زائران کجا مُحرم می‌شوند؟

برخی از زائران خانه خدا زودتر و برخی دیرتر به عربستان اعزام می‌شوند، بر همین اساس کاروان‌های حج تمتع به دو گروه «مدینه قبل» و «مدینه بعد» تقسیم شده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، پرواز‌های زائران حج تمتع در «مدینه قبل یا مدینه اول» از ۲۷ تیرماه آغاز می‌شود تا ۱۹ مرداد ادامه دارد. همچنین پرواز‌های «مدینه‌بعد یا مدینه دوم» از ۸ تا ۲۴ مرداد انجام می‌گیرد.

تفاوت کاروان‌های «مدینه قبل» و «مدینه بعد» / زائران کجا مُحرم می‌شوند؟

این امر در حالی است که ایام حج از ۵ تا ۱۳ ذی‌الحجه (۲۶ مرداد تا ۳ شهریور) برگزار می‌شود، اما به دلیل محدودیت‌های فرودگاه مدینه و جده امکان اعزام زائران کشور‌های مختلف جهان به عربستان در این بازه زمانی وجود ندارد.

همچنین طول سفر زائران خانه خدا حداقل ۲۸ و حداکثر ۴۱ روز است که به گفته مسؤولان به دلایل برخی موارد، زمان سفر حج امسال برای بیشتر حاجیان بیش از ۲۸ روز است.

با این وجود برخی از زائران زودتر و برخی دیرتر به عربستان اعزام می‌شوند، بر همین اساس کاروان‌ها به دو گروه مدینه اول و مدینه دوم تقسیم شده‌اند.

تفاوت کاروان‌های «مدینه قبل» و «مدینه بعد» / زائران کجا مُحرم می‌شوند؟

 


بیشتر بخوانید:نحوه پرداخت هزینه‌های ارزی حج ۹۷ 



کاروان‌های «مدینه قبل یا مدینه اول» که زودتر از کاروان‌های مدینه بعد به عربستان اعزام می‌شوند، ابتدا در مدینه منوره مستقر خواهند شد که با توجه به برخی محدودیت‌ها به ویژه اسکان، زائران بیشتر از ۶ روز در مدینه حضور ندارند، بر همین اساس در این مدت بارگاه نورانی پیامبر اعظم (ص) و ائمه مظلوم بقیع (ع) را زیارت کرده و در صورت زمان کافی به زیارت مسجد قبا، مساجد سبعه در منطقه خندق، غزوه احد و قبر حضرت حمزه عموی پیامبر اعظم (ص) می‌روند.

 

تفاوت کاروان‌های «مدینه قبل» و «مدینه بعد» / زائران کجا مُحرم می‌شوند؟

همچنین بازدید از اماکن تاریخی نیز در برنامه‌های زائران گنجانده شده است که بازدید از مسجد مباهله (مسجد اجابه)، مسجد غمامه و مسجد امام علی (ع) بخشی از آن‌ها است.

 

تفاوت کاروان‌های «مدینه قبل» و «مدینه بعد» / زائران کجا مُحرم می‌شوند؟

در ادامه برنامه سفر کاروان‌های «مدینه قبل»، زائران خانه خدا در مسجد شجره مُحرم می‌شوند و به مکه مکرمه مشرف خواهند شد و پس از اعمال حج به کشور بازمی‌گردند.

برنامه کاروان‌های «مدینه‌بعد یا مدینه دوم» نیز از مکه مکرمه آغاز می‌شود، بر همین اساس پرواز آن‌ها در فرودگاه جده می‌نشیند و زائران در مسجد جُحفه مُحرم خواهند شد و از آنجا به مکه مکرمه مشرف می‌شوند.

پس از تشرف در مکه در انتظار فرارسیدن زمان انجام مناسک حج خواهند شد و در زمان معین این اعمال را به جای می‌آورند.

تفاوت کاروان‌های «مدینه قبل» و «مدینه بعد» / زائران کجا مُحرم می‌شوند؟

 

زائران کاروان‌های مدینه بعد پس از انجام مناسک حج به تدریج از مکه راهی مدینه منوره خواهند شد و پس از اقامت کوتاه در این شهر مقدس، و زیارت بارگاه ملکوتی پیامبر اسلام (ص) و ائمه بقیع (ع) و همچنین بازدید از برخی اماکن تاریخی شهر پیامبر اعظم (ص) از فرودگاه مدینه به میهن اسلامی بازمی‌گردند.

امسال ۸۵ هزار و ۲۰۰ نفر از کشورمان به حج تمتع مشرف می‌شوند که نخستین اعزام از ۲۷ تیرماه به عربستان آغاز خواهد شد.

منبع:فارس

انتهای پیام/

چه تفاوتی در کاروان‌های «مدینه قبل» و «مدینه بعد» است؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار