جزئیات جشنواره بین‌المللى نمایش عروسکى تهران تشریح شد/ عذرخواهی فرانسوی‌ها بابت رفتار رئیس جمهور آمریکا!

جزئیات هفدهمين جشنواره بين المللى نمايش عروسكى تهران در نشست خبری امروز تشریح شد.

تشریح جزئیات هفدهمين جشنواره بين المللى نمايش عروسكى تهرانبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرضيه برومند در نشست خبری هفدهمين جشنواره بين المللى نمايش عروسكى تهران که امروز برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار گفت: جشنواره شهريور سال پيش كليد زده شد و تقريباً يک سال است كه بچه ها فعالیت می کنند و تقريبأ در دو دوره بازبينى جشنواره حداقل ٢٠٠٠ نفر حضور داشتند و در مرحله نهايى حداقل ١٢٠٠ نفر از جوان هاى ما درگير جشنواره شدند. اتفاق خوبى كه در جشنواره امسال افتاد اين بود كه ما از داوران خواهش كرديم تا كار ها را در شهر هاى ديگر از نزديك ببينند و خود من نيز در دو سفر آنها را همراهى كردم.

وى با اشاره به رشد نمايش عروسكى در چند سال اخير ادامه داد: مراقبت هايى كه در اين سه دوره توسط همكاران من و با همراهى مدير كل مركز هنر هاى نمايشى و مجموعه آن ها انجام گرفت باعث شد تا ارتقاء تئاتر عروسكى و رشد كيفى و كمى آن را شاهد باشيم كه رشد كيفى اين آثار براى من بسيار خوشحال كننده است؛ كيفيت بسيار بالا رفته، به خصوص كار هايى كه در شهر هاى ديگر دور از مركز تشكيل شدند و همين موضوع براى رضايت خاطر شخصى من كافى است.

پيمان شريعتى مشاور دبير جشنواره افزود: حضور خانم برومند براى ما بسيار محترم و مؤثر بوده است و معتقدم مهمترين بخش آن همگرايى تمامى ارگان ها به واسطه خانم برومند به عنوان دبير جشنواره است. از ميراث فرهنگى، آموزش پرورش، شهردارى، كانون پرورش فكرى كودكان، سازمان صدا و سيما و حتى اجمن سينماى جوان هم مشاركت داشتند.

وی افزود:ما امسال در جشنواره ميزبان هفده استان كشور هستیم؛ همچنين تعداد نمايش هاى صحنه اى ٣٤ نمايش است كه ٢٨ نمايش از ايران و ٦ نمايش از ٥ كشور ديگر است؛ در بخش فضاى باز ١٧ نمايش داريم ، در بخش دانش آموزى ٧ نمايش و در بخش تجربه از ١٦ نمايش استقبال می كنيم.

در اردیبهشت امسال چهار کارگاه آموزشی در رابطه با طراحی صحنه و موسیقی در نمایش عروسکی، جانبخشی عروسک و تکنیک‌های ساخت عروسک برگزار شد. قابل ذکر است که در بخش ملل از پنج کشور، تایوان، فرانسه، کرواسی و افغانستان، شش نمایش میزبانی می‌شود.

برومند در ادامه گفت: در جشنواره امسال از سه هنرمند ایرانی تقدیر می‌شود. در بخش ملل، ما فراخوان جشنواره را برای سراسر جهان فرستادیم و ۱۷۰ گروه از ۳۰ کشور اعلام آمادگی کردند و پس از بازبینی آثار، نمایش‌های مد نظر انتخاب شدند. در این میان گروهی از روسیه به علت ترس از مسائل سیاسی حضور پیدا نکردند و از طرفی گروهی از فرانسه بودند که حتی پس از ماجرای برجام از طرف ترامپ از ما عذرخواهی هم کردند و با استقبال از ما در جشنواره حضور پیدا کردند.

برومند در ادامه صحبت‌های خود خطاب به ترامپ و سیاست‌های مخرب او گفت: خطاب به آقای ترامپ می‌گویم که دود آتش این محدودیت‌ها و سیاست گذاری ها، مستقیم به چشم مردم می‌رود. با این حال ما فرهنگی‌ها از پا نمی‌نشینیم، چراکه ما آینده نگرتر از این هستیم که امروز را رها کنیم و به فردا فکر نکنیم؛ فردا روشن است و آسمان عروسک‌ها آبی.

وی درباره حضورش در جشنواره دوره بعد هم گفت: من مشتاقانه به عنوان مشاور در کنار دبیر جشنواره بعدی به شرط آن که صحیح انتخاب شده باشد، خواهم بود و هر کمکی از دستم بر بیاید دریغ نمی‌کنم. با این حال بهتر است که جشنواره بعدی از نیرو‌های جوان و دبیری با روشی متفاوت، خلاقانه و جوان‌تر استفاده کند.

شریعتی مشاور دبیر جشنواره عروسکی در پایان درباره یکی از نمایش‌های فرانسوی گفت: نمایش پادشاه سرگردان از کشور فرانسه در روز آخر جشنواره در سالن اصلی تئاتر شهر به اجرا می‌رود و دارای رابط ناشنوایان است که عزیزان کم توان در شنوایی و ناشنوایان هم می‌توانند به تماشای آن بنشینند.

وی در خصوص مراسم شادپیمایی عروسکی هم گفت: شادپیمایی جشنواره عروسکی، تنها برنامه بزرگ فرهنگی تهران در روز عیدغربان است و من فکر می‌کنم که با حضور پررنگ مردم در این شادپیمایی همانند دوره قبل راهپیمایی با شکوهی شکل خواهد گرفت.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: تئاتر ، کارگردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار