رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کرد؛

کاهش ۱۲ هزار نفری تلفات ناشی از حوادث جاده ای/ پول ماشین استاندارد می‌گیرند و خودروی غیر استاندارد تحویل می‌دهند

شهریاری گفت: امروزه از مردم پول یک ماشین استاندارد خارجی گرفته و یک خودروی غیر استاندارد تحویل می‌دهند.

پول ماشین خارجی استاندارد می‌گیرند و خودروی غیر استاندارد تحویل می‌دهندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عصر امروز در دومین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیکی که در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد،‌ اظهار کرد: در مجلس بسیاری از مشکلات قابل حل پیش بینی شده است و خوشبختانه امروزه علی رغم افزایش 3 برابری خودرو از سال 84 تعداد تلفات ناشی از سوانح ترافیکی از 28 هزار نفر به 16 هزار و 200 نفر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: متأسفانه آمار تصادفات هنوز بالاست و سالیانه حدود 3 میلیون نفر بر اثر سوانح ترافیکی دچار معلولیت شده که اکثرا برای درمان به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه می‌کنند.

هزینه بیماران معلول بیشتر از جانباختگان است

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه هزینه بیماران معلول بیشتر از جانباختگان است، افزود: مجلس قوانین مورد نیاز در جهت کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای را به تصویب رسانده است اما باید به این نکته توجه داشت که عامل همه تصادفات تنها نیروی انسانی نبوده بلکه خودروی غیر استانداردی که  لوازم ایمنی همچون ایربگ ندارد به همراه جاده‌های ناایمن می‌تواند باعث بروز سوانح ترافیکی شود.

شهریاری تأکید کرد: رئیس وقت سازمان استاندارد به خاطر لازم نبودن پراید به ایربگ زیر بار این مسئله نمی‌رفته که این در نوع خود قابل تأمل است.

وی ادامه داد: پلیس راهنمایی و رانندگی بیش از هزار نقطه حادثه خیز را اصلاح کرده است ولی معتقدم که کاهش سوانح ترافیکی مسئله‌ای فرهنگی،‌ انسانی و اسلامی است و باید آموزش‌های ما در این زمینه مداوم و مستمر باشد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه اجرای طرح همیار پلیس در کاهش تصادفات اثرگذار بوده است،‌ ادامه داد: پول یک ماشین خارجی را می‌دهیم ولی یک خودروی غیر استاندارد تحویل می‌گیریم و همین مسئله می‌تواند باعث بروز سوانح و حوادث ترافیکی در جاده‌های کشور شود.

شهریاری گفت: وزارت راه باید در ایمن سازی جاده‌ها تلاش بیشتری کند و این عامل در کنار استاندارد سازی خودروها می‌تواند باعث کاهش تلفات جاده‌ای شود.

وی بیان کرد: رانندگان در کاهش و کنترل سوانح ترافیکی و تصادفات جاده‌ای نقشی پررنگ و اثر گذار دارند و امیدوارم که هر سال شاهد کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای باشیم.

مسئولان بهداشت و درمان و ترافیک از عهده کاهش تلفات جاده‌ای بر نمی‌آیند

در ادامه قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: خوشبختانه در برخی شاخص‌ها مرتبط به حوزه سلامت، رشد خوبی داشته‌ایم؛ در مورد حوادث ترافیکی شاهد اصلاح شاخص معلولیت یا مرگ و میر ناشی از سوانح بودیم اما باید دانست که از این پس رشد این شاخص با شیب کندی پیش می‌رود و باید اقدامات مهم‌تر و عمیق‌تری انجام دهیم.

قاضی زاده هاشمی ارتقای فرهنگ ریسک پذیری و خطر پذیری را یکی از علل افزایش حوادث ترافیکی دانست و گفت: این موضوع سبب شده است که در مواردی چون حمله تروریستی به مجلس، مردم به جای آنکه احساس خطر کنند، جمع شدند و ایستاده بودند و عکس می‌گرفتند؛‌ این در حالی است که انسان باید برای اهداف مقدس خطرپذیر باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش آمار تلفات حوادث ترافیکی کاری نیست که تنها از عهده مسئولان بهداشت و درمان و ترافیک کشور بر بیاید و باید به این مسئله به طور جدی‌تری پرداخت.

وی ادامه داد: از طرفی باید توجه کرد که جریمه‌ای برای بی احتیاطی افراد در نظر نگرفته‌ایم؛ در تصادفات ترافیکی درست است که بیمه رایگان مشکلات درمانی را حل می‌کند اما شاید این رایگان بودن، ضررهایی نیز داشته باشد، اگر هزینه درمان رایگان نبود شاید افراد علاوه بر آسیب‌های جسمی به فکر آسیب‌های مادی هم می‌افتادند و کمی احتیاط می‌کردند.

عضو هیئت رئیسه مجلس  با بیان اینکه باید قراردادهای نظام بیمه‌ای را هوشمند کنیم، گفت: این درست نیست که فردی پس از اینکه آموزش‌های لازم را دید قوانین را رعایت نکند و اموال عمومی را هزینه بی‌احتیاطی شخص کنیم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به لزوم توازن در توسعه گفت: وقتی جاده‌های ما استاندارد سرعت بالاتر از 110 کیلومتر را ندارند اما خودروهایی با دو برابر سرعت تولید می‌شوند، نتیجه آن می‌شود که برخی با سرعتی بیش از استاندارد جاده‌ها رانندگی می‌کنند و شاهد بروز حوادث هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار