مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزی شهرستان زرند گفت : تنها راهکار حل مشکل بیابان زائی مشارکت مردم و همکاری مسئولین در قالب اجرای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، میرزایی مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرند گفت:212هزار هکتار از عرصه های طبیعی شهرستان زرند معادل 39 درصد از مساحت کل شهرستان زرند را اراضی کویری و مراتع تخریب یافته بیابانی تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد :این موضوع باعث شده فرسایش بادی و هجوم شنهای روان مناطق سیریز ، شعبجره ، یزدان آباد، جلال آباد و دهزوئیه را تحت تاثیر خود قرار داده و علاوه بر بروز خسارت به زیر ساخت ها از جمله راه و راه آهن ، تاسیسات برق و همچنین اراضی کشاورزی زندگی و سلامت مردم این مناطق را به مخاطره بیندازد .

به گفته وی  در طول 4 دهه گذشته بالغ بر 6هزار  هکتار از عرصه های بیابانی از طریق کاشت درخت تاغ که یک گونه مقاوم بر خشکی است احیاء گردیده و از سال 93 نیز عملیات بیابان زدائی و تثبیت شنهای روان در منطقه فتح آباد شریف آباد یزدان آباد آغاز گردیده و تاکنون میزان 700 هکتار عملیات نهالکاری با گونه تاغ و قره داغ انجام و سطحی معادل 2هزار هکتار با مشارکت دامداران عملیات قرق و حفاظت انجام و از ورود دام جلوگیری گردیده است .

وی تنها راهکار حل مشکل بیابان زائی را مشارکت مردم و همکاری مسئولین در قالب اجرای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز دانسته و از کارکنان خواستند در اجرای این طرح اداره منابع طبیعی و آبخیزداری را یاری کنند.

وی یادآور شد :در سال جاری از کل اعتبارات ملی مبلغ 2میلیاردو 940میلیون ریال جهت انجام مطالعات طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز غرب و جنوب یزدان آباد اختصاص یافته که این مطالعات از خردادماه سال جاری آغاز گردیده و در طول دو سال کل طرح به مساحت 58000 هکتارمطالعه و سند راهبردی آن تدوین خواهد شد.

انتهای پیام/ی

اجرای طرح مدیریت حوزه آبخیز در زرند

برچسب ها: محیط زیست ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار