حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به مرور بخشی از آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

واکنش سخنگوی سازمان غذا و دارو به اظهارات آذری جهرمی در برنامه «حالا خورشید»

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص اظهارات آذری جهرمی وزیر ارتباطات در  برنامه «حالا خورشید» گفت: اظهارات وزیر ارتباطات در مورد سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت(TTAC) سازمان غذا و دارو و تمجید از این اقدام، قابل توجه و تقدیر هست.

سرپرست روابط عمومی سازمان غذا و دارو همچنین افزود: موضوعی در خلال صحبت‌های آذری جهرمی مطرح شد مبنی بر اینکه دارویی سه برابر میزان ورودی آن به سازمان‌های بیمه گر از طریق داروخانه ها فروخته شده است که به نظر می‌رسد به درستی عنوان نشده و یا لااقل چنین گزارشی از سامانه به سازمان غذا و دارو نرسیده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: همکاران داروساز ما در داروخانه‌ها از اعضای خدوم، پرتلاش و موثر تیم درمان و امین نظام سلامت هستند و آمار مذکور به نحوی که ارایه شده با واقعیاتی که سازمان غذا و دارو بر آن نظارت و آگاهی دارد، تطابق ندارد.

آخرین وضعیت ابتلا به تب کنگو در کشور/ خطر ذبح قربانی جلوی دسته‌های عزاداری

حسین عرفانی رئیس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با اشاره به آمار ابتلا به تب کنگو در سال ۹۷، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۷۷ نفر به بیماری تب کریمه کنگو در ۱۳ استان مبتلا شده‌اند و و متاسفانه ۸ مورد فوتى داشته ایم.

وی با بیان اینکه در ایام محرم و عزاداری سیدالشهدا مردم کشورمان به امر پسندیده و سنت حسنه قربانی اقدام می کنند، گفت: یکی از سنت های مردم در ایام عزاداری سیدالشهدا نذر قربانی و ذبح دام است اما باید دانست که انجام این امر پسندیده و شرعی باید مطابق با موازین بهداشتی باشد.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت گفت: توصیه می کنیم تا حد امکان مردم نذر قربانی خود را به مراکز خیریه که دام را در مراکز مجاز دامپزشکی ذبح بهداشتی می کنند، تحویل دهند، در این صورت است که هم نذر اداء شده و هم با حفظ سلامتی نذر به دست نیازمندان رسیده است.
 
عرفانی تاکید کرد: مردم باید توجه داشته باشند که ذبح قربانی جلوی دسته های عزاداری و هیات ها کار بهداشتی نیست و خطر ابتلا به بیماری های زیادی من جمله تب کنگو وجود دارد و تا جایی که ممکن است مردم نذر خود را به خیریه ها بدهند یا قربانی را در مراکز مجاز ذبح کنند.
 
 
ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شیرخشک های متابولیکی با قیمتی بیش از یک تا دو میلیون تهیه می‌شود و با ایجاد این سامانه شیرها درب‌ منزل به افراد تحویل داده می‌شود و این مسئله باعث شده که مصرف شیرهای متابولیکی بین 30 تا 40 درصد کاهش پیدا کند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: سامانه سیمای سرطان در راستای افزایش کیفیت و کنترل هزینه راه‌اندازی شده است که برخی از افراد معتقدند که این سامانه آزادی عمل را از پزشکان در درمان بیماران سرطانی گرفته است.

حریرچی‌ تشریح کرد: کشور ایران به عنوان وارد کننده‌ برخی از داروهای گران شیمی درمانی سعی کرده است روش‌های منجر به شفاف سازی و راحتی بیماران را شناسایی کند زیرا این مسئله سبب کاهش مصرف غیرمعقول‌ دارو می‌شود.

وی تأکید کرد: طی ماه‌های آینده قاچاق دارو معکوس می‌شود به طور مثال شیر خشک با دلار 4 هزار و 200 تومانی در کشور تهیه و در اختیار مردم قرار می‌گیرد در کشورهای‌ همسایه قیمتش‌ 4 برابر است و پدیده قاچاق‌ دارو به این کشورها اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: در سال 96، 7 هزار و 64 میلیارد تومان سند به بیمه تأمین اجتماعی ارسال شده است که از این تعداد 3 هزار و 40 میلیارد تومان دریافت و 4 هزار و 23 میلیارد تومان هنوز طلب داریم.

حریرچی‌ ادامه داد: در سال 97 از مجموع 2 هزار و 301 میلیارد تومان سند ارسالی مبلغی در حدود 956 میلیارد تومان دریافت و هزار و 345 میلیارد تومان هنوز طلبکار‌ هستیم‌.

وی در خصوص ممنوعیت فروش فلافل، چیپس در بوفه‌های مدارس گفت: فروش نوشیدنی‌های مالت انواع پفک، یخمک، نوشابه‌های گاز دارد سوسیس، کالباس، سالاد الویه، آدامس، چیپس، انواع لواشک و آلوچه فله‌ای و بدون بسته‌بندی بهداشتی آبنبات‌هایی که به دندان می‌چسبند، بستنی یخی و فلافل در بوفه مدارس ممنوع است.

زمان اعلام نتايج آزمون كارشناسى ارشد پزشكى ٩٧ اعلام شد

آبتین حیدرزاده رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی از زمان اعلام نتايج آزمون كارشناسى ارشد پزشكى سال ٩٧ خبر داد و گفت: نتایج آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ علوم پزشکی پس از بررسى هاى در هفته آینده نهايتا اعلام مى شود.

وی ادامه داد: نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی سال ٩٧ در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر خواهد شد و داوطلبان مى توانند با مراجعه به سايت از نتيجه آزمون مطلع شوند.

واکنش وزیر بهداشت به قبولی ۱۷ دانش آموز بلوچستانی در رشته پزشکی

چند روز پیش نتایج کنکور سراسری اعلام  شد، پس از اعلام نتیجه ها مدیر یک مدرسه نمونه دولتی در استان سیستان و بلوچستان خبر قبولی 17 دانش آموز از یک کلاس 30 نفره در رشته پزشکی و داروسازی را در فضای مجازی منتشر کرد و این خبر واکنش وزیربهداشت را در پی داشت.

در اینجا می توانید پست اینستاگرامی وزیربهداشت در واکنش به قبولی دانش آموزان سراوانی در رشته های پزشکی را مشاهده کنید.
 

آبتین حیدرزاده رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی  از اعلام نتایج آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی (Ph.D) رشته های علوم پزشکیخبر داد.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی با اشاره به تعداد پذیرفته شدگان در آزمون دکتری وزارت بهداشت ۹۷، افزود: در مجموع ظرفیت نهایی پذیرش در دوره دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی (Ph.D) رشته‌ های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی امسال هزار و ۸۵۱ نفر بوده است که از این تعداد  هزار و ۴۷۰ نفر در دکتری تخصصی آموزشی و ۳۸۱ نفر در دکتری تخصصی پژوهشی پذیرفته شده اند، البته بر اساس برآوردهای صورت گرفته، تعداد پذیرفته شدگان کمتر از میزان ظرفیت است.

وی ادامه داد: از هزار و ۴۷۰ هزار نفر ظرفیت دکتری تخصصی آموزشی، هزار و ۳۸۴ نفر پذیرفته شده اند که ۲۸۴ نفر سهمیه رزمندگان، ۶۵ استعداد درخشان و ۶ نفر سهمیه مازاد مربی جذب شدند. ۳۳ درصد پذیرفته شدگان مرد و ۶۷ درصد از میان بانوان بوده اند.

هرگونه تعرض و هتاکی به پزشکان در حال خدمت پیگیری قضایی می شود

علیرضا رئیسی ضمن تقبیح اقدام ضرب و شتم یکی از پزشکان شاغل در شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر که در چند روز گذشته روی داد افزود: کوچکترین تعرض به پزشکان مشغول خدمت به مردم از سوی هر فرد و دارای هر جایگاه اجتماعی پیگرد قانونی دارد و نمی بایست از اینگونه موارد چشم پوشی کرد.

وی گفت: از سوی دیگر تکریم ارباب رجوع و بیماران جزء اصول اولیه و اولویت دار نظام سلامت است که همواره مورد تاکید است، هرگونه اعتراض و شکایت می بایست ازطریق مجاری قانونی پیگیری و دنبال شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: پزشکان شبکه های و درمان در سراسر کشور و تا محروم ترین مناطق در حال خدمت به آحاد ملت هستند و هرگونه بی احترامی و هتاکی به ایشان بر خلاف حقوق شهروندی و قوانین جاری کشور است.

رئیسی در پایان اظهار داشت: برای پایان دادن به چنین بی حرمتی هایی یقینا موضوع از سوی مراجع ذیصلاح پیگیری خواهد شد.

راه اندازی سامانه ثبت اعلام کمبود تجهیزات پزشکی

رضا مسائلی مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی، در نشست با معاونین غذا و دارو و مدیران تجهیزات پزشکی دانشگاه های قطب علوم پزشکی بیان داشت: در شرایط تحریم، تمام دانشگاه ها باید به دقت، نیاز، مصرف و تهیه تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی مراکز تابعه را مدیریت و برنامه ریزی نمایند.

وی اظهار داشت: در همین رابطه، سامانه ثبت اعلام کمبود تجهیزات پزشکی برای دانشگاه ها راه اندازی شد. با استفاده از این سامانه و به شرط ورود دقیق اطلاعات، می توان کمبودها را مدیریت کرد، همچنین در این سامانه دانشگاه های قطب می توانند نیازمندی های دانشگاه ها و مراکز خود را مشاهده و نیازمندی های دانشگاه را وارد کرده تا در اسرع وقت این کمبودها پیگیری و جبران شود.

مسائلی افزود: دانشگاه های قطب باید محور رسیدگی و مدیریت کمبود دانشگاه های همجوار قرار گیرند، همچنین جلسات قطب باید به صورت مدون با محوریت مدیریت تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی برگزار شود.

تولیدکنندگان می‌توانند کشور را از واردات شیرینی و شکلات بی‌نیاز کنند

وحید مفید مدیرکل اداره غذا و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در حاشیه بازدید از نمایشگاه شیرینی و شکلات اظهار کرد: در بسیاری از غرفه‌هایی که از آنها بازدید شد، تولیدکنندگان مشکلات حادی مرتبط با وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نداشتند و تنها موارد جزئی در مورد روند واردات مواد اولیه، صادرات، صدور پروانه و پیشنهاداتی در مورد تسریع در روند کار مطرح شد.

وی با اشاره به وضعیت مناسب صنعت شیرینی و شکلات در کشور، افزود: این صنعت در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است، در عین حال به دلیل محدودیت واردات محصولات مشابه تولیدات داخلی، این صنعت رونق گرفته و اجرای این قانون مورد تقدیر تولیدکنندگان بزرگ صنعت است.

مدیرکل اداره غذا و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: با توجه به پتانسیل خوب صعنت شیرینی و شکلات ، از تولیدکنندگان این صنعت می خواهیم فعالیت خود را با قدرت ادامه دهند و با تلاش برای تولید محصولات قابل رقابت با نوع خارجی که در کشور تولید نمی‌شود ، کشور را از واردات شیرینی و شکلات خارجی بی نیاز کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار