زندگی در بهشت جزو آرزو‌ها و اهداف هر یک از مسلمانان است؛ به طوری که برای رسیدن به آن و کسب درجه و رتبه‌ای بالاتر در آن تلاش می‌کنند.

ورود و زندگی در بهشت پروردگار جزء آرزو‌ها و اهداف هر یک از مسلمانان است. اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که آیا امکان تکامل در بهشت وجود دارد و یا بهشتیان در یک مقام و رتبه درجا می‌زنند؟

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان اقدام به جمع آوری مطالبی پیرامون تکامل بهشتیان و همچنین وجود روز و شب در بهشت نموده است که پیشنهاد می‌کند از آن بهره ببرید.

آیا در بهشت تکاملی هم وجود دارد؟

قطعا در بهشت تکامل وجود دارد و بهشتیان هرگز در جا نمی‌زنند، بلکه در پرتو عنایات الهی و الطاف ربانی، روز به روز به ساحت قدسش نزدیکتر می‌شوند و در مسیر قرب الی الله به پیشروی خود ادامه می‌دهند. مفهوم این سخن آن نیست که در آنجا طاعات و عبادات و اعمالی دارند، چرا که بهشت دار تکلیف نیست، زیرا عناصر اولیه تکلیف در آنجا وجود ندارد، بلکه در پرتو اعمالی که در این جهان انجام داده اند همچنان به سیر تکاملی خویش ادامه می‌دهند.

درست همانند بعضی درختان پرباری که انسان یکبار آن را غرس می‌کند، ولی مرتبا جوانه می‌زند و ریشه می‌دواند و از نقاط دیگر سر برمی آورد و دشت و صحرا را فرا می‌گیرد!. با همانند سفینه‌های فضائی که برای آغاز حرکت و خارج شدن از محیط جاذبه زمین نیاز به نیروی عظیمی دارد، ولی بعد از خروج از این محیط چنانچه به مانعی برخورد نکند بدون احتیاج به نیروی محرک جدید تا ابد به سیر خود ادامه می‌دهد!

در بعضی از آیات قرآن نیز اشاره‌ای به این مساله دیده می‌شود.


این مطلب را از دست ندهید: برای رفتن به بهشت با انجام این کارها سرعت بگیرید!


در آیه ۶۲ مریم درباره بهشتیان می‌خوانیم: "ولهم رزقهم فی‌ها بکرة وعشیا: هر صبح و شام روزی آن‌ها در بهشت مقرر است". از آیات قبل از این آیه به خوب استفاده می‌شود که این توصیف درباره بهشت آخرت است که از آن تعبیر به «جنات عدن» شده. حال این سوال پیش می‌آید که مطابق آیات دیگر قرآن بهشتیان هرچه بخواهند از مواهب و روزی‌ها در هر ساعت و هر زمان برای آن‌ها مهیا است، این چه موهبتی است که هر صبح شام به آن‌ها اعطا می‌شود؟ مسلما این مواهب جدید و تازه مادی و معنوی است که در این دو وقت به آن‌ها داده می‌شود و طبعا به مقامات بالاتری سوق داده خواهند شد. در این زمینه حدیث پرمعنایی از پیغمبر اکرم (ص) نقل شده که مطلب را روشن می‌سازد، می‌فرماید: «و تاتیهم طرف الهدایا من الله تعالی لمواقیت الصلاه التی کانوا یصلون فی‌ها فی الدنیا، تسلم علیهم الملائکه: هدایای نخبه و جالب از سوی خداوند بزرگ در اوقاتی که در دنیا نماز می‌خواندند به آن‌ها می‌رسد و فرشتگان به آن‌ها سلام و درود می‌فرستد».

آیا در بهشت شب و روزی وجود ندارد؟

سوال دیگری که از تعبیرات آیه برانگیخته می‌شود این است که در بهشت شب و روزی وجود ندارد و به همین دلیل صبح و شامی نیست. این اشکال را نیز می‌توان چنین پاسخ گفت که بهشت گرچه دائما کانون نور و روشنایی است، ولی این نور نوسان دارد که با نوسان و کم و زیاد شدن آن بهشتیان روز و شب را تشخیص می‌دهند، درست مانند مناطق قطبی که شش ماه متوالی روز است، ولی با کم و زیاد شدن نور، روز و شب از هم تشخیص داده می‌شود.


این مطلب را از دست ندهید: علت خلق جهنم چه بود؟ / جهنم چه زمانی خلق شد؟!


از آنجا که این دو مشکل (مشکل روزی تازه و مشکل صبح و شام) برای بسیاری از مفسران حل نشده توجیهاتی برای این آیه ذکر کرده اند که غالبا مخالف ظاهر آیه است مانند اینکه آیه کنایه از دوام نعمت است، زیرا در میان عرب معمول بوده که اگر کسی غذای صبحگاهان و شامگاهان را داشته او را غنی و بی نیاز می‌دانستند، یا اینکه منظور آن است که نعمت‌های الهی در فواصل زمینی که به مقدار شب و روز این دنیا است پی درپی به آن‌ها می‌رسد.

روشن است همه این‌ها مخالف ظاهر آیه است چه بهتر به اینکه نوعی شب و روز که با تفاوت نور حاصل می‌شود و نوعی روزی تازه که از عنایات جدید الهی سرچشمه می‌گیرد و از پیمودن مسیر تکامل خبر می‌دهد، قائل شویم که منطبق بر ظاهر آیه است و یا لااقل کمتر خلاف ظاهر است.


بیشتر بدانید: چگونه می توان بدون حساب و کتاب به بهشت رفت؟


جالب اینکه در حدیثی از پیغمبر اکرم (ص) می‌خوانیم که فرمود: «و الذی انزل الکتاب علی محمد (ص) ان اهل الجنة لیزدادون جمالا و حسنا کما یزدادون فی الدنیا قباحة و هرما: سوگند به خدایی که قرآن را بر محمد (ص) نازل کرده اهل بهشت (هر قدر زمان بر آن‌ها می‌گذرد) جمال و زیبائیشان بیشتر می‌شود آن گونه که در دنیا (با گذشت زمان) زشتی و پیری آن‌ها افزایش می‌یافت». این حدیث نیز تکامل تدریجی بهشتیان را به خوبی آشکار می‌سازد، گرچه تنها اشاره‌ای به جنبه‌های جسمانی دارد، ولی مسلما به طریق اولی جنبه‌های روحانی را نیز در بر می‌گیرد.

دیدگاه اغلب دانشمندان اسلامی درباره تکامل در بهشت

اندیشمندان اسلامی بر این باورند که بر اساس منابع دینی، بهشت دو گونه است:

یکی بهشت برزخی و دیگری بهشت در قیامت. تکامل در بهشت برزخی ممکن است. اما تکامل در بهشت آخرتی ممکن نیست؛ زیرا عالم قیامت و ورود در بهشت، نهایت سیر تکامل انسان است؛ در نتیجه ورود به بهشت، معنای کامل شدن است، نه برای کامل شدن.


این مطلب را از دست ندهید: یاری خداوند در رسیدن بندگان به بهشت


در توضیح این نظریه می‌توان گفت: تکامل و ارتقای درجات در بهشت، مرهون و معلول درجات ایمان و عمل صالح انسان در دنیا است، خداوند می‌فرماید: «وَ لِکُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّکَ بِغافِلٍ عَمَّا یعْمَلُون؛ هر کس از بندگان به عملی که کرده رتبه خواهد یافت».

بنابراین، طبق فرمایش امام علی علیه‌السلام که می‌فرماید: «اَلیوم عملٌ و لا حساب و غداً حساب و لا عمل؛ امروز (تا زمانی که در دنیا هستید) روز عمل و تلاش است نه روز حساب‌رسی به اعمال و فردای قیامت روز حساب‌رسی است نه روز عمل».

لذا، اگر در آخرت، پرونده اعمال و کار‌های نیک بسته می‌شود و تکامل هم معلول عمل صالح است، در نتیجه در بهشت، تکاملی نیست، مگر آن‌چه در این دنیا فراهم نموده باشیم؛ بنابراین در آخرت، تکامل-یعنی ارتقا از درجه به درجه دیگر بهشت، بدون این‌که قبلاً در دنیا مقدمات و شرایط آن‌را فراهم کنیم- وجود ندارد.


این مطلب را از دست ندهید: خداوند چه کسانی را به بهشت راه نمی‌دهد؟


خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «لا ینْفَعُ نَفْسًا إیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فی إیمانِها خَیرًا قُلِ انْتَظِرُوا إِنّا مُنْتَظِرُونَ؛ اگر کسی که قبلا ایمان نیاورده یا خیری در ایمان آوردن خود به دست نیاورده، ایمان آوردنش سود نمی‌بخشد. بگو منتظر باشید که ما (هم) منتظریم».

دیدگاه دیگران درباره تکامل در بهشت

در مقابل دیدگاه مذکور، دیدگاه دیگری مطرح است که قائل به تکامل در قیامت است، این عده در توضیح نظریه خود می‌گویند: پس از ورود روح به عالم اوّل از عوالم قیامت و پیوند آن با بدن، منازل، مواقف و سرفصل‌هایی در پیش روی انسان قرار می‌گیرد که هر یک به جای خود، یک رویداد بزرگ تکاملی در بازگشت انسان به سوی خداوند است؛ چرا که با هر انتقالی، انسان به صورت اصلی خود، نزدیک‌تر شده و به کمالات از دست رفته خود هنگام سیر نزولی، نایل می‌گردد و به تدریج سعه وجودی خود را یافته و متناسب عالم قرب می‌شود. علاوه بر آن‌که بعد از ورود به آن، به مقتضای نظام خاص حاکم بر آن، حرکت و تکامل داشته و در هر عالمی پس از ورود به آن، کمالات جدیدی را کسب می‌کند.

تکامل در قرآن و آیات

این گروه بر این باورند که آیات و روایاتی نیز گویای حرکت و تکامل در حشر و عوالم پس از آن است. به چند نمونه از این آیات اشاره می‌کنیم:

  • «کسانی که عهد و پیمان خدا و سوگند‌های خود را به بهای ناچیزی می‌فروشند، آنان را در آخرت (از سعادت‌های اخروی) بهره‌ای نیست؛ و خدای (متعال) روز قیامت با آنان سخن نمی‌گوید و به (نظر رحمت به) ایشان نمی‌نگرد و (آن‌ها را) پاکشان نمی‌گرداند و عذابی دردناک خواهند داشت».

این عده می‌گویند:جمله «و پاکشان نمی‌گرداند» در این آیه، مفهوم خاصی دارد. این جمله نشانگر این حقیقت است که انسان‌هایی که در صراط مستقیم عبودیت بوده و مورد نظر حق می‌باشند؛ در حشر و در مواقف و عوالم آن، مشمول تزکیه حضرت حق بوده، خداوند آنان را از ناپاکی‌ها پاک می‌سازد و آن‌ها را - از آن‌چه که روی چهره اصلی انسان قرار گرفته و از بسیاری از حقایق محجوبشان کرده -تزکیه و تطهیر می‌کند.


بیشتر بدانید: راه رسیدن انسان به تقرب خداوند


امّا این تزکیه الهی شامل آن دسته از انسان‌ها که در صراط عبودیت قرار نگرفته و با خداوند به مخالفت برخاسته‌اند، نخواهد شد.

مراد از تزکیه چیست؟

باید توجه داشت که تزکیه خدای متعال، همان تکمیل و تکامل ساختن روح آدمی است؛ زیرا انسان در زندگی دنیایی، در ظاهر امر، دارای یک سلسله عقاید بوده که بر اساس آن عقاید روش و سلوک عملی خاصی دارد. امّا در باطن امر، روح آدمی در نتیجه همین عقاید و اعمال، حرکت مخصوصی دارد که آن حرکت اگر در سلوک عبودیت و صراط مستقیم باشد، روح را از آن‌چه باید پاک کرده، به تدریج پاک می‌گرداند و در مدارج کمال پیش می‌برد.


این مطلب را از دست ندهید: چرا حضرت موسى تقاضاى دیدن خداوند را كرد؟


این حرکت باطنی همان تزکیه الهی است که در روح آدمی، تحت سلوک ظاهری دینی انجام می‌گیرد. این تطهیر، روح را از حجاب‌ها، تعلق‌ها و رنگ‌ها و هرچه بر روح در هنگام جدایی از موطن اصیلی‌اش، عارض گشته، نجات می‌دهد و آزاد می‌گرداند، در حقیقت، یک حرکت تکاملی برای روح است.

حرکت روح هم جز با تزکیه نیست، چه این تزکیه در زندگی دنیایی تحت سلوک دینی انجام گیرد و چه در قیامت به مقتضای احکام خاص همان عالم و عوالم آن.

  • «حقیقت این است خداوند کسانی را که ایمان آورده و کار‌های شایسته کرده‌اند، در باغ‌ها و (بهشت‌هایی) که از زیر (درختان) آن نهر‌ها روان است، درآورده و (داخل می‌گرداند). در آن‌جا با دست‌بند‌هایی از طلا و مروارید آراسته می‌شوند و لباسشان در آن‌جا از حریر (پرنیان) است. (پس از قرار گفتن در چنین وضعیتی) هدایت می‌شوند به گفتار پاک و (پاکیزه) و به سوی راه خدای ستوده (حمید) هدایت می‌گردند».

این عده می‌گویند: این آیه هم اشاره دارد که پس از قرار گرفتن در بهشت، بهشتیان به سخن پاکیزه و به صراط حمید هدایت می‌شوند. پس معلوم می‌شود که تازه در آن‌جا راه به خصوصی شروع می‌گردد و راهی که حرکت در آن نباشد، راه نیست. این آیه می‌گوید:خداوند با اسم «حمید» خود، مؤمنان و مشتاقان را به آن‌جا که باید ببرد، می‌برد. پس حرکت در عوالم حشر وجود و سیر تکاملی در آن‌جا ادامه دارد.


این مطلب را از دست ندهید: کسانی که به بهشت نمی روند


اما آن‌چه بر اساس مبانی حکمی و فلسفی در پاسخ این دیدگاه می‌توان گفت: این است که نفس در قیامت به تجرد کامل خود رسیده است؛ بنابراین تکامل در آن‌جا معنا ندارد؛ آیاتی هم که مطرح شده یا بیان‌گر وسعت وجودی عالم آخرت است، یا به تعبیر فیض کاشانی به معنای رفع موانع است: «آخرت، دار تکامل نیست و حرکت استکمالی در آخرت امکان ندارد، بلکه مبدأ عذاب اگر از عوارض غریبه باشد در جوهر نفس، زائل می‌شود، آن‌هم نه از باب حرکت استکمال».

انتهای پیام/

 

برچسب ها: بهشت ، آخرت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۴
دیگه در حقانیت مژده الهی و هزاران پیامبر الهی و کتاب مقدس قرآن کریم و روایات امام معصوم و این همه نشانه آشکار که هیچ شکی نیست. در دنیا چونکه نعمات مادی دارای یه سری نقص ها و کسالت آور هستند. برای همین عده ای فکر اشتباه دارند که بهشت هم همین طوره! در حالی که در روایات و آیات قرآن هم می‌خوانیم هیچ وقت نه نعماتش تکراری میشه نه اینکه دل زننده خواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۹ فروردين ۱۴۰۴
یکی پرسیده بود بهشت برای بنده ها تکراری نمیشه؟
نه تکراری نمیشه چون نعمت ها بهتر و خالصه. مثل این دنیا نیست که دل رو بزنه و تکراری شه.
هرچند کفار و اون هایی که هیچ اعتقادی هم ندارن حاضرند کلی پول خرج کنند و کلی جنگ به راه بندازن تا همین دو روز زندگی کره خاکی رو هم از دست ندن
Iran (Islamic Republic of)
سلیمان
۲۲:۳۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۳
بله درسته نمی‌توان از بهشت وسیع و پر نعمت، وصف کامل و جامعی داشت فقط همین حدیث امام صادق علیه السلام که فرمودند : وضعیت مومن در دنیا همانند کودک در رحم مادرش هستش. الان یه بچه که تو شکم مادرش هست اگر بتونه صحبت کنه ازش بپرسی می‌دونی بیرون اینجا چه خبره؟ میگه نه بابا کل دنیا همین چهاردیواری هستش مگر بیرون اینجا خبریه؟ احتمالاً بعدش خواهد گفت مگر فرقی هم با اینجا داره؟ حکایت فرق دنیا و آخرت هم همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
منافق ها میگن در بهشت ما فساد (زن بازی و شراب داریم)!
نخیر از این خبرا نیست. هیچ حرامی اونجا نیست
منظور از نوشیدنی همان آب میوه و آب شیرین و عسل و شیر و..... است
واضح گفته زن های بهشتی (حوری ها‌) هم که دیگه متعلق به شوهرشون هست. و هیچ گناه و غیراخلاقی هم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۰ فروردين ۱۴۰۳
در عجبم این منافق ها و کافر هایی که می‌گویند هرکسی با هر عقیده ای می‌تواند برود به بهشت! حرف باطل مزخرف شون مثل این هست که یکی بگوید از همین فردا تمام قوانین راهنمایی و رانندگی رو حذف کنید هرکسی هرجوری دوست داره رانندگی کنه! خب به جای اینکه خیابون منظم شود به هرج و مرج و پر از تخلف کشیده میشه دیگه به همراه کلی تصادف و خلاف و ترافیک و....
شما چه بخواید چه نخواید دین کامل و حق اسلام است. دین همه پیامبران الهی همین اسلام (یعنی تسلیم بودن در مقابل خداوند سبحان) بوده است و هرکسی هم که کافر شود به ضرر خود اوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۰ فروردين ۱۴۰۳
ذکر گفتن خیلی خوبه
این 3 ذکر برای دور شدن وسوسه ها و افکار باطل عالی است
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
استغفرالله ربی و اتوب الیه
سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر
Iran (Islamic Republic of)
سیروان حسن پور
۲۳:۱۴ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
اصلا گیرم رفتیم بهشت آخرش که چی صرف اینکه همش در لذتیم و خسته نمی شیم قانع کننده س اصلا فرض می کنیم آخرش میشی خدا و تو صدم ثانیه هر کاری که بخوای می کنی بازم در نهایت بی معنی میشه و به یه دور باطل خلق کردن و نابود کردن می رسی و برای یه فرد حقیقت جو چیز ملموسی نیست که اغناش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
استغفرالله ربی و اتوب الیه
خب اگر می‌خواید زندگی حقیقی جاودان و تمام نشدنی تون آتش و عذاب جهنم باشه حرفی نیست

ببین دنیا با آخرت فرق داره
در این دنیاست که انسان روحیه و خواسته زیاد طلبی بهش عطا شده برای همین رسیدن به بهشت

افکار فرعونی مانندتون رو هم دور بریزید کسی که نعمت و مقامی داره مگر.. ؟؟؟ استغفرالله ربی و اتوب الیه
Iran (Islamic Republic of)
پاسخ
۰۷:۴۶ ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
اگر قرآن کریم و روایات رو هم خونده بودید پاسخ تون رو گرفته بودید
در بهشت که دیگه انسان احساسات عذاب آور مثل حرص و خود خوری و طمع و خشم و عصبانیت و زیاده خواهی و...... رو نداره
چون قبل از ورود به بهشت این احساسات رنج آور از وجود آدمی زاد هم از بین رفته است
و حتی اگر افکار باطل یا آلوده ای هم از ذهن باشه به کل از ذهن حذف می‌شود
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۹:۴۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
من چجوری وارد بهشت شم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۹ تير ۱۴۰۲
بنده با ایمان و مطیع خوبی باش همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
پیامبر صلى الله عليه و آله و سلم:
در بهشت چيزهايى هستند كه نه چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه به خاطر كسى گذشته .

امام صادق عليه السلام فرمودند:
كمترين فرد بهشت چنان است كه اگر جن و انس ميهمان او شوند همه را با خوردنى و آشاميدنى پذيرايى كند و از آنچه دارد چيزى كم نشود
ارزش شما مؤمنان کمتر از بهشت نیست. پس خود را جز آن نفروشید

رسول خدا صلى الله عليه و آله وسلم :
کمترین ساختمان بهشت از نقره و الماس و طلاست و سنگريزه آن لؤ لؤ (مروارید) و ياقوت و خاك آن زعفران است ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
امام صادق (عليه السلام):
جهنميان از اين رو در آتش جهنم جاويدانند كه در دنيا نيتشان اين بود كه چنانچه تا ابد زنده بمانند تا ابد نافرمانى خدا را داشته باشند و به معصیت و گناه ادامه دهند و بهشتيان نيز از اين رو در بهشت جاويدانند كه در دنيا بر اين نيت بودن كه اگر براى هميشه زنده و ماندگار باشند براى هميشه خدا را فرمان بَرَند. و مطیع و تسلیم پروردگار متعال باشند پس ، جاودانگى هر دو گروه به حق است . و نیت هایشان بسیار مهم است
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۱:۰۱ ۰۱ آذر ۱۴۰۱
امیدوارم خدا مهربون که بر همه چی ناظره من گناهکار هم نجات بده از منجلاب گناه هام
بچه ها واسم دعا کنید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۰۹ تير ۱۴۰۱
سلام ، توروخدا این سوالو جواب بدین واسم منتظر پاسخم هستم آیا یه فردی که بهشتیه ودر بهشته میتونه واسطه بشه یه فرد جهنمی رو نجات بده؟ مثلا فرضا من یه فرد بهشتیم و یکی مثلا دوستم،یا فامیلم که در جهنمه من میتونم به واسطه خودم اونو از عذاب نجات بدم ؟؟؟هرکسی باشه اعماز دوست آشنا فامیل که اون شخص در دنیا با من ارتباط داشته؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۱۵ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
آیه 1 تا 4 سوره ابراهیم :
دسته ای از کافران آنان هستند که دنیای پست و فانی را بیشتر از زندگی آخرت حقیقی و جاودان دوست دارند
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۱:۱۴ ۰۵ دی ۱۴۰۰
تمام این بحثهای بهشت وجهنم که واقعاعین صدقه فقط واسه اینه که انسان به کمال واقعیش برسه.که اگه به کمال واقعیش رسید دیگه ازترس جهنم وعشق به بهشت تلاش وکوشش نمیکنه،فقط عشقش میشه الله وبرای رسیدن به عشقش زندگی میکنه،خداوند همه ما را به مقام عقل برسونه.که دینداری بدون عقل میشه امثال داعش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
دین فروشان را اعتماد نشاید
Iran (Islamic Republic of)
صالح دانا
۲۱:۵۳ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
باز برای اینکه لایک زیاد به دست بیاری با دورویی صحبت کردی
اگر آدم حسابی بودی مثل ادم حرفت رو رک و پوست کنده میزدی و پشت کلمات قایم نمیشدی