آیا شیطان می‌تواند در قالب انسان ظاهر شود؟

برخی بر آن هستند که ابلیس نمی‌تواند در شکل انسانی ظاهر گردد؛ ولی در مقابل عده‌ای این امر را محال نمی‌دانند.

بسیاری از افراد معتقدند که شیطان این فرشته رانده شده می‌تواند به صورت انسان ظاهر شود و راه افراد را برای رسیدن به جهنم و آتش هموار سازد، اما برخی دیگر بر این ادعا نیستند.

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا در این مطلب به موضوع تجسم شیطان در قالب انسان بپردازد، پس با ما همراه باشید.

آیا شیطان می‌تواند در قالب انسان ظاهر شود؟! / ابلیس چند بار بصورت انسان مجسم شده است؟!

آیات قرآنی در مورد شیطان و ماهیت آن

در قرآن آشکارا بیان شده که شیطان از جنیان است:

وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ کانَ مِنَ الْجِن... کهف، ۵۰

قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ *ص، ۸۲*

شیطان غیر از اینکه با وسوسه خودش مومن را از غیر مومن غربال می‌کند، هیچ گاه بر انسان‌ها تسلط ندارد مگر کسانی که خودشان بخواهند شیطان را  ولی خود قرار دهند.


بیشتر بخوانید: علت خلق جهنم چه بود؟ / جهنم چه زمانی خلق شد؟! 


خداوند متعال بر عدم تسلط ظاهری شیطان مگر با وسوسه در سوره‌ سبا آیه ۲۱ اشاره می‌کند:

وَ ما کانَ لَهُ عَلَیْهِمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ یُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فی‏ شَکٍّ وَ رَبُّکَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ حَفیظ

شیطان هم نحوه‌ی سلطه خودش را اینگونه بیان میکند که من دعوت کردم و شما قبول کردید:

وَ قالَ الشَّیْطانُ لَمَّا قُضِیَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَکُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُکُمْ فَأَخْلَفْتُکُمْ وَ ما کانَ لِیَ عَلَیْکُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لی‏ فَلا تَلُومُونی‏ وَ لُومُوا أَنْفُسَکُمْ ما أَنَا بِمُصْرِخِکُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِیَّ إِنِّی کَفَرْتُ بِما أَشْرَکْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمینَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیم *ابراهیم، ۲۲*

آیا شیطان می‌تواند در قالب انسان ظاهر شود؟! / ابلیس چند بار بصورت انسان مجسم شده است؟!

امکان ظهور شیطان در قالب انسان

برخی بر آن هستند که ابلیس نمی‌تواند در شکل انسانی ظاهر گردد، ولی در مقابل عده‌ای بر آنند که دلیلی بر محال بودن این کار وجود ندارد. به خصوص که در روایات در این باره به نکته‌هایی اشاره شده که می‌رساند شیطان به شکل‌های گوناگون از جمله به صورت انسانی هم گاهی ظاهر می‌شود.

به طور مثال در قرآن آمده است:

«به یاد آورید هنگامی را که شیطان، اعمال مشرکان را در نظرشان جلوه داد و گفت: هیچ کس از مردم بر شما پیروز نمی‌گردد و من همسایه شمایم، اما هنگامی که دو گروه (جنگجویان و حمایتِ فرشتگان از مؤمنان) را دید، به عقب بازگشت و گفت: از شما بیزارم. چیزی را می‌بینم که شما نمی‌بینید» (انفال آیه ۴۸.) از ظاهر این آیه به دست می‌آید که شیطان می‌تواند به صورت آدمی نمودار شود. (تفسیر نمونه، ج. ۷، ص. ۲۰۱، نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۲۹ ش.)

در روایتی که در بسیاری از کتب نقل شده، می‌خوانیم قریش هنگامی که تصمیم برای حرکت به سوی میدان بدر گرفتند، از حمله طایفه بنی کنانه ترس داشتند، زیرا قبلاً با هم دشمنی داشتند. در این هنگام ابلیس در چهره «سراقه بن مالک» که از سرشناسان قبیله بنی کنانه بود، به سراغ آن‌ها آمد و اطمینان داد که با شما موافق و هماهنگم. کسی بر شما غالب نخواهد شد، اما به هنگامی که نزول ملائکه را دید، عقب‌نشینی نمود و فرار کرد. (شیخ صدوق، امالی، مجلس پانزدهم، حدیث ۱۰)


بیشتر بخوانید: آدمی چطور جان می‌دهد و در آن زمان چه می‌بیند؟ 


علامه طباطبایی در تفسیر المیزان چندین روایت نقل کرده که در صدر اسلام در چند مورد (در جنگ‌ها و مقاطع مختلف) ابلیس به شکل بعضی از کفار نمودار شده و با کفار سخن می‌گفته و آن‌ها را به مخالفت با پیامبر تشویق نموده است؛ مثلا در روز رحلت پیامبر به صورت «مغیره بن شعبه» نمودار شد و مردم را بر ضد بنی‌هاشم تحریک کرد. (المیزان، ج. ۹، ص. ۱۱۰، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۷۹ ش)؛ و این حدیث نبوی: «من رآنی فقد رآنی فانّ الشیطان لا یتشبّه بی» (و همچنین این خبر مستفاد از حدیث مزبور: «انّ الشیطان لا یتمکّن ان یتمثّل بصورة الانبیاء» مؤیّد ظاهر شدن شیاطین بر آدمیان است.

این نکته نیز قابل ذکر است که در بسیاری از داستان‌ها که مبتنی بر احادیث است از ظاهر شدن ابلیس بر انبیا و ائمه و گفت و گوی آنان سخن رفته است.

از ثعلبه بن زید انصاری نیز نقل شده که گفت: از جابر عبدالله انصاری شنیدم که می‌گفت: ابلیس چهار بار به صورت چهار نفر مجسم شد.

آیا شیطان می‌تواند در قالب انسان ظاهر شود؟! / ابلیس چند بار بصورت انسان مجسم شده است؟!

اول به صورت سراقه:

در جنگ بدر به صورت سراقه در آمد و به کفار قریش گفت: امروز هیچ کس ‍ بر شما غالب نخواهند شد؛ زیرا شما با داشتن این همه نفرات و ساز و برگ جنگی ارتشی شکست ناپذیر هستید. وانگهی من نیز در کنار شما هستم و به وقتش، چون یک همسایه وفادار و دلسوز از هیچ گونه حمایتی دریغ ندارم)

دوم به صورت منبه بن حجاج:

در روز عقبه به قیافه او در آمد و فریاد کرد:‌ ای یاران! محمد و کسانی که از دین برگشتند کنار عقبه اند. آن‌ها را دریابید. حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم به انصار فرمود: نترسید! چون صدای او به کسی نمی‌رسد.

سوم به صورت پیرمردی از اهل نجد:

روزی که کفار مکه در"دار الندوه" برای مشورت در مورد قتل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم اجتماع کردند، شیطان به صورت پیرمرد نجدی وارد مجلس شد و دستور‌های لازم را در این باره داد.


بیشتر بخوانید: راه غلبه شیطان بر انسان از زبان حاج آقا مجتبی تهرانی


خداوند او را آگاه کرد و فرمود: به یاد بیاور زمانی را که مشرکان مکه نقشه می‌کشیدند تو را یا به زندان اندازند یا به قتل رسانند و یا تبعید کنند، و چاره اندیشی می‌کردند، ولی خدا نقشه آنان را نقش بر آب کرد.

چهارم به صورت مغیره بن شعبه:

روزی که حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم رحلت فرمود، آن لعین به صورت مغیره در آمد و در میان مهاجر و انصار فریاد زد:‌ای مردم! خلافت را مانند پادشاهان ایران و قیصران روم قرار دهید. هر کس بعد از خود آن را به فرزندان یا خویشانش وصیت کند و آن را در اختیار بنی هاشم قرار ندهد تا آن‌ها هم در اختیار فرزندان خود قرار دهند.

آن ملعون برای این که با پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مخالفت نماید و ایشان را از بین ببرد، در این چهار جا به صورت انسان در آمد.

بنابراین؛ از مجموع این گونه مطالب عده‌ای استنباط کرده‌اند که شیطان می‌تواند به صورت انسان‌های بد طینت ظاهر شود و در قالب نصیحت و خیرخواهی آنان را به سوی گمراهی و ضدیت با حق دعوت کند.

در قالب‌های گوناگون مردم را در برابر حق قرار دهد!

با توجه به آیات عدم تسلط شیطان بر انسان، اینگونه نتیجه میگیریم که شیطان در ظاهر به هیچ وجه قدرتی بر انسان ندارد و طبیعی است که اگر تجسم مقطعی شیطان در قالب یک جسم مادی مثل انسان موجب نوعی تسلط برای شیطان شود با صریح آیات قرآنی که تسلط شیطان بر انسان را رد میکند مخالف است؛ و قول علامه مجلسی در این زمینه این بود که تجسم شیطان با اجازه‌ی خداوند و به دلیل مصالحی است که خداوند به آن‌ها عالم است و طبق قول کشف الاسرار، شیطان تنها به صورت پیری ترسان و لرزان (کنایه از نهایت ضعف) درمی آید.

تنها کاری که خداوند اجازه‌ی آن را به شیطان داده این است که (حتی در قالب انسانی) جز وسوسه‌ی انسان تسلط دیگری بر انسان ندارد. حال ممکن است این وسوسه با وعده دادن یا ترساندن از فقر یا غفلت از خدا یا زیبا جلوه دادن کار‌های ناپسند و ... باشد که در همه‌ی این موارد انسان به اراده‌ی خود، نظرات شیطان را می‌پذیرد و به گمراهی کشانده می‌شود.

آیا شیطان می‌تواند در قالب انسان ظاهر شود؟! / ابلیس چند بار بصورت انسان مجسم شده است؟!

جدایی از شیطان

منظور از ظاهر شدن شیطان این نیست که از ماهیت حقیقی خود خارج می‌شود و تغییر ماهیت دهد؛ بلکه منظور آن است که در قوه حس و ادراک انسان به صورت‌های مختلفی محسوس می‌شود، بدون این که تبدل ماهیتی صورت گیرد.

در مقابل جمعی از مفسران از آیه: «إنّه یریکم هو و قبیله من حیث لا ترونهم؛ (اعراف آیه ۲۷.) در حقیقت او (شیطان) و قبیله‌اش شما را از آن جا که آن‌ها را نمی‌بیند، می‌بیند» غیر قابل رؤیت بودن شیطان و جن را استنباط می‌کنند و می‌گویند: معلوم می‌شود که آدمی نمی‌تواند شیطان را با شکل و صورت خودش ببیند.


ببینید: شیطان چگونه با صفات زیبای خداوند انسان را به لب پرتگاه می‌کشاند؟


ظاهراً منافاتی بین این دو دیدگاه و دو رویکرد وجود ندارد، چون مراد آیه شاید عدم رؤیت شیطان، مربوط به صورت واقعی او باشد؛ یعنی کسی شیطان را به صورت واقعیش نمی‌بیند، اما شیطان ممکن است به صورت انسان ناپاک و یا موجودی دیگر نمودار گردد و برخی او را بینند، اما در عین حال از بعضی روایات معلوم می‌شود که انبیا (علیهم السلام) ابلیس را به صورت واقعیش دیده‌اند. (تفسیر نمونه، ج. ۷، ص. ۲۰.)

شیطان نه تنها به صورت پیامبر و امامان ظاهر نمی‌شود، بلکه به صورت شیعیان پاک و اولیای الهی هم ظاهر نمی‌شود. رسول خدا فرمود: شیطان در صورت من درنیاید و نه در صورت احدی از اوصیایم و نه در صورت احدی از شیعیان.

امّا این که شیطان یا جن از اسرار درون آدمی و نیت و قصد او خبردار باشد که مثلاً فردا چه کاری قصد دارد، انجام دهد؛ هرگز چنین علم و احاطه علمی ندارد. در هیچ جایی چنین ادعایی نشده به خصوص این که این گونه امور از مصادیق علم غیب است. علم غیب را غیر از خدا و برخی بندگان پاک او (انبیا و اولیا) که از خداوند دریافت نموده‌اند، کسی دیگر نمی‌داند. شیطان هرگز چنین قدرت و صلاحیتی ندارد که از آن گونه امور خبردار شود.

البته شیطان نمی‌تواند به صورت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و پیامبران دیگر ظاهر شود.

آیا شیطان می‌تواند در قالب انسان ظاهر شود؟! / ابلیس چند بار بصورت انسان مجسم شده است؟!

رسول الله فرمود:

«هر کس که مرا در خواب ببیند، پس مرا به واقع دیده است، زیرا شیطان به من تشبیه پیدا نمی‌کند و به شکل من ظاهر نمی‌شود». (محدث قمی، سفینة البحار، ج. ۱، ماده شطن، ص. ۶۹۹.)

نیز روایت شده که شیطانی است «مذهّب» نام که بر هر صورتی ظاهر می‌شود، مگر در صورت پیامبر و وصی پیامبر.

شیطان نه تنها به صورت پیامبر و امامان ظاهر نمی‌شود، بلکه به صورت شیعیان پاک و اولیای الهی هم ظاهر نمی‌شود. رسول خدا فرمود: شیطان در صورت من درنیاید و نه در صورت احدی از اوصیایم و نه در صورت احدی از شیعیان». (شیخ صدوق، امالی، مجلس یازدهم، ح. ۱۰.)

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۲:۳۹ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
شیاطین بشدت از مومنین که مدام ذکر خدا میگویند و در راه او جهاد میکنند و اخلاص دارند و صالح هستند میترسند و هرگز بطور مجسم به انها نزدیک نمیشود و فرار میکنند اما با کافرین و مشرکین کسایی که دینو مسخره میکنند مانوس میشود
Iran (Islamic Republic of)
Godgoblin
۱۷:۳۵ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
در جواب ستایش خداوند دعای واضحی گذاشته همون اعوذبالله من الشیطان رجیم دیگه عزیزجان دیگه چی میخوای شما!!!
Iran (Islamic Republic of)
ستایش
۲۳:۲۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
خداوندا یک دعا برای همه ما را از شر شیطان رانده شده در پناه خود قرار بده
اعوذ بالله من شیطان رجیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
نه
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد
۱۴:۰۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
شیطان می‌گوید آتش در آتش نمیسوزد ولی ما که از گلیم در گل غرق می شویم شیطان اگر عقلش را به کار بیندازد بیشتر از ما در آتش جهنم می سوز اگر اینجوری بود ما هم باید می‌گفتیم ما هم گلیم و آتش را خاموش می کنیم ولی این گونه نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
لعنت الله بر شیطان و ابلیس انسان های گنهکاری که توبه نکردند یا حق
Iran (Islamic Republic of)
حیدر حسینی
۲۳:۴۸ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان العین الرجیم
Iran (Islamic Republic of)
حسين شيران
۰۲:۰۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
خدايا با ما كمك كن تا در امان باشيم من كه 40 نماد شيصاني رو نميدونستم و لباس شو بوشيده بودم خدايا كناهان من و ديكران را ببخش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
با عرض سلام خدمت همه شیطان آن ملعون است که از فرمانی مولای مان یعنی خداوندی پاک سرپیچی کرد لعنت خدا بر شیطان وپیروانش برای ظهوری آقامون حضرت مهدی (عج)همیشه دعاکنیم خداوند حقی کسی را نمی خورد
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۵:۰۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۸
مگه فقط ترامپ شیطان است، پس اوباما و بوش چی بودن
Iran (Islamic Republic of)
خودم
۲۳:۵۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
شیطان با اعمال بدمان به ما چیره می شود تا می‌توانیم با اعمال مسلمانی واقعی باید با او مقابله بکنیم و شیطان را هر چه قدر می‌توانیم ضعیف و درمانده بکنیم.دشمن خدا دشمنه ما مسلمانان است. ما پروردگارمان را نباید با هیچ لذت دنیوی عوض بکنیم.او قادر مطلق است.فقط توکل واقعی به خدا نجات بخش است.
Iran (Islamic Republic of)
Z.z
۲۲:۱۱ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
ینی میشه ی انسان شیطان باشه
مثل فیلم او یک فرشتهدبود؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
خدایا تمام گناهانمان را ببخش
الاهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۸ دی ۱۳۹۷
الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۱۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۷
شیطان یک کلمه ی کلی است. شیطان بر دو نوع است: جن و انس(انسان). شیطان در قالب انس همان نفس اماره ما انسان هاست. و در قالب جن همانند ابلیس که به دلیل عدم سجده از درگاه خدا رانده شد.
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۱:۴۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
باید جلوی عرضه لباس های شیطان پرستی گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
مرادی
۱۱:۴۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
خدایا از گناهانمان بگذر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
پناه بر خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
آمریکا شیطان بزرگ است و ترامپ شیطان است
Germany
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
اللهم عجل لولیک الفرج
Germany
ناشناس
۰۳:۲۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
اعوذ بالله من نفسی و من الشیطان ارجیم
Germany
ناشناس
۰۳:۰۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
Germany
ناشناس
۰۱:۴۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم.سبح اسم ربک الاعلی.الذی خلق فسوی.و الذی قدر فهدی.
Germany
ناشناس
۰۱:۴۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۱:۳۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
به راستی خداوند رحمان و رحیم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
کی یه رای منفی به سخن زیبا داده
Germany
ناشناس
۰۱:۲۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
واقعا آموزنده و تکان دهنده است.
Germany
ناشناس
۰۱:۲۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
.دوستان به خدا توکل کنیم .که جز او یار و یاوری نداریم .الهی به درگاهت پناه میبرم از شر نفس خودم و از شر شیاطین جن وانس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
اللهم عجل الولیک الفرج.
Germany
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
خدایا مارو ببخش
Germany
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
الهی العفو
الهی شکر
Germany
ناشناس
۰۱:۱۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
من خیلی گنهکارم خداجونم گناهان منو ببخش
Germany
ناشناس
۰۱:۰۵ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
گزازش تکان دهنده بود .ممنونم از شما
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۰:۴۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
سلام.تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
اعوذبالله من شیطان الرجیم
France
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
گزارش خوبی بود دستمریزاد
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۰:۳۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
مطلب جالبی بود .. از زحمات تون متشکریـــــم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
آمریکا شیطان رو هم درس میده
Canada
ناشناس
۲۱:۵۰ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
اره تمام اختلاس گران .مفسدهای اقتصادی .خقوق بگیران نجومی. .وعده دهنده های دروعین .فتنه ها ی داخل و خارج همشون شیطان هستند .در لباس انسان نما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
آدم میشناسم که خود شیطونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
خدایا چه وحشتناک
Iran (Islamic Republic of)
قرآن خوانده
۲۱:۳۵ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
خط اول این خبر نوشتین شیطان یک فرشته است خب یک سوال مطرح میش
۱_آیا فرشته از آتش است ؟
مشخص که از آتش هستش توی قرآن هم اومده که شیطان از جنیان است
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۰۸:۳۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
نه شیطان فرشته نیست.
بنا به فرموده ی قرآن شیطان از اجنه است و اجنه از آتش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
وای خدا
United States of America
فرشاد
۲۰:۲۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
سلام
شیطان بزرگ امریکای جنایتکار و اسراییل غاصب
انگلیس دو رو
Finland
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
ترامپ یک نمونشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
با تأسف انسانهای شیطان صفت را خیلی میتوان دید. اعوذ بالله من الشیطان الرحیم
Finland
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
بله به هر شکلی می تواند ظاهر شود
Finland
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
لعنت بر شیطان
Finland
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
از محمد(ص) متنفره
Finland
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
از محمد(ص) هم خیلی بدش میاد
France
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
اینم درسته به صورته یک انسانه ضعیف هم در میاد تحت شرایط خاصی حالا نه اینکه هر کی ضعیف و بیمار بود بکشینا