ابراز نگرانی سازمان ملل از وضعیت زنان افغانستان

دفتر هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در گزارش تازه‌اش اعلام کرد که زنان در افغانستان هنوز هم با خشونت‌های گوناگون دست و پنجه نرم می‌کنند.

ابراز نگرانی سازمان ملل از وضعیت زنان افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دفتر هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در گزارش تازه‌اش اعلام کرد که زنان در افغانستان هنوز هم با خشونت‌های گوناگون دست و پنجه نرم می‌کنند.

دانیل بیل، رئیس بخش حقوق بشر یوناما، روند میانجگیری در پرونده خشونت علیه زنان در افغانستان را نگران کننده خواند و گفت که این روند زنان را زیر فشار شدید قرار می‌دهد تا شکایت رسمی‌شان را پس بگیرند.

دانیل بیل افزود: بررسی‌های دو ساله ما از خشونت‌های بی رحمانه و جدی علیه زنان در افغانستان حکایت دارد. این خشونت‌ها به گونه‌های مختلف صورت میگیرد، مانند لت و کوب، خودکشی، ازدواج اجباری و دیگر گونه های خشونت. این موضوع برای ما نگران کننده است.

وی همچنین بیان داشت: دلیل های زیادی در عقب خشونت های کنونی با زنان وجود دارد؛ افزایش ناامنی ها و نبود علاقمندی سیاسی بخشی از دلیل های این خشونت ها به شمار میرود. چون بخش هایی از افغانستان ناامن است و پلیس نمی تواند عاملان این گونه پرونده ها را بازداشت کند.

رئیس بخش حقوق بشر یوناما گفته است که در بسیاری از این گونه پرونده ها، زنان زیر فشار قرار گرفته تا شکایت رسمی شان را پس بگیرند و به میانجیگری تن بدهند، روند میانجگیری برای حل پرونده های خشونت هم از سوی جرگه‌ها، ریاست امور زنان در برخی موردها کمیسیون مستقل حقوق بشر و پلیس صورت گرفته است.

یوناما گفته است که مخالف روند میانجگیری نیست، اما تاکید می کند که باید یک راهکار شفاف برای روند میانجگیری روی دست گرفته شود.

سازمان ملل متحد گفته است که میانجیگری در هیچ یک از قوانین افغانستان در پیوند به زنان قربانی وجود ندارد و نمی تواند جایگزین خوبی باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار