برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های تخریب‌شده لرستان ممنوع است/اعمال مجازات سخت برای متخلفان

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های تخریب شده لرستان ممنوع است و اگر کارگاه‌ها وارد این رودخانه‌ها شوند مجازات سختی اعمال می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛بهزاد جوادی مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت : ۳ رودخانه کاکا شرف خرم‌آباد، رودخانه تیره دورود و خرگوش ناب‌الشتر به‌علت برداشت بیش از اندازه شن و ماسه تخریب و بستر این رودخانه‌ها به‌شدت تعمیق شده است.

وی افزود: کارگروهی متشکل از صنعت، معدن و تجارت، دفتر فنی استانداری، منابع طبیعی، محیط‌زیست، اتحادیه کارخانه‌داران شن و ماسه و شرکت آب منطقه‌ای تشکیل و در بازدید‌هایی که انجام شد با توجه به تخریب‌هایی که صورت گرفته برداشت شن و ماسه از این رودخانه‌ها ممنوع شده است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: وقتی رودخانه‌ها شریانی می‌شود سیلاب که رخ می‌دهد سبب می‌شود رودخانه به هر سمتی برود که ممکن است این انحراف به سمت منازل مسکونی و اراضی کشاورزی باشد بنابراین مفید است که جزایر ماسه‌ای که در رودخانه شریانی ایجادشده را با ضوابطی که وجود دارد برداشت کنیم، همچنین درزمانی که شن و ماسه انباشت شده بیشتر از حجم رودخانه است توسط کارگاه‌ها لایروبی و برداشت می‌شود، ولی در این رودخانه‌ها خیلی بیشتر از ظرفیت برداشت‌شده است.

وی بیان کرد: متأسفانه درگذشته نظارتی بر برداشت‌ها نبوده و مجوز برداشت در این سه رودخانه صادرشده بود که سبب شد رودخانه‌ها این وضعیت را پیدا کنند؛ در سنوات اخیر شرکت آب منطقه‌ای براساس وظایف حاکمیتی که دارد نظارت‌ها را بیشتر و دقیق‌تر کرده همچنین دادستان‌های استان در این زمینه ورود کردند و کارگاه‌ها پلمب‌شده و به‌سمت معادن کوهی سوق داده می‌شوند.

جوادی تصریح کرد: در اطراف این سه رودخانه کوه‌هایی مشخص‌شده تا کارگاه‌ها برداشت خود را انجام می‌دهند و اگر وارد رودخانه شوند مجازات سختی اعمال می‌شود چراکه رودخانه‌ها ممنوعه شده است.

وی به وضعیت دیگر رودخانه‌های استان اشاره کرد و گفت: در مسیل افراوند دورود نیز درگذشته برداشت‌های زیادی انجام و مجوز‌هایی صادرشده بود که برداشت‌های زیاد سبب شده رودخانه شکل واقعی خود را از دست بدهد، امسال به‌هیچ‌عنوان اجازه برداشت نداده‌ایم و بستر این رودخانه باید مطالعه شود.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بابیان اینکه رسالت ما صیانت از رودخانه‌ها است و باید رودخانه‌ها را نگهداری کنیم خاطرنشان کرد: رودخانه خرم‌آباد هنوز ممنوعه اعلام‌نشده، ولی هیچ مجوزی برای برداشت از این رودخانه صادر نمی‌شود، چون آورد این رودخانه کفایت برداشت را نمی‌دهد.

وی اظهار داشت: برخی افراد سودجو از اراضی کشاورزی که بافاصله از رودخانه هستند برداشت می‌کنند که یک نوع ضربه به زمین کشاورزی است، چون شن و ماسه‌ای که در عمق خاک است زهکش زمین است و برخی‌ها به علت نا آگاهی زمین‌ها را واگذار می‌کنند به سوداگران و سبب می‌شود اراضی کشاورزی از بین برود و حاصلخیزی خود را از دست بدهند.

جوادی افزود: در رود خشکه چگنی و رودخشکه بیرانشهر نیز نباید مجوز برداشت صادر شود، همچنین در رودخانه پیر جد خرم‌آباد از سرشاخه‌های کاکا شرف نیز اجازه برداشت داده نمی‌شود و این رودخانه جز پیشنهاد ممنوعه شدن است.

وی با تأکید بر اینکه برداشت از رودخانه کشکان در محدوده شهرستان چگنی و محدوده شهرستان پلدختر باید با محدودیت انجام و به‌تناسب آورد رودخانه برداشت شود عنوان کرد: جز رودخانه کشکان، شول‌آباد الیگودرز و رودخانه سزار برداشت نباید از رودخانه‌های استان صورت بگیرد و پیشنهاد می‌شود کارگاه‌ها به سمت منابع کوهی بروند.

انتهای پیام/ پ

برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های تخریب‌شده لرستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.