کد خبر: ۶۶۵۵۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱

تا حال به این فکر کرده اید که تغذیه ورزشکاران حرفه ای چیست؟ اگر هنوز هم چیزی درباره تغذیه ورزشکاران نمی دانید بهتر است این مقاله در رابطه با این موضوع را از دست ندهید.

تغذیه ورزشکاران حرفه ای باید به چه صورت باشد؟

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان تغذیه ورزشکاران اولین قدم برای کسب موفقیت و پیروزی است. به همین خاطر اگر فردی می خواهد در رشته ورزشی اش موفق باشد، بایستی اول از همه به بشقاب غذایی اش توجه و دقت کند.  اما سوالی که پیش می آید، این است که "تغذیه ورزشکاران" باید شامل چه مواد غذایی ای باشد؟ ما در این مقاله از باشگاه خبرنگاران جوان سعی کرده ایم، لیستی از مواد غذایی مخصوص را به شما ارائه دهیم. با ما همراه شوید.

مواد غذایی پر خاصیت برای تغذیه ورزشکاران

یک ورزشکار حرفه ای حتما به نحوه خورد و خوراکش اهمیت می دهد و این بخش از زندگی اش را بسیار مهم تلقی می کند. ماده های غذایی زیر می تواند نقش به سزایی در سلامتی شما داشته باشد. با مصرف آن ها در رژیم غذایی تان زندگی سالم تر و شاد تری را تجربه کنید.

به جای پاستا و برنج از کینوا و گندم سیاه استفاده کنید!

گندم سیاه و کینوا از بهترین و خارق العاده ترین جایگزین های برنج و پاستا به شمار می روند. از این دو غلات در غذاهای گرم و حتی سالادها می توان استفاده کرد. شاید این دو زیاد در برنامه غذایی افراد  معمولی دیده نشود ولی جالب است بدانید که هم کینوا و هم گندم سیاه هر دو بسیار زود هضم و هم فاقد گلوتن و حاوی پروتئین(دارای همه اسیدهای آمینه های ضروری) هستند. علاوه بر این ها شاخص گلیسمی نیز بسیار کم تر از سایر غلات برآورد شده است. 

برای جذب پروتئین تخم مرغ بخورید!

شاید پروتئین جسه کوچکی داشته باشد ولی سرشار از پروتئین است و جزو تغذیه ورزشکاران حرفه ای به شمار می رود. این ماده غذایی ارزشمند علاوه بر پروتئین توانایی تامین ویتامین A و D و مواد معدنی را نیز دارد . هم چنین بدن شما می تواند با مصرف تخم مرغ فسفر کافی نیز دریافت می کند. این ماده برای سلامتی استخوان ها و بافت های بدن بسیار ضروری است. می دانستید که تخم مرغ حاوی مقداری زینک است که می تواند جریان خون بدنتان را بهبود ببخشد؟ این مسئله باعث خواهد شد که شما به کم خونی یا کمبود اکسیژن در بافت های بدن  مبتلا نشوید.  بر اساس توصیه های پزشکی مصرف دو عدد تخم مرغ در هفته مفید و ارزشمند است.


حتما بخوانید: اهمیت تغذیه و تاثیر آن بر عملکرد ورزشکاران 


تغذیه ورزشکاران حرفه ای باید به چه صورت باشد؟


حتما بخوانید: تغذیه مناسب، پیش و پس از تمرینات ورزشی 


اگر به دنبال تغذیه ورزشکاران هستید، میوه مصرف کنید!

انگور، انواع توت ها، زغال اخته و... به عنوان چند میوه ریز سرشار از آنتی اکسیدان هستند. این خاصیت با رادیکال های آزاد شده به هنگام ورزش مقابله می کند. رادیکال های آزاد به عنوان مولکول های مخرب و موذی به سلول های بدن صدمه وارد می کنند. لازم به ذکر است این میوه ها دارای کالری کمی هستند.

موز جزو تغذیه ورزشکاران حرفه ای است!

بله اگر می خواهید همانند تغذیه ورزشکاران برنامه غذایی داشته باشید، حتما از موز این میوه پرخاصیت غافل نشوید. ارزش غذایی موز به عنوان یک میوه به علت دارا بودن کربوهیدرات و پتاسیم است. این مواد معدنی در احیای سلول های بدن و بازگشت انرژی بسیار با اهمیت بوده و نقش مهمی ایفا می کنند.  در زمان ورزش کردن به ویژه هوای گرم فرد ورزشکار انرژی زیادی از دست می دهد. جالب است بدانید که موزهای نارس به دلیل نشاسته بالا قند خون را کمتر افزایش می دهند.  اما بعد از ورزش می توانید از یک موز کاملا رسیده برای این که دارای گلوسیدهای ساده  و گلیسمی بالایی است، استفاده کنید.

ماهی آزاد از اصلی ترین تغذیه ورزشکاران!

اگر ورزشکار هستید بایستی به نسبت به نیاز های بدنتان پاسخگو باشید. یکی از این نیازها تامین پروتئین و امگا3 لازم برای بدن است.  امگا 3 به عنوان یکی از اسیدهای چرب ضروری در بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق بسیار مفید و موثر است. هم چنین خاصیت ضد التهابی نیز دارد.  ماهی آزاد را بخار پز کنید تا از خواص بیش تری بهره مند گردید.


حتما بخوانید: ستون های تغذیه خوب را بشناسید!


تغذیه ورزشکاران حرفه ای باید به چه صورت باشد؟


حتما بخوانید: تغذیه مناسب در دوران بلوغ 


در لیست تغذیه ورزشکاران، مرغ را نیز اضافه کنید!

گوشت مرغ یک منبع خوب برای تامین پروتئین است. هم چنین با در نظر نگرفتن پوست و چربی مرغ میزان کالری کم تری را به نسبت سایر گوشت های قرمز دارا است.  سینه مرغ دارای زینک بیش تر و کم کالری از سایر اعضای آن است. گوشت بوقلمون نیز با خواص بی نظیرش می تواند جزو تغذیه ورزشکاران حرفه ای باشد.

 امیدواریم با مصرف مواد خوراکی گفته شده، بتوانید یک لیست خوب از تغذیه ورزشکاران تهیه کرده و آن را در برنامه رژیم غذایی تان قرار دهید. هم چنین عدس، آجیل ها و مواد لبنی نیز می توانند جزو تغذیه ورزشکاران حرفه ای باشد.

انتهای پیام/

کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
سروش خبر
ایتا خبر
ویسپی خبر
گپ خبر
آی گپ خبر
بله خبر
توییتر خبر
اینستاگرام خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر