لاسجردی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

مذاکره سران روسیه، ترکیه و ایران پاسخی به تهدیدها و تحریم‌های آمریکا

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ایران، ترکیه و روسیه تلاش می‌کنند با همکاری‌های منطقه‌ای بالانس قدرت را حفظ کرده و به این طریق ظرفیت‌های جدیدی برای مراودات مالی ایجاد کنند.

مذاکره سران روسیه، ترکیه و ایران پاسخی به تهدیدها و تحریم‌های آمریکابه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اجلاس سران کشورهای ایران، ترکیه و روسیه به میزبانی کشورمان امروز برگزار خواهد شد. محور اصلی این اجلاس گفت‌وگو پیرامون مسئله آزادسازی منطقه ادلب در سوریه است. روسیه و ایران همواره رویکرد مشخصی در قبال بحران سوریه داشته‌اند، هرچند در مواردی آنکارا  مواضع متفاوتی در قبال تحولات غرب آسیا به‌ویژه سوریه داشته، اما این بار سه کشور تلاش خواهند کرد تا هرچه سریعتر به یکی از بحران های منطقه خاتمه دهند.  

تلاش ترکیه بر این مبنا بوده تا از ظرفیت‌های نفوذ منطقه‌ای و بین المللی خود برای پایان دادن به بحران سوریه بهره ببرد، اما تاکنون نتوانسته کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده آمریکا را به‌طور کامل با مواضع خود همراه کند.با توجه به اینکه هر سه کشور مذکور (ایران، روسیه، ترکیه) تحت تحریم‌های آمریکا هستند، بحث پیرامون مبادلات اقتصادی موضوع دیگر این اجلاس خواهد بود؛ انتظار می‌رود اتحاد و رایزنی‌ها در این راستا، بتواند راهکارهای مناسبی برای مقابله با تحریم‌ها را به دنبال داشته باشد. 

حسن لاسجردی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با  خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با برگزاری  اجلاس سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه که در کشورمان برگزار می شود، گفت: قطعامحور اصلی این نشست سه جانبه همانطور که از قبل هم اعلام شده، نحوه همکاری و برون رفت از بحران منطقه‌ای،همچنین یافتن راه‌ حل‌های میانبر یا سریع برای  حل مشکلات کشورها به ویژه در بحث تحریم ها است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر همکاری‌های قبلی تهران، مسکو، آنکارا، بیان کرد: هر سه کشور تلاش می‌کنند با همکاری‌های منطقه ای بالانس قدرت را در غرب آسیا حفظ کنند و برای دستیابی به این منظور نیازمند همکاری متقابل و ایجاد ظرفیت‌های جدید هستند.

لاسجردی ادامه داد: به نظر می رسد موضوع همکاری سه کشور در زمینه‌های مختلف به ویژه حوزه‌های حساسی چون انرژی،دفاعی، امنیتی و بحث‌های مربوط به سیاست‌های منطقه ‌ای و مسائل مالی و تجاری، است زیرا هر سه کشور تحت تحریم آمریکا هستند و همین امر می تواند آنها را به یکدیگر نزدیک تر کند.

وی با اشاره به  برگزاری اجلاس پیشین که باحضور سران تهران،آنکارا و مسکو با محوریت حل بحران سوریه برگزار شده بود، گفت: ایران، ترکیه و روسیه در گذشته هم برای بحران سوریه گرد هم آمده بودند و اصطلاحا یک مدار و محور جدید برای حل مسئله سوریه ایجاد کرده اند. علاوه بر مدیریت بحران، می توان گفت همکاری جدیدی هم بین سه کشور  ایجاده  شده است.

کارشناس مسائل ترکیه با تاکید بر اهمیت حضور آنکارا در این اجلاس خاطرنشان کرد:  ترکیه همسایه سوریه بوده و در موضوع کردها حساسیت بالایی دارد، بنابراین تلاش می کند به نوعی تحولات مربوط به کردها را مدیریت کند. گرچه این کشور ابتدای بحران سوریه در مواردی نقش مخالف را ایفا می کرد، اما در حال حاضر جایگاه و مواضعش تغییر کرده و سعی دارد در  نقش موافق حاضر شود.

لاسجردی افزود: با کاهش فشار محور غربی_ عربی که در گذشته با محوریت عربستان، آمریکا، فرانسه و برخی کشورها بر ترکیه اعمال می‌شد،  بالانسی بین نیروهای مخالف و موافق بشار اسد در سوریه به وجود آمده است و از آنجا که  ترکیه از عوامل بسیار مهم در کنترل، هدایت، تجهیز و آموزش گروه‌های تروریستی محسوب می‌شود، این تغییر جایگاه ورود گروه‌های تروریستی به ترکیه را محدود کرده است. 

وی در بخش دیگری از این گفت و گو تصریح کرد:  در حال حاضر روابط آنکارا_واشنگتن به دلایل مختلف، دچار تنش شده است، بنابراین به دلیل این چالش‌ها یا از روی ناچاری و یا به دلیل سیاست‌های منطقه‌ای و بین المللی روسیه، ترکیه در محور غربی_ عربی قبلی چندان فعال نیست و  احتمالا آنکارا در این چیدمان جدید سیاسی نقش موثری ایفا خواهد کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا محور دیگر مذاکرات آستانه را مربوط به تحریم‌های آمریکا دانست و افزود: به نظر می‌رسد هدف اصلی ایران، روسیه و ترکیه از برگزاری این نشست، پاسخ به تهدیدها و تحریم‌های آمریکا و ایجاد زمینه‌های همکاری برای پرکردن خلاءهای احتمالی و در نهایت هم ایجاد یک موازنه و مدل جدید همکاری برای یافتن راه حلی در مقابل فشارهای آمریکاست.

لاسجردی در پایان خاطرنشان کرد: به عقیده من این نشست می‌تواندمحور های دیگری را هم شامل شود، ولی به نظر می رسد خود این سه کشور به حد کافی موضوع مورد توافق و توجه دارند . در عین حال بحث هایی مربوط به سوریه و موازنه قدرت در منطقه، همچنین مباحث مربوط به کمک های نظامی و امنیتی هم مطرح خواهد شد و در نهایت مقابله با تهدیدات آمریکا علیه ایران،روسیه و آمریکا می تواند بهانه های خوبی برای همکاری بین آنها باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار