رئیس کل دادگستری استان کرمان هشدار داد؛

مجازات سنگین در انتظار تخریب کنندگان محیط زیست

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: بحران‌های زیست محیطی به لیست تهدیدات جدی جامعه بشری افزوده شده اند وباید با تخریب کنندگان محیط زیست برخورد کرد.

مجازات سنگین در انتظار تخریب کنندگان محیط زیستبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، یدالله موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان در نشست هم اندیشی مسئولان قضائی استان با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: تمام مدیرانی که در حوزه حفاظت از محیط زیست به عنوان یکی از مهم‌ترین حقوق عمومی بطور مستقیم چه در عرصه اجرا و چه قضا مسئولیت دارند بایستی به مخاطرات زیست محیطی  توجه نمائید و سرلوحه‌ی سیاست گذاری، برنامه، تصیمات و تدابیر خود قرار دهند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان بیان کرد: امروزه خیزش ریزگرد‌ها و آلایندگی هوا ناشی از ذرات معلق در محدوده تنفس یک پیش بینی نیست بلکه یک بحران موجود است و حیات جامعه و انسان‌ها را به مخاطره انداخته است.

وی اعلام کرد: در استان کرمان دیگر خشکسالی و بحران آب و نوسانات دما و آسیب‌های ناشی از آن به محصولات کشاورزی یک فرضیه نیست.

وی افزود: باید بپذیریم که حجم عظیمی از مخاطرات وجود دارد و زنجیر وار به آن‌ها اضافه می‌شود و بر میزان و پیچیدگی آن‌ها در تمامی حوزه‌های طبیعی و البته انسانی افزوده می‌شود.

موحد ادامه داد: بدون شک اگر از کنار این مخاطرات و عوامل ایجاد آن‌ها بدون اعتنا عبور کنیم و در مقابل آن‌ها هوشمندانه رفتار نکنیم، حیات اجتماعی، اقتصادی چه در قلمرو جهانی، منطقه ای، کشوری، استانی و حتی شهرستانی زیر و رو خواهد شد و خسارات بزرگ مادی و انسانی در پی دارد و به توقف فعالیت‌های انسانی منجر خواهد شد.

رئیس شورای قضائی استان کرمان گفت: انسان‌ها در راستای تامین منافع فردی و گروهی خود تغییرات بزرگی را بر کره خاکی تحمیل می‌کنند برخی از این تحولات موجب برهم خوردن نظام طبیعی و مساله مخاطرات انسانی می‌شود.

وی با اشاره به آیه ۲۰۵ سوره بقره "یهلک الحرث و النسل... " که منتهی به فساد و افساد در زمین خدا و خونریزی به ناحق نیز می‌شود، اظهار داشت: از تعابیر بلیغ قران کریم مخاطره را هر چیزی می‌توان دانست که بنحوه بالقوه و یا بالفعل جسم و جان و محصول تلاش انسان را به خطر اندازد.

موحد در ادامه با اشاره به آیه ۳۰ سوره بقره"مَنْ یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاء.. "بیان کرد: به تعبیر حضرت ایت الله هاشمی شاهرودی در مقاله‌ای در باب افساد فی الارض می‌فرماید مقصود از افساد فی الارض این است که قابلیت زمین را برای زندگی بشر از آن گرفته شودو زمین فاسد به معنای این است که قابلیت حیات اجتماعی انسان از آن سلب گردد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، احراق و تخریب و پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک بگونه‌ای که موجب ورود خسارت به اموال عمومی و خصوصی بطور گسترده شود مفسد فی الارض محسوب و مجازات مرتکب را اعدام تعیین کرده است، این قبیل اقدامات اگاهانه و با توجه به دانش به پیآمد‌های رفتاری که برای حیات انسانی مخاطره آمیز است.

وی با اشاره به روایت "شَرُّ البِلادِ بَلَدٌ لا أمنَ فِیهِ"؛ "بدترین شهرها، شهری است که در آن امنیت نباشد" از امام علی (ع)، عنوان کرد: جهانی که امروز ما در ان زندگی می‌کنیم نسبت به گذشته بسیار خطرناک‌تر شده است.

رئیس شورای قضائی استان کرمان با تاکید بر اینکه امروز بایستی یک باز تعریفی از مقوله امنیت داشته باشیم، هشدار داد: بحران‌های زیست محیطی به لیست تهدیدات جدی جامعه بشری افزوده شده اند و این بحران‌ها نیز همانند تهدیدات امنیتی حتی امنیت ملی جوامع بشری را با خطر مواجه ساخته است.

وی با طرح این سوال که آیا فقط شرارت و اقدامات ایذایی و مسلحانه مصداق ناامنی هستند؟ تخریب محیط زیست پیامد‌های مشابهی ندارد؟ افزود: قطعاً ناامنی ظرفیت زیست اجتماعی را سلب می‌کند وگاهی این قبیل اقدامات لطمات سنگین تری به حیات اجتماعی وارد می‌سازد.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان بیان داشت:در گذشته ظرفیت خود اصلاحی طبیعت برای جبران کافی بود، اما امروز الایندگی‌های ناشی از توسعه صنعتی و بیولوژیکی، اتمی وغیره به مراتب بیشتر از ظرفیت خود اصلاحی طبیعت بوده و برآن فایق امده است.

انتهای پیام/ح

برخورد با تخریب کنندگان محیط زیست استان کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار