شناسایی ۳ گونه جدید جانوری در خلیج فارس و دریای عمان

رئیس دانشگاه جیرفت گفت: ۳ گونه جدید جانوری در خلیج فارس و دریای عمان توسط یکی از اعضای هئیت علمی این دانشگاه کشف شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،شاپور کوهستانی رئیس دانشگاه جیرفت گفت:در پژوهشی گروهی از سخت پوستان آبزی به نام پاروپایان (Copepoda) در حوضچه‌های جزر و مدی خلیج فارس و خلیج عمان بررسی و شناسایی شدند.

وی افزود: این گروه از جانوران به عنوان اولین مصرف کننده در زنجیره غذایی دریایی هستند و نقش مهمی را در بومسازگان دریایی بازی می‌کنند.

کوهستانی تصریح کرد: این گروه منبع غذایی عظیمی را برای سطوح بالاتر زنجیره غذایی از جمله لارو ماهیان و میگو‌ها فراهم میکنند و به علت توانایی تولید مثل بالا، دوره کوتاه تولیدمثلی، رشد بالای جمعیتی، داشتن انعطاف در رژیم غذایی و توانایی تحمل دامنه وسیعی از فاکتور‌های محیطی از قبیل: دما و شوری اهمیت زیادی در صنعت کشت و پرورش آبزیان دارند.

رئیس دانشگاه جیرفت اظهار کرد: دوره زندگی نسبتاً کوتاه گونه کشف شده پاروپایان آن‌ها را جانوران مناسبی برای بررسی اثرات آلودگی‌های رسوبات بستر می‌کند.

شاپور کوهستانی تصریح کرد: گونه‌های جدید به نام‌های Brianola haliensis، Canuella persica و Scottolana gomezi نام گذاری و توصیف شده اند.

یادآور می‌شود:این پژوهش در قالب رساله دکتری فاطمه نظری که دانشجوی رشته بیوسیستماتیک جانوری تحت راهنمایی امید میرشمسی (گروه زیست شناسی)، علیرضا ساری (دانشگاه تهران) و مشاوره منصور علی آبادیان (گروه زیست شناسی) و پدرو مارتینز (موزه تاریخ طبیعی سنکنبرگ آلمان) به انجام رسیده است.

مقاله مربوط به این کشف جانورشناختی در شماره ۴ جلد ۴۴۴۶ (جولای ۲۰۱۸) ژورنال Zootaxa به چاپ رسیده است.
انتهای پیام/ی

کشف گونه ای از آبزیان در قالب مقاله پژوهشی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار