تکامل در بهشت چگونه است؟/ آیا بهشت شب و روز دارد؟

زندگی در بهشت جزو آرزو‌ها و اهداف هر یک از مسلمانان است؛ به طوری که برای رسیدن به آن و کسب درجه و رتبه‌ای بالاتر در آن تلاش می‌کنند.

ورود و زندگی در بهشت پروردگار جزء آرزو‌ها و اهداف هر یک از مسلمانان است. اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که آیا امکان تکامل در بهشت وجود دارد و یا بهشتیان در یک مقام و رتبه درجا می‌زنند؟

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان اقدام به جمع آوری مطالبی پیرامون تکامل بهشتیان و همچنین وجود روز و شب در بهشت نموده است که پیشنهاد می‌کند از آن بهره ببرید.

آیا در بهشت تکاملی هم وجود دارد؟

قطعا در بهشت تکامل وجود دارد و بهشتیان هرگز در جا نمی‌زنند، بلکه در پرتو عنایات الهی و الطاف ربانی، روز به روز به ساحت قدسش نزدیکتر می‌شوند و در مسیر قرب الی الله به پیشروی خود ادامه می‌دهند. مفهوم این سخن آن نیست که در آنجا طاعات و عبادات و اعمالی دارند، چرا که بهشت دار تکلیف نیست، زیرا عناصر اولیه تکلیف در آنجا وجود ندارد، بلکه در پرتو اعمالی که در این جهان انجام داده اند همچنان به سیر تکاملی خویش ادامه می‌دهند.

درست همانند بعضی درختان پرباری که انسان یکبار آن را غرس می‌کند، ولی مرتبا جوانه می‌زند و ریشه می‌دواند و از نقاط دیگر سر برمی آورد و دشت و صحرا را فرا می‌گیرد!. با همانند سفینه‌های فضائی که برای آغاز حرکت و خارج شدن از محیط جاذبه زمین نیاز به نیروی عظیمی دارد، ولی بعد از خروج از این محیط چنانچه به مانعی برخورد نکند بدون احتیاج به نیروی محرک جدید تا ابد به سیر خود ادامه می‌دهد!

در بعضی از آیات قرآن نیز اشاره‌ای به این مساله دیده می‌شود.


این مطلب را از دست ندهید: برای رفتن به بهشت با انجام این کارها سرعت بگیرید!


در آیه ۶۲ مریم درباره بهشتیان می‌خوانیم: "ولهم رزقهم فی‌ها بکرة وعشیا: هر صبح و شام روزی آن‌ها در بهشت مقرر است". از آیات قبل از این آیه به خوب استفاده می‌شود که این توصیف درباره بهشت آخرت است که از آن تعبیر به «جنات عدن» شده. حال این سوال پیش می‌آید که مطابق آیات دیگر قرآن بهشتیان هرچه بخواهند از مواهب و روزی‌ها در هر ساعت و هر زمان برای آن‌ها مهیا است، این چه موهبتی است که هر صبح شام به آن‌ها اعطا می‌شود؟ مسلما این مواهب جدید و تازه مادی و معنوی است که در این دو وقت به آن‌ها داده می‌شود و طبعا به مقامات بالاتری سوق داده خواهند شد. در این زمینه حدیث پرمعنایی از پیغمبر اکرم (ص) نقل شده که مطلب را روشن می‌سازد، می‌فرماید: «و تاتیهم طرف الهدایا من الله تعالی لمواقیت الصلاه التی کانوا یصلون فی‌ها فی الدنیا، تسلم علیهم الملائکه: هدایای نخبه و جالب از سوی خداوند بزرگ در اوقاتی که در دنیا نماز می‌خواندند به آن‌ها می‌رسد و فرشتگان به آن‌ها سلام و درود می‌فرستد».

آیا در بهشت شب و روزی وجود ندارد؟

سوال دیگری که از تعبیرات آیه برانگیخته می‌شود این است که در بهشت شب و روزی وجود ندارد و به همین دلیل صبح و شامی نیست. این اشکال را نیز می‌توان چنین پاسخ گفت که بهشت گرچه دائما کانون نور و روشنایی است، ولی این نور نوسان دارد که با نوسان و کم و زیاد شدن آن بهشتیان روز و شب را تشخیص می‌دهند، درست مانند مناطق قطبی که شش ماه متوالی روز است، ولی با کم و زیاد شدن نور، روز و شب از هم تشخیص داده می‌شود.


این مطلب را از دست ندهید: علت خلق جهنم چه بود؟ / جهنم چه زمانی خلق شد؟!


از آنجا که این دو مشکل (مشکل روزی تازه و مشکل صبح و شام) برای بسیاری از مفسران حل نشده توجیهاتی برای این آیه ذکر کرده اند که غالبا مخالف ظاهر آیه است مانند اینکه آیه کنایه از دوام نعمت است، زیرا در میان عرب معمول بوده که اگر کسی غذای صبحگاهان و شامگاهان را داشته او را غنی و بی نیاز می‌دانستند، یا اینکه منظور آن است که نعمت‌های الهی در فواصل زمینی که به مقدار شب و روز این دنیا است پی درپی به آن‌ها می‌رسد.

روشن است همه این‌ها مخالف ظاهر آیه است چه بهتر به اینکه نوعی شب و روز که با تفاوت نور حاصل می‌شود و نوعی روزی تازه که از عنایات جدید الهی سرچشمه می‌گیرد و از پیمودن مسیر تکامل خبر می‌دهد، قائل شویم که منطبق بر ظاهر آیه است و یا لااقل کمتر خلاف ظاهر است.


بیشتر بدانید: چگونه می توان بدون حساب و کتاب به بهشت رفت؟


جالب اینکه در حدیثی از پیغمبر اکرم (ص) می‌خوانیم که فرمود: «و الذی انزل الکتاب علی محمد (ص) ان اهل الجنة لیزدادون جمالا و حسنا کما یزدادون فی الدنیا قباحة و هرما: سوگند به خدایی که قرآن را بر محمد (ص) نازل کرده اهل بهشت (هر قدر زمان بر آن‌ها می‌گذرد) جمال و زیبائیشان بیشتر می‌شود آن گونه که در دنیا (با گذشت زمان) زشتی و پیری آن‌ها افزایش می‌یافت». این حدیث نیز تکامل تدریجی بهشتیان را به خوبی آشکار می‌سازد، گرچه تنها اشاره‌ای به جنبه‌های جسمانی دارد، ولی مسلما به طریق اولی جنبه‌های روحانی را نیز در بر می‌گیرد.

دیدگاه اغلب دانشمندان اسلامی درباره تکامل در بهشت

اندیشمندان اسلامی بر این باورند که بر اساس منابع دینی، بهشت دو گونه است:

یکی بهشت برزخی و دیگری بهشت در قیامت. تکامل در بهشت برزخی ممکن است. اما تکامل در بهشت آخرتی ممکن نیست؛ زیرا عالم قیامت و ورود در بهشت، نهایت سیر تکامل انسان است؛ در نتیجه ورود به بهشت، معنای کامل شدن است، نه برای کامل شدن.


این مطلب را از دست ندهید: یاری خداوند در رسیدن بندگان به بهشت


در توضیح این نظریه می‌توان گفت: تکامل و ارتقای درجات در بهشت، مرهون و معلول درجات ایمان و عمل صالح انسان در دنیا است، خداوند می‌فرماید: «وَ لِکُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّکَ بِغافِلٍ عَمَّا یعْمَلُون؛ هر کس از بندگان به عملی که کرده رتبه خواهد یافت».

بنابراین، طبق فرمایش امام علی علیه‌السلام که می‌فرماید: «اَلیوم عملٌ و لا حساب و غداً حساب و لا عمل؛ امروز (تا زمانی که در دنیا هستید) روز عمل و تلاش است نه روز حساب‌رسی به اعمال و فردای قیامت روز حساب‌رسی است نه روز عمل».

لذا، اگر در آخرت، پرونده اعمال و کار‌های نیک بسته می‌شود و تکامل هم معلول عمل صالح است، در نتیجه در بهشت، تکاملی نیست، مگر آن‌چه در این دنیا فراهم نموده باشیم؛ بنابراین در آخرت، تکامل-یعنی ارتقا از درجه به درجه دیگر بهشت، بدون این‌که قبلاً در دنیا مقدمات و شرایط آن‌را فراهم کنیم- وجود ندارد.


این مطلب را از دست ندهید: خداوند چه کسانی را به بهشت راه نمی‌دهد؟


خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «لا ینْفَعُ نَفْسًا إیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فی إیمانِها خَیرًا قُلِ انْتَظِرُوا إِنّا مُنْتَظِرُونَ؛ اگر کسی که قبلا ایمان نیاورده یا خیری در ایمان آوردن خود به دست نیاورده، ایمان آوردنش سود نمی‌بخشد. بگو منتظر باشید که ما (هم) منتظریم».

دیدگاه دیگران درباره تکامل در بهشت

در مقابل دیدگاه مذکور، دیدگاه دیگری مطرح است که قائل به تکامل در قیامت است، این عده در توضیح نظریه خود می‌گویند: پس از ورود روح به عالم اوّل از عوالم قیامت و پیوند آن با بدن، منازل، مواقف و سرفصل‌هایی در پیش روی انسان قرار می‌گیرد که هر یک به جای خود، یک رویداد بزرگ تکاملی در بازگشت انسان به سوی خداوند است؛ چرا که با هر انتقالی، انسان به صورت اصلی خود، نزدیک‌تر شده و به کمالات از دست رفته خود هنگام سیر نزولی، نایل می‌گردد و به تدریج سعه وجودی خود را یافته و متناسب عالم قرب می‌شود. علاوه بر آن‌که بعد از ورود به آن، به مقتضای نظام خاص حاکم بر آن، حرکت و تکامل داشته و در هر عالمی پس از ورود به آن، کمالات جدیدی را کسب می‌کند.

تکامل در قرآن و آیات

این گروه بر این باورند که آیات و روایاتی نیز گویای حرکت و تکامل در حشر و عوالم پس از آن است. به چند نمونه از این آیات اشاره می‌کنیم:

  • «کسانی که عهد و پیمان خدا و سوگند‌های خود را به بهای ناچیزی می‌فروشند، آنان را در آخرت (از سعادت‌های اخروی) بهره‌ای نیست؛ و خدای (متعال) روز قیامت با آنان سخن نمی‌گوید و به (نظر رحمت به) ایشان نمی‌نگرد و (آن‌ها را) پاکشان نمی‌گرداند و عذابی دردناک خواهند داشت».

این عده می‌گویند:جمله «و پاکشان نمی‌گرداند» در این آیه، مفهوم خاصی دارد. این جمله نشانگر این حقیقت است که انسان‌هایی که در صراط مستقیم عبودیت بوده و مورد نظر حق می‌باشند؛ در حشر و در مواقف و عوالم آن، مشمول تزکیه حضرت حق بوده، خداوند آنان را از ناپاکی‌ها پاک می‌سازد و آن‌ها را - از آن‌چه که روی چهره اصلی انسان قرار گرفته و از بسیاری از حقایق محجوبشان کرده -تزکیه و تطهیر می‌کند.


بیشتر بدانید: راه رسیدن انسان به تقرب خداوند


امّا این تزکیه الهی شامل آن دسته از انسان‌ها که در صراط عبودیت قرار نگرفته و با خداوند به مخالفت برخاسته‌اند، نخواهد شد.

مراد از تزکیه چیست؟

باید توجه داشت که تزکیه خدای متعال، همان تکمیل و تکامل ساختن روح آدمی است؛ زیرا انسان در زندگی دنیایی، در ظاهر امر، دارای یک سلسله عقاید بوده که بر اساس آن عقاید روش و سلوک عملی خاصی دارد. امّا در باطن امر، روح آدمی در نتیجه همین عقاید و اعمال، حرکت مخصوصی دارد که آن حرکت اگر در سلوک عبودیت و صراط مستقیم باشد، روح را از آن‌چه باید پاک کرده، به تدریج پاک می‌گرداند و در مدارج کمال پیش می‌برد.


این مطلب را از دست ندهید: چرا حضرت موسى تقاضاى دیدن خداوند را كرد؟


این حرکت باطنی همان تزکیه الهی است که در روح آدمی، تحت سلوک ظاهری دینی انجام می‌گیرد. این تطهیر، روح را از حجاب‌ها، تعلق‌ها و رنگ‌ها و هرچه بر روح در هنگام جدایی از موطن اصیلی‌اش، عارض گشته، نجات می‌دهد و آزاد می‌گرداند، در حقیقت، یک حرکت تکاملی برای روح است.

حرکت روح هم جز با تزکیه نیست، چه این تزکیه در زندگی دنیایی تحت سلوک دینی انجام گیرد و چه در قیامت به مقتضای احکام خاص همان عالم و عوالم آن.

  • «حقیقت این است خداوند کسانی را که ایمان آورده و کار‌های شایسته کرده‌اند، در باغ‌ها و (بهشت‌هایی) که از زیر (درختان) آن نهر‌ها روان است، درآورده و (داخل می‌گرداند). در آن‌جا با دست‌بند‌هایی از طلا و مروارید آراسته می‌شوند و لباسشان در آن‌جا از حریر (پرنیان) است. (پس از قرار گفتن در چنین وضعیتی) هدایت می‌شوند به گفتار پاک و (پاکیزه) و به سوی راه خدای ستوده (حمید) هدایت می‌گردند».

این عده می‌گویند: این آیه هم اشاره دارد که پس از قرار گرفتن در بهشت، بهشتیان به سخن پاکیزه و به صراط حمید هدایت می‌شوند. پس معلوم می‌شود که تازه در آن‌جا راه به خصوصی شروع می‌گردد و راهی که حرکت در آن نباشد، راه نیست. این آیه می‌گوید:خداوند با اسم «حمید» خود، مؤمنان و مشتاقان را به آن‌جا که باید ببرد، می‌برد. پس حرکت در عوالم حشر وجود و سیر تکاملی در آن‌جا ادامه دارد.


این مطلب را از دست ندهید: کسانی که به بهشت نمی روند


اما آن‌چه بر اساس مبانی حکمی و فلسفی در پاسخ این دیدگاه می‌توان گفت: این است که نفس در قیامت به تجرد کامل خود رسیده است؛ بنابراین تکامل در آن‌جا معنا ندارد؛ آیاتی هم که مطرح شده یا بیان‌گر وسعت وجودی عالم آخرت است، یا به تعبیر فیض کاشانی به معنای رفع موانع است: «آخرت، دار تکامل نیست و حرکت استکمالی در آخرت امکان ندارد، بلکه مبدأ عذاب اگر از عوارض غریبه باشد در جوهر نفس، زائل می‌شود، آن‌هم نه از باب حرکت استکمال».

انتهای پیام/

 

برچسب ها: بهشت ، آخرت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیروان حسن پور
۲۳:۱۴ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
اصلا گیرم رفتیم بهشت آخرش که چی صرف اینکه همش در لذتیم و خسته نمی شیم قانع کننده س اصلا فرض می کنیم آخرش میشی خدا و تو صدم ثانیه هر کاری که بخوای می کنی بازم در نهایت بی معنی میشه و به یه دور باطل خلق کردن و نابود کردن می رسی و برای یه فرد حقیقت جو چیز ملموسی نیست که اغناش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
استغفرالله ربی و اتوب الیه
خب اگر می‌خواید زندگی حقیقی جاودان و تمام نشدنی تون آتش و عذاب جهنم باشه حرفی نیست

ببین دنیا با آخرت فرق داره
در این دنیاست که انسان روحیه و خواسته زیاد طلبی بهش عطا شده برای همین رسیدن به بهشت

افکار فرعونی مانندتون رو هم دور بریزید کسی که نعمت و مقامی داره مگر.. ؟؟؟ استغفرالله ربی و اتوب الیه
Iran (Islamic Republic of)
پاسخ
۰۷:۴۶ ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
اگر قرآن کریم و روایات رو هم خونده بودید پاسخ تون رو گرفته بودید
در بهشت که دیگه انسان احساسات عذاب آور مثل حرص و خود خوری و طمع و خشم و عصبانیت و زیاده خواهی و...... رو نداره
چون قبل از ورود به بهشت این احساسات رنج آور از وجود آدمی زاد هم از بین رفته است
و حتی اگر افکار باطل یا آلوده ای هم از ذهن باشه به کل از ذهن حذف می‌شود
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۹:۴۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
من چجوری وارد بهشت شم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۹ تير ۱۴۰۲
بنده با ایمان و مطیع خوبی باش همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
پیامبر صلى الله عليه و آله و سلم:
در بهشت چيزهايى هستند كه نه چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه به خاطر كسى گذشته .

امام صادق عليه السلام فرمودند:
كمترين فرد بهشت چنان است كه اگر جن و انس ميهمان او شوند همه را با خوردنى و آشاميدنى پذيرايى كند و از آنچه دارد چيزى كم نشود
ارزش شما مؤمنان کمتر از بهشت نیست. پس خود را جز آن نفروشید

رسول خدا صلى الله عليه و آله وسلم :
کمترین ساختمان بهشت از نقره و الماس و طلاست و سنگريزه آن لؤ لؤ (مروارید) و ياقوت و خاك آن زعفران است ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
امام صادق (عليه السلام):
جهنميان از اين رو در آتش جهنم جاويدانند كه در دنيا نيتشان اين بود كه چنانچه تا ابد زنده بمانند تا ابد نافرمانى خدا را داشته باشند و به معصیت و گناه ادامه دهند و بهشتيان نيز از اين رو در بهشت جاويدانند كه در دنيا بر اين نيت بودن كه اگر براى هميشه زنده و ماندگار باشند براى هميشه خدا را فرمان بَرَند. و مطیع و تسلیم پروردگار متعال باشند پس ، جاودانگى هر دو گروه به حق است . و نیت هایشان بسیار مهم است
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۱:۰۱ ۰۱ آذر ۱۴۰۱
امیدوارم خدا مهربون که بر همه چی ناظره من گناهکار هم نجات بده از منجلاب گناه هام
بچه ها واسم دعا کنید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۰۹ تير ۱۴۰۱
سلام ، توروخدا این سوالو جواب بدین واسم منتظر پاسخم هستم آیا یه فردی که بهشتیه ودر بهشته میتونه واسطه بشه یه فرد جهنمی رو نجات بده؟ مثلا فرضا من یه فرد بهشتیم و یکی مثلا دوستم،یا فامیلم که در جهنمه من میتونم به واسطه خودم اونو از عذاب نجات بدم ؟؟؟هرکسی باشه اعماز دوست آشنا فامیل که اون شخص در دنیا با من ارتباط داشته؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۱۵ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
آیه 1 تا 4 سوره ابراهیم :
دسته ای از کافران آنان هستند که دنیای پست و فانی را بیشتر از زندگی آخرت حقیقی و جاودان دوست دارند
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۱:۱۴ ۰۵ دی ۱۴۰۰
تمام این بحثهای بهشت وجهنم که واقعاعین صدقه فقط واسه اینه که انسان به کمال واقعیش برسه.که اگه به کمال واقعیش رسید دیگه ازترس جهنم وعشق به بهشت تلاش وکوشش نمیکنه،فقط عشقش میشه الله وبرای رسیدن به عشقش زندگی میکنه،خداوند همه ما را به مقام عقل برسونه.که دینداری بدون عقل میشه امثال داعش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
دین فروشان را اعتماد نشاید
Iran (Islamic Republic of)
صالح دانا
۲۱:۵۳ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
باز برای اینکه لایک زیاد به دست بیاری با دورویی صحبت کردی
اگر آدم حسابی بودی مثل ادم حرفت رو رک و پوست کنده میزدی و پشت کلمات قایم نمیشدی
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۲۱:۲۰ ۰۶ آذر ۱۴۰۰
اول سلام به خدا
سلام به همه امامان معصوم
سلام به کسانیکه نوشته من را میخوانند
ای کاش خدا مهربان کار میکرد ما گناه نمی کردیم وجهنم وجود نداشت بزرگترین آرزوی من اینه خدا دوستم داشته باشه

در مورد عبادت
به نظرم من قویترین عبادت خوش اخلاقی با مردم
هر کس هر دین داره مهم نیست مهم اینه همه به سمت خدا برویم و انسان باشیم در حد توان خودمان به دیگران خدمت کنیم تا خدا مهربان از ما راضی باشه
نتها نباید به هم نوع مهربان باشیم باید باید به حیوانات و درختان باید محبت کنیم

از همه عزیزان خواهش میکنم در راه خدا قدم بر دارید
مثلا زمان که مهمان هستید یا با بهترین دوستت تفریح میروی
۱۰ دقیقه درباره مهربانی خدا حرف بزن ببین چه حس قشنگی پیدا میکنی تو هم باعث میشی فرد دیگر همین کار بکنه
ما وظیفه داریم در مورد خدا حرف بزنیم با اخلاق خوب قلب دیگران بدست بیاوریم تا دیگران به سمت خدا ببریم
به حال همدیگه دعا خیر کنیم تا خدا برکت به ما بده

چرا امام رضا عزیزه
بخاطر اینکه با همه مهربان و خوش بر خورد بودنند فقیر پولدار
برای امام رضا فرق نمی کرد با همه با مهربانی بر خورد میکردنند و مردم هم با دعا خیر از امام رضا تشکر میکردنند

از همه خواهش میکنم برای همدیگه دعا خیر کنید

و در حق من هم دعا کنید ممنونم میشم خدا مهربان از همه شما راضی باشه آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
از این دنیای خاکی دیگه خسته شدم
فقط این دنیا حال آدم رو بهم میزنه
هر گلش یک خار داره
وقتی وصف بهشت رو در ویدئو ها و این متون پر معنی دیدم فقط یک جمله گفتم : این دنیای بی ارزش چیه که بخوام بهش دل ببندم و عذاب جهنم رو برا خودم بردارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
خدایا تو آنقدر مهربون و قدرتمندی که حتی جرعت نمیکنم بهت فکر کنم
وای بر من که به خاطر این دنیای خاکی 2 روزه این همه نعمت و زندگی واقعی بهشت رو فراموش کردم
خدایا مرا ببخش
قسم که با تک تک سلول های بدنم شرمندم
میدونم روم رو زمین نمیزنی
خدایا ببخش منو که زندگی حقیقی رو فراموش کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۰
سلام میخواستم به اونی که نوشته هرروزنمازبخون ورازونیاز کن به بهشت بری بگم که بهشت رفتن که به این چیزها نیست ادمایی رومیشناسم نمازخون واهل عبادت ولی اخلاق ورفتارشون صفره به نظرمن عبادت کافی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۰
بله عبادت و عشق به خدا خیلی مهمه
ولی خوش اخلاقی و صداقت و مهربانی و جهاد و مبارزه با باطل و تولی و تبری و.. هم از واجباته
اما تمام این ها با عشق حقیقی و عبادتی که از ته قلب باشه به جمال زیبایی انسان اضافه میشه
نمونش امام حسین علیه اسلام حق کامل و یکی از بهترین اولیای خدا و نوه رسول الله و از صالح ترین انسان های بهشت خدا

از طرف دیگر یزید لعنت الله. گناه کار و زشت کاری بود که نه عبادت می‌کرد و نماز رو به سخره می‌گرفت و شعر های لاف سرهم می‌کرد و هزار گناه و معصیت و.. حتی به بیت الله حمله کرد(اما به خواست خدا با باران نازل شده بیت الله از اتش خاموش شد) . یعنی يزيد از حیوان هم پست تر بود
همین مورد در تاریخ جهان فرق حق و باطل رو مشخص میکنه
امام حسین علیه السلام براشون مهم نیست که تبل و زنجیر بزنی
شهید شدند و خونش رو روی صحرای داغ کربلا ریخت تا بفهمی که برای دفاع از حق و نبرد با باطل باید تا توان داری جهاد کنی. البته این شهادت ثمری بزرگ داشت که در هر شرایطی باید در برابر زشتی ها و باطل ایستاد
و از مسیر پاکی که پیامبران الهی جلو راه ما گذاشتند و قوه پاک درونی که خدا بهمون بخشیده أطاعت کرد
تا به رستگاری و صالحی رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
بسم الله الرحمن الرحيم
در بهشت هرچی که بخواین فراهم هستش
این طور که در قرآن اومده هرچیز به جز حرام خدا
اگر در امارت 10000000 هکتاری خودتون هستید و بخواید اونجا زمستون بشه در صدم ثانیه اب و هوا عوض میشه
اگر بخواید قصر و کاخ و امارت هاتون طلایی بشه به سرعت عوض میشه
اگر از خدا طلب بارون و برف کنید و حتی بخواید از آسمون به جای تگرگ الماس و زمرد بریزه این اتفاق هم میفته
اگر دلتون یه کباب سالم بخواد پرنده به سرعت پلک زدن پر هاش کنده میشه و جلو چشم شما با سرعت پلک دوم مرغ سخاری و بریان خواهد شد
اگر دلتون یک میوه بخواد در حد یک ثانیه یا شایدم کمتر براتون آماده میشه
برای پرواز به هواپیما نیاز نیست خدا به انسان بال و قالیچه پرنده و سایر این ها.. میبخشه که پرواز کنی
اگر بخواید جای مکان های مختلف بهشت جابجا بشه به سرعت جاشون عوض میشه
اگر دلتون آبمیوه بخواد در صدم ثانیه آب میوه گرفته میشه و در جام طلایی حاضر میشه
و..
و در بهشت نیاز های زندگی دنیوی خاکی وجود نداره
ساده تر بگیم طبق روایات و قرآن شاید انسان جسمی هم نداشته باشه
و روحش اونجا باشه که لذت استفاده از نعمت ها هم چندین برابر میشه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۷:۵۶ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
خوب بودن سعادتمندی و انسانیت مهم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
میخوای بنده ای شایسته و با فضیلت و کمال باشی که به نعمت های بهشت خدا برسی؟؟
از نعمت کلام الله اطاعت کن
و حداقل روزی 20 آیه جدید از قرآن رو با ترجمه بخون
اون قدر قرآن و نماز بخون و تمام یاد و وجودت رو از یاد خدا پر کن که از بنده های خاص و پاک الله بشی

و حواست باشه و مدام به خودت تذکر بده که من نباید غرور کاذب و شیطانی داشته باشم و عمر من هم روزی به فرمان خدا تموم میشه و به سوی او برمیگردم و باید عفت و پاک دامنی و صداقتم رو از دست ندم و همین طور حق هیچ بنده ای رو ضایع نکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
حتی ذره ای از نعمت ها و زیبایی های بهشت خدا رو هم نمیشه با عقل و فهم کم انسان تصور کرد
و هیچ فکر و تصویر و بیانی نمیتونه زیبایی و جمال کامل بهشت خدا رو وصف کنه
تمام اونچه که میدونیم فقط ذره ای و گوشه ای از نعمت های بی نهایت بهشت خداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
خب مشخصه وصف بهشت رو صد سال هم بنویسیم تموم شدنی نیست
خدایا یاری و هدایتم کن که جهنمی نشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
خدایا از تو ممنونم که به ما فرستی دباره میدهی تا گناهانمان را جبران کنیم خدایا هر مسلمانی ویا هر کافری را که رانده شده آنان را نیز به تو میسپارم و تنها از تو میخواهم که آنان را به راه راست هدایت کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
(به نام خدا)
طبق آیات قرآن حکیم برخی ویژگی های بهشت به بهترین شکل وصف شده
این که همسرانی که در بهشت به انسان بخشیده میشه پاک و محرم انسان هستن و بی نهایت زیبا و همیشه جوان
صدای پرندگان و چشمه های بهشت بسیار دلنشین و خوشایند
ظرف ها و لیوان ها از جنس طلای خالص هستن
درخت ها و گل های بهشتی خاک و خل ندارن
همین طور خار ها و شاخه های تیز هم ندارن
نوشیدنی های بهشت به هیچ عنوان عقل رو ضایع نمی‌کند (سوره واقعه) و بسیار لذيذ و خوش طعم هستند
قلعه ها و امارت های بهشت بسیار زیبا و دائمی هستند
خبری از افسردگی و بیماری نیست و انسان همیشه جوان و شادابه
لباس های بهشت از ابریشم و گران بها ترین پارچه های بهشتی ساخته شده
هر میوه یا هر غذایی فقط اراده بشه به سرعت حاضر میشه (به سرعت پلک زدن)
نیاز هایی که انسان در این دنیا به شدت به آن ها نیاز داره در بهشت دیگه هیچ خبری از اون ها نیست مثل حمام رفتن و..
خبری از گرما و سرمای زیاد نیست
چشمه ها و آبگیر های زیبای بهشت بسیار زیاد هستن
امارت های بهشت بسیار زیباتر از بهترین اماکن این جهان است
خبری از حشرات مزاحم و چندش مثل پشه و مگس و.. نیست
همین طور حیوانات درنده و وحشی در بهشت مثل گرگ و مار و.. حضور ندارن
و بی نهایت نعمت کثیر دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
این پیام زیاد بود در 2 بخش کامل شد
بهشت جاودان از این دنیا بسیار عظیم تر و وسیع تره
سرتاسر بهشت خرم و سر سبز و چشم نواز است
رایحه ها و عطر های خوشایند و بهشتی در سر تا سر بهشت احاطه شده
قلعه ها و امارت های بهشت، توسط فرشتگان بسیار زیبا و با تزیین خاص و معماری چشم نواز و فوق العاده ساخته شدن
انسان همیشه جوان و شادابه
چشمه ها و آبگیر های زیبای بهشت بسیار زیبا و بی نهایت تمیز و شفاف و درخشانند
کف دریاچه ها و نهر های بهشت از الماس و مروارید و یاقوت های بهشتی پوشیده شده
امارت های بهشت بسیار زیباتر و چشم نواز تر و فوق العاده تر و عظیم بنا شدن
(هزاران برابر بهتر و زیباتر و عظیم تر)
Iran (Islamic Republic of)
Razayeg
۱۲:۱۲ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
برام اهمیت نداره دیگران چی میگن اما من به بهشت و جهنم 3گانه اعتقاد دارم جسمانی روحانیتی و دنیوی ایمان دارم فقط اراده ضعیف دارم همین اگر نتونم توبه کنم عهد جاودانه با خدا داشته باشم بجاش استغفار میکنم تا وضعم از این بدتر نشه مثلا جلو زخم هارو بگیرم تا عفونت ها از این بدتر نشه
Netherlands
جواب دهنده
۱۹:۳۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
و برای بقیه هم اهمیت نداره شما به چی اعتقاد داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۰ دی ۱۳۹۹
بهشت خدا اصلا با این دنیا قابل مقایسه نیست
لذت ها و نعمت های بی پایان بهشت رونمیشه با این دنیای فانی مقایسه کرد
زیبایی ها و نعمت های این زمین حتی یک ده هزارم بهشت هم ارزش نداره
بهشت صالحان هزاران بار برتر از فکری هست که داریم
اونجا هیچ خبری از حرف بیهوده و بیماری و فقر و تحقیر و تهمت و.. نیست
و فقط زیبایی ها و صالح ترین ها و پاکان اونجا هستن
همیشه جوان و شاداب بدون ذره ای کسالت و افسردگی
همیشه مهربان و سرزنده و سر شار از نعمت های گران بها
جام های طلا و کف چشمه ها مروارید و الماس و زمرد
و هر غذایی که اراده کنی در صدم ثانیه آمادس
و هزاران نعمت گران بها بی پایان دیگر

آری این است پاداش صالحان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
خدایا یاری ام کن در قلبم فقط یاد تو باشه
فقط یاد خداست که به قلب بنده هاش آرامش میده
خدایا یاری ام کن که در درگاه شما شرمنده نباشم
حتی اگر تمام دنیا مرا حقیر و بی چیز ببینند
میدونم خدای مهربون بنده هاش را دوست داره
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
amin
۲۰:۳۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
{خدایا} ببخش همه گناهایمان را ببخش همه بدی هایی که کرده ایم ببخش همه ی مان را {خدایا} تورا دوست دارم تا بی نهایت بی نهایت ها ......چه در این دنیا چه اخرت چه هرجا باشم یا نباشم تورا دوست دارم ..همیشه همیشه .ببخش همه گناهایمان را. آمین
Iran (Islamic Republic of)
رضاوظیفه
۰۱:۱۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
ممنون خیلی عالی بود ...وبسیار اطلاعات خوبی کسب کردیم ...باتشکرفراوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
آیا میتونیم در بهشت ماشين داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
اول ببین با این دنیا دوستی و اهن پرستیت ببین میذارن بری بهشت

بی زحمت حالا که تو اینترنت هستی یه سر به تصاویر و ویدیو های شبیه ساز جهنم هم بنداز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
گرفتن سودبانکی ودادن سودوام بون هیچ عملی به نظر امام خمینی .آیت الله بهجت حرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
تو بهشت میشه هر جور که خواست زندگی کرد؟؟مثلا کمبود هامون رو اونجا بدست بیاریم و خودمون زندگیمون رو طراحی کنیم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۲ خرداد ۱۳۹۹
والله نصف نظرهایی که خوندم برای بهشت خدارو پرستش میکردن خدارو برای خودش پرستش کن نه برای بهشتش
Iran (Islamic Republic of)
پاسخ
۲۳:۵۲ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
آخه بنده خدا تو هنوز نمیدونی حکم خداست که پاداش شما برای پرستش او بهشت است

اصلا پیام قرآن کریم کلام خداست که عاقبت همه انسان ها بهشت و جهنم است
عبادت با بی خیالی و بی ثمر هیچ معنایی نداره
ثانیه ای تفکر مثبت و حق بهتر از 70 سال عبادت

اتفاقا فکر به بهشت و جهنم است که عبادت را معنا
می‌بخشد و فاصله حق و باطل را روشن می‌سازد

اگر نعمت و حقیقت بهشت و غذاب جاودان و همیشگی جهنم نبود عبادت و نماز هیچ معنایی نداشت
Iran (Islamic Republic of)
سکینه
۱۲:۵۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
خدایابهشت بهم بده
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا احمدی
۲۰:۱۵ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
سلام خدمت تمام مردم دنیا ....مخصوصا شیعیان علی...قسمت به خدای پاک ومنزه که افریدگار هستی وافریننده تورات و انجیل وزبور است....به همه توصیه میکنم با نعمت های خدا ک دست پا گوش چشم زبون و...گناه نکنید اینا راه سعادت هستند نه راه شیطانی ...به هم نوعان خود کمک کنید ...شاید فردایی نباشد...امیدوارم امام زمان از همه راضی شه...
Iran (Islamic Republic of)
Mohammad
۱۴:۴۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
با عرض سلام میخواستم جواب یکی از دوستان رو بدم که میگه کسی که کمک میکنه چون مسلمون نیست جهنمیه یا کسی که فقیره نمیتونه کمک کنه اونم جهنمیه اصلا چنین چیزی که شما میگید نیست خداوند به نیت انسان نگاه میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
خیلی خوب بود منکه خیلی چیزها را فهمیدم و تلاش می کنم که اون جوری که خدا وپیامبرمی خواهدباشم تادربهشت بروم واینوبه همه ی مسلمانان توصیعه می کنم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۰۱ ۱۷ مهر ۱۳۹۸
منم میخام برم بهشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
عالي مرسي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
از نظر من بهشت را نمی شود تعریف کرد بلکه باید بهش نگاه کنی هر فردی دوست داره بهشت را ببینم حتما نمازش را به موقع بخوانه و به خدای خودش احترام زیادی بگذارد
خدا که این همه نعمت به ما داده حالا اگه بخواهید ۱۰ دقیقه با او رازو نیاز کنید نباید برای ما سخت باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۶ فروردين ۱۳۹۸
دین یعنی قلب روح و روح ایمان چیزی هست که روح به اون عمل می کنه و اعتقاد قلبی داره مطمئا کسی که با قلبش نماز می خونه به جادوانی در ابدیت بهشت خواهد رسید..قطعا قدم اول برای این راه بسیار پر هیجان و شاید چند میلیون ساله ترک گناه و انتخاب پاک شدن هست در این دوره پر ابتلا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۴ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
خداوند از سر گناهانم ما بگذارت وهمه مارو به راه راست هدایت کند به خداوند مهربان ایمان داشته باشید وهمیشه یاد خدا باشید حتی تو شادی ها
United States of America
مولوی احمد ا...
۱۴:۲۸ ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
اجرکم ا...
United States of America
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
اين دنيا كه هيچي نفهميديم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
چون کلا این دنیا بی ارزش و پوچه
United States of America
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
ما تو اين دنيا به تكامل برسيم ..تكامل تو بهشت پيش كشمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
چی میگی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۰۶:۵۸ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
یه نفر اصلا دین نداره، ولی مدرسه بسازه بیمارستان بسازه به مردم کمک کنه. ایشون وارد جهنم میشه؟؟؟؟ بخاطر اینکه مسلمان نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۲۳:۴۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
بنظرم دین برتر که اسلامه چون کامل ترینه... ولی ادیان دیگه همبر طبق ایین و دین خودشون مورد پذیرش قرار میگیرن... اما در برابر افرادی که به هیچ وجه بخدا ایمان ندارند، حتی اگه کل دنیا رو خیریه بدن بازم بهشتی نمیشن... چرا که منشا و ریشه ی این بخشش از ان خداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
پس اینطوری که یه ادم فقیر که نمیتونه به کسی کمک کنه و پولم نداره مدرسه و خونه درست کنه باید بره جهنم!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
خداوند حکیم و داناست
نیازی نیست که شما برای بنده های خدا تصمیم بگیری و حکم صادر کنی
اتفاقا افرادی که ثروتمند و پولدار هستند امکان گمراهی این افراد بیشتره
چون شرایط و امکانات بیشتری برای گناه در اختیار دارند
خب آدم با ایمان هم کم پیدا میشه که بتونه خودش رو کنترل کنه
ولی ایمان قوی و مومن بودن و بندگی فقط برای خدا
هیچ ربطی به پول و ثروت نداره
Iran (Islamic Republic of)
حامی ولایت
۰۶:۲۹ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
راست میگوید خداوند بزرگ وبلند مرتبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۷ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
با ارض سلام خسته نباشید خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
بهشتی که طول و عرضش،اسمان و زمین است در حقیقت کل جهان است
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۰۱:۳۵ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
فمن یعمل مثقال ذره خیر یره و من یعمل مثقال ذره شر یره
خداوند آخر و عاقبت همه انهایی که لیاقت دارند را ختم به خیر کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
خداوند کریم و رحیم تو را قسم میدم به چهارده معصوم مارا به راه راست هدایت کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
مباحث دینی را خیلی طولانی مینویسید! خلاصه و مفید نوشتن هنریه که تاثیرگذاریش بیشترم هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
ما تو شب و روز این دنیا موندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
غصه نخور بهشت و جهنم جاودان و همیشگی هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
خدایا مارو با اطاعت خودت بهشتی کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
کاش این دنیا ذره ای خوبی و خوشی می دیدیم آن دنیا نسبت به این دنیا یک خوبی دارد همه یک سرنوشت دارند بخاطر این سرنوشت همه یکسان است که همه از نعمات الهی یکسان برخودار نبودند مثل والدین.سلامتی.هوش.عقل.معرفت.توانایی.زیبایی.کشور.ارث.شغل.آداب و رسوم .فرهنگ. اجتماع.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
براستی بهشت چگونه جایی است که در ان تکرار و خستگی نیست ...مگر اینکه به ذات کامل او تقرب جست ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
چقدر نادان هستند کسانی که این همه برهان را درک نمی کنند .وچه حقیر هستند کسا نیکه ایمان در زبان شان است وبه قلب شان نمیرسد و چه تکبر دارند ایمان را در قلب شان محصور می کنند . خوشا بحال کسانیکه ایمان در زبان شان جاری به قلب شان رسید و قلب شان را پیوند زد به بی انتها
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۳۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
اللهم اجعل عاقبت امورنا خیرا
Iran (Islamic Republic of)
یاحسین
۲۱:۳۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
سلام
بهشت ارزوی هر مسلمانیست؟؟؟؟؟؟؟؟
مگه بقیه بهشت نمیرن....
غیر از مسلمونم بهشت میره..
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۴۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
ربطی نداره که چه دینی داشته باشی مهم اینه که به یاد خدا باشی و از دستوراتش پیروی کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
باور کن مهمه که چه عقیده ای داشته باشی
هیچ انسانی نمیتونه با افکار شیطانی و اشتباه، به مقام یک بنده صالح و مومن و با عفت برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
خدایا در هنگام مرگ به فریاد مون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
با سلام مطالب عالی بود فقط با تلاش وتوکل و توسل باید مسیر را پیمود به امید لقای خداوند کریم وهم نشینی با پیامبران واهلبیت علیهم السلام اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۲۰:۴۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
سلام ،

اول ، حدیث :
آنچه در دین اسلام حلال شده است تا روز قیامت حلال و آنچه در دین اسلام ،
حرام شده است تا روز قیامت حرام است ،

دوم ، روزی که خدا پیامبر و کسانی را که با او ایمان
آورده اند ناتوان نمی کند )

پس در قیامت ، دیدن چیزهای جدید است ولی حرف آخر اسلام محمدی است
وچیزی به آن اضافه نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
مطلب قشنگی بود