمی سرمایه‌گذاری است اما امروز صندوق‌های جسورانه روش‌های خلاقی‌ را برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان به وجود آورده است؛ در حال حاضر 5 صندوق جسورانه در بورس وجود دارد و 12 صندوق دیگر هم در نوبت پذیره‌نویسی هستند.

افزایش 40 درصدی دریافتی شرکت‌های دانش‌بنیان

ستاری در رابطه با تسهیلات مالی که به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق گرفته است، گفت: با پیگیری‌هایی بانک مرکزی و وزیر اقتصاد میزان دریافتی شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش داشته است؛ امروز به جایی رسیده‌ایم که ماهیانه 500 میلیارد تومان پول به شرکت‌های دانش‌بنیان داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وام برای شرکت‌های بزرگ است،‌ اظهار کرد: باید به این برسیم که وام برای شرکتی‌ است که از آب و گل درآمده است؛ شرکت استارت‌آپی با وام گرفتن نابود می‌شود، به جای وام دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان باید اکوسیستمی‌ را به وجود آوریم که در آن صندوق‌های جسورانه وارد شوند و به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها کمک کنند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: اگر بخواهیم ادای بانک‌ها را در بیاوریم، زمین می‌خوریم؛ کار صندوق‌های پژوهش و فناوری این است که روش‌های نوآورانه‌ را به وجود بیاورند؛ امروز سدها شکسته شده است و تعداد زیاد صندوق‌های جسورانه نشان از اهمیت این صندوق‌ها دارد.

ستاری با بیان اینکه در حال حاضر 3 هزار و 55 شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: تمام این شرکت‌ها فرزندان ایران هستند اگر استار‌ت‌آپ‌های خدماتی نباشند، شرکت‌های دیگر به وجود نمی‌آیند.

وی تصریح کرد: عده‌ای دوست دارند که ما اسم شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان را نیاوریم؛ آنها دوست دارند اسم پلی‌استور آورده شود اما سخنی در رابطه با بازار به میان نیاید.

با رها کردن جوانان راه را برای شرکت‌های خارجی باز گذاشتیم

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با خاطر نشان کردن این موضوع که دیدگاه‌های نامناسب سبب به وجود آمدن تلگرام‌ شد، گفت: دیدگاه‌های غلطی که در خصوص استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد سبب شد تا تلگرام‌ در کشور رونق پیدا کند؛ تلگرام‌ حاصل بی‌عرضگی خودمان است؛ وقتی جوانان خودمان را در وسط تهران رها می‌کنیم اما راه را برای شرکت‌های خارجی باز می‌گذاریم اتفاقات خوبی نمی‌افتد.

ستاری ادامه داد: جنس بی‌کیفیت خارجی به راحتی وارد کشور می‌شود اما اگر یک تولید‌کننده داخلی بخواهد همان محصول را با کیفیتی بهتر تولید کند باید به دنبال هزاران مجوز و استاندارد برود؛ مشکل کشور ما اقتصادی نیست بلکه فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه با همین فرهنگ غلط راه را در مقابل استارت‌آپ‌ها بسته‌ایم، گفت: چرا به من مدیر اجازه داده نمی‌شود تا اسم فرزندان خودمان را بیاورم؛ بسیاری از جوانانی که امروز پلت‌فرم‌های میلیاردی دارند از دل استارت‌آپ‌ها بیرون آمده‌اند اما با تفکر غلط به دنبال این هستیم که جلوی جوانان را بگیریم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص بازگشت دانشجویان ایرانی از کشورهای خارجی، اظهار کرد: مدیران استارت‌آپ‌هایی که امروز درآمد خوبی دارند همان‌هایی هستند که من از کشورهای خارجی بازگرداندمشان‌؛ اگر خود آنها بخواهند من حاضر هستم تا اسم آنها را بیاورم اما فرهنگ غلط اجازه این کار را نمی‌دهد؛ باید توجه داشت که این جوانان همه فرزندان این سرزمین هستند.

ستاری تصریح کرد: ما برای آنکه بتوانیم پیشرفت کنیم، دو راه بیشتر نداریم؛ یا همه از کار‌آفرینان حمایت کنیم تا انگ وابسته بودن به جوانان بزنیم که این موضوع سبب دل‌زده شدن جوانان می‌شود.

وی با بیان اینکه چرا مسئول دولتی نباید اسم جوان ایرانی را بیاورد، ادامه داد: باید قبول کنیم که خودمان سبب شده‌ایم که خارجی‌ها در کشور بیایند و فعالیت کنند؛ شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی امروز در مرحله بسیار خوبی قرار دارند اما با همین فرهنگ نادرست و انگ زدن به آنها اجازه نمی‌دهیم که این شرکت‌ها رشد کنند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: بزرگترین مشکل زیست‌بوم نوآوری، نحوه قیمت‌گذاری آنها است که امیدواریم به کمک بورس و صندوق‌های جسورانه این مشکل برطرف شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار