کد خبر: ۶۵۹۸۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶

ترس، واژه‌ای سیاه رنگ که سبب افسردگی و یا گریزان بودن از هر مسئله‌ای است که فرد نسبت به آن در دل هراس دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر فردی از کودک گرفته تا بزرگسال در زندگی خود احساس ترس را در حالات مختلفی تجربه کرده است.

ترس، واژه‌ای سیاه رنگ که سبب افسردگی و یا گریزان بودن از هر مسئله‌ای است که فرد نسبت به آن در دل هراس دارد، این حس می‌تواند از کودکی شروع شود و بقولی در جان شخص بماند و یا بر اثر یک حادثه و یا اتفاق در وجود فرد رخنه کند.

البته این نکته را باید مد نظر قرار داد که ترس عموما بد نیست و می‌تواند به نوبه‌ی خود مفید هم باشد.

اما راه حل‌هایی برای مقابله با ترس‌های زندگی و در نتیجه با آرامش زندگی کردن وجود دارد که باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد در این مطلب به این موارد بپردازد، پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

ترس و راهکار‌های مقابله با آن + توصیه امام علی (ع) پیرامون مقابله با ترس

ترس چیست؟!

ترس حالت عاطفی پیچیده و نیرومندی است که با علائم اضطراب از جمله ضربان قلب، نبض، عدم‌تمرکز اندیشه و سردرد همراه است.


بیشتر بخوانید: بهترین راهکارها برای غلبه بر ترس از شکست 


انسان زمانی دستخوش ترس می‌شود که دریابد خطری زندگی او را تهدید می‌کند. همه افراد در زندگی به نوعی دچار ترس شده‌اند. ترس انواع مختلفی دارد مانند ترس از اظهار وجود، صحبت کردن در برابر جمع، تصمیم گرفتن، تغییر شغل، تنهایی و....‌

ترس و راهکار‌های مقابله با آن + توصیه امام علی (ع) پیرامون مقابله با ترس

می‌توان برای ترس ۳ سطح را در نظر گرفت

۱- ترس‌هایی که در باره ماجرا‌های ظاهری و آشکار است، مثل ترس از پیری، تنهایی، ادامه تحصیل، تغییر شغل و... مثل شخصی که در سن ۳۲ سالگی از پیری وحشت دارد.

۲ – ترس‌هایی که به نفس ما مربوط می‌شود. مثل ترس از موفقیت، شکست، طرد شدگی و... که با حالات درونی شخص در ارتباطند.

مثل شخصی که از پیدا کردن دوستان جدید می‌ترسد و این سبب می‌شود از رفتن به میهمانی‌ها و داشتن رابطه‌های نزدیک هراس داشته باشد.

۳ – سومین سطح ترس که زیربنای همه ترس‌هاست و ترسی که ما را به درماندگی می‌کشاند و دو نوع ترس قبلی را نیز تحت پوشش خود دارد.

مثل ترس از آنکه نتوانید از عهده مشکلات و حوادثی که زندگی به همراه دارد برآیید.

لازم به ذکر است که برخی ترس‌ها مفید هستند و انسان را در برابر مشکلات و خطر‌ها هشیار نگاه می‌دارند.


بیشتر بخوانید: روشهای غلبه بر استرس روزانه 


اما سایر ترس‌ها آن‌هایی که ما را از رشد فردی باز می‌دارند مخرب و نابجا هستند. برای غلبه بر ترس باید معضلات زندگی را بشناسیم و منشأ آن را دریابیم.

ترس اساساً مشکل تربیتی است که از کودکی در فرد ایجاد می‌شود و با دو باره آموزش دادن ذهن می‌توان آن را به‌عنوان یک واقعیت زندگی به جای مانعی در برابر زندگی پذیرفت.

در واقع ترس است که ما را در زندگی از حرکت کردن به جلو باز می‌دارد و بهتر است ترس را احساس کنیم و به هر تقدیر دست به اقدام بزنیم، زیرا در آن صورت است که احساس خوبی خواهیم داشت و از شر ترس خلاص می‌شویم.

عقب راندن ترس کمتر ترسناک است تا زندگی کردن با ترس نهفته‌ای که ناشی از احساس درماندگی است.

ترس و راهکار‌های مقابله با آن + توصیه امام علی (ع) پیرامون مقابله با ترس

عکس العمل افراد مختلف در هنگام روبرو شدن با ترس

حالت نگرانی و فلج شدن

در این حالت شما حس می‌کنید که هیچ چیزی نمی‌تواند زندگی شما را تغییر داده و هرگز قادر نخواهید بود تا به چیزی که میخواهید برسید.

به عنوان مثال، اگر از سخنرانی کردن می‌ترسید، خیلی نگران می‌شوید، اما هرگز هیچ کاری برای بهبود مهارت‌های ارتباط خودتان انجام نمی‌دهید. نگرانی و دلواپسی بزرگترین دشمن عزت نفس است و باعث می‌شود قبل از شروع مبارزه تسلیم شوید.

حالت تسلیم

در این حالت شما یاد گرفته اید که با هر چیزی که سر راه شما قرار می‌گیرد سازش کنید. در ادامه مثال قبلی، شما این حقیقت را که نمی‌توانید مهارت‌های ارتباطی تان را بهبود دهید، قبول کرده و تلاشی نمی‌کنید.

شما دیگر نگران نیستید و نمی‌توانید از هر فرصتی برای سخنرانی استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: ترس هایتان را شکست دهید 


به خاطر داشته باشید که به هر ترسی که غلبه کنید، مهارت‌های خاصی را هم در زندگی یاد می‌گیرید.

حالت رد یا انکار

برخی افراد هرگز ترس یا کاستی هایشان را قبول نمی‌کنند.

آن‌ها به جای انجام کاری که لازم است، کاری را ادامه می‌دهند که انجامش راحت‌تر است.

این افراد هرگز به ترسشان اعتراف نکرده و در نتیجه برای خلاص شدن از این ترس هیچ فعالیتی نمی‌کنند.

اگر از شغلی ناراضی باشند، همیشه به دنبال فرار کردن از آن هستند تا دردشان را فراموش کنند.

این افراد وانمود می‌کنند که اعتماد به نفس داشته و خوشحال هستند، اما فقط افرادی خوشحال و آزادند که این ترس را به چالش بکشند.

حالت پافشاری، مبارزه و پیروزی

این روش جنگجو‌های صلح طلب است. شما زمانی آرامش پیدا می‌کنید که به خودتان ایمان داشته و با ترس مبارزه کنید. شاید همیشه در این جنگ پیروز نشوید، اما در نهایت برنده هستید.

می‌توانید استراتژی‌های پیروزیتان را با کتاب خواندن، تفکر و تامل، و مشاهده افرادی که بر همان ترس‌های مشابه غلبه کرده اند، گسترش دهید.

برای اجرای این استراتژی‌ها خوب فعالیت کرده و تا زمانی که به نتیجه دلخواه برسید، ادامه دهید.

غلبه کردن بر ترس دانش فضایی نمی‌خواهد! فقط امر ساده‌ای از ادامه یادگیری و پافشاری است.

ترس و راهکار‌های مقابله با آن + توصیه امام علی (ع) پیرامون مقابله با ترس

راه ساده مقابله با ترس به توصیه امام علی (ع)

امیر مومنان حضرت علی علیه السلام که به تدبیر و چاره اندیشی در امور شهره هستند ، راهکار جالبی برای مواجهه با ترس حاصل از این مشکلات معرفی می‌فرمایند.


بیشتر بخوانید: راه زدودن ترس و وحشت در کلام امام علی(ع) 


ایشان می‌فرمایند:

هنگامی که از چیزی می‌ترسی، خود را در آن بیفکن، زیرا گاهی ترسیدن از چیزی، از خود آن سخت‌تر است.

ترس و راهکار‌های مقابله با آن + توصیه امام علی (ع) پیرامون مقابله با ترس

اقدامات ساده برای غلبه بر ترس

فراموش نکنید که شما بزرگتر از هر چیزی هستید که برایتان اتفاق می‌افتد یا ممکن است اتفاق بیافتد.

تصمیم بگیرید تا با ترس مبارزه کنید:

فقط کسانی که با ترس هایشان مقابله می‌کنند آزاد و خوشحال هستند، دیگران زندانیانی هستند که به آزاد بودن تظاهر می‌کنند. یک فهرست از چیز‌هایی که شما را می‌ترسانند درست کرده و تصمیم بگیرید تا برایشان کاری کنید، مگر اینکه، از نظر جسمی خطری شما را تهدید کند. به این ترتیب آزادی عاطفی را تجربه خواهید کرد.

گام‌هایی کوچک بردارید:

اگر از سخنرانی می‌ترسید، در یک کلاس آموزش سخنرانی ثبت نام کنید. اگر از ارتباط برقرار کردن با افراد غریبه ترس دارید، به یک کلوب مجازی بپیوندید.

اگر نمی‌توانید یک کسب و کار راه بیاندازید، به صورت پاره وقت شروع به کار کنید.

اقدامات کوچک وقتی به طور مداوم ادامه پیدا کنند، برایتان عزت نفس به ارمغان می‌آورند.


بیشتر بخوانید: کسانی که میترسند این مطلب را از دست ندهند 


عزت نفس مثبت بهترین پادزهر برای ترس است.

فعالیتی انجام داده و آن را تکرار کنید:

ترس فقط با انجام فعالیت درمان می‌شود.

یک برنامه عملی طراحی کرده و آن را پیاده کنید و بعد با اضافه کردن شدت و تکرار، آن را بهبود دهید.

اگر شما کاری را بار‌ها و بار‌ها انجام دهید، غیرممکن است که دیگر از آن بترسید.

تکرار مهارتتان را بهبود داده و باعث می‌شود احساس خاصی از نتیجه مثبت داشته باشید.

ترس و راهکار‌های مقابله با آن + توصیه امام علی (ع) پیرامون مقابله با ترس

به دنبال یک نمونه باشید:

داستان کسانی را که به خواسته هایشان رسیده اند دنبال کنید.

شما متوجه خواهید شد که این افراد هم با همان ترس‌ها و شک‌ها شروع کرده اند.

وقتی نمونه‌های زیادی در ذهن داشته باشید، دیگر از انجام کاری برای غلبه بر ترس هایتان خجالت نخواهید کشید.

منابعی الهام بخش داشته باشید:

با خواندن کتاب‌هایی که شما را با انگیزه نگه می‌دارد، به خودتان الهام دهید.


بیشتر بخوانید: 3 ترفند برای غلبه بر ترس 


باور داشتن به چیز‌های مثبت کافی نیست، باید به خوب و مثبت زندگی کردن هم باور داشته باشید.

الهام سوخت ذهن و بدن است.

درباره نگاه و فکر دیگران نسبت به خودتان نگران نباشید:

وقتی در حال سعی برای غلبه بر ترس هایتان هستید، ممکن است شکست بخورید. این هم قسمتی از بازیست. وقتی می‌بازید، بازنده باقی نمانید.

زندگی دوی ماراتن است، پس به دویدن ادامه دهید تا در نهایت بر ترس غلبه کرده و پیروز شوید.

کسانی که به ترس هایشان غلبه نمی‌کنند، زندگی خیلی کوچکی خواهند داشت.

حتما هر روز خودتان را به چالش کشیده و رشد کنید.

انتهای پیام/

چگونه با ترس مقابله کنیم؟

کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
سروش خبر
ایتا خبر
ویسپی خبر
گپ خبر
آی گپ خبر
بله خبر
توییتر خبر
اینستاگرام خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر