نماینده مردم کرمان و راور در مجلس :

اصلاح قانون بانک مرکزی تا پایان مهرماه تصویب و ابلاغ خواهد شد/ضعیف‌ترین نظارت در حوزه نظام پولی کشورمان است

اصلاح قانون بانک مرکزی تا پایان مهرماه تصویب و ابلاغ خواهد شدنماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: اصلاح قانون بانک مرکزی تا پایان مهرماه تصویب و ابلاغ خواهد شد که چند مزیت دارد و مهمترین آن رفع دغدغه فعالان اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون اقتصادی با اشاره به اینکه وظیفه و جایگاه بانک مرکزی تمرکز بر بازار پول است، گفت: اصلی ترین چالش بانک مرکزی نداشتن استقلال آن است که باید در ساختار خود مستقل از دولت ها و سیاست ها عمل کند تا بتواند هدف اصلی خود را که منافع اصلی کشور است تامین کند.

پور ابراهیمی ادامه داد: اصلاح قانون بانک مرکزی تا پایان مهرماه تصویب و ابلاغ خواهد شد که چند مزیت دارد و مهمترین آن رفع دغدغه فعالان اقتصادی است و همچنین صدور چک بر اساس اعتبار سنجی صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه افزود: ضعیف‌ترین نظارتی که می‌تواند در حوزه نظام پولی کشور اتفاق بیفتد در کشور ماست که نظارت پس از وقوع است اما در دنیا نظارت در حین وقوع است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در روز گذشته متن نهایی اصلاح قانون بانک مرکزی را داشتیم و سازمان نظارتی در آن تشکیل خواهد شد که متفاوت از آنچه که تاکنون داشتیم است و سعی می‌کنیم و متن نهایی را به صاحب نظران اقتصادی و قضایی ارسال کنیم که هر گونه نظری را در صحن علنی مجلس بگنجانیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از دلایلی که نظام بانکی قوانین را کامل و جامعه رعایت نمی‌کند ضعف نظارت بانک مرکزی است و باید ساختار ضعیف تبدیل به ساختن قطعی شود.

وی افزود : قانون عملیات بانکی بدون ربا مربوط به سال ۶۲ است که به جز اصلاحات جزئی، قانون به روز نشده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی افزود: در حال حاضر معتقدیم بخش زیادی از این قانون در نظام بانکی به روشهای غیرقانونی دور زده می‌شود و مشکلاتی که در نهایت به فعالان اقتصادی و تعطیلی کارخانه ها منجر می شود ناشی از آن است که مجموعه‌ای از تصمیمات درون نظام بانکی انجام شده است.

وی گفت : باید در حوزه بانک مرکزی تحول اساسی اتفاق بیفتد و در غیر این صورت مشکلات بانکی به همین صورت باقی خواهد ماند باید در حوزه نظام بانکی اصلاحاتی انجام شود.

پورابراهیمی افزود: بحث بنگاه دارایی های غیرجاری و غیر قابل استفاده در ترازنامه بانکی مطالبه همه ماست.

رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی گفت: اتفاق خوبی که در حال رقم خوردن در مجلس است ایجاد و تاسیس بانک توسعه است که در اصلاح قانون بازار پول کشور می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: اقدامات مثبتی در حوزه قانون چک افتاده است و با تلاش همکاران در مجلس به زودی  به صحن علنی ارائه می‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال گذشته ۲۲۵ میلیون برگه چک صادر شده که ارزش ریالی آن ۱۵۰۰ میلیارد ریال بوده است.

وی در ادامه گفت: ۷۵ درصد جرایم غیر عمد مربوط به چک است که سالانه ۲۵ درصد در حال افزایش است همچنین ارزش ریالی چک های برگشتی در سال ۹۶ میزان ۱۵۶ هزار میلیارد تومان است .

پورابراهیمی گفت: مسئله بی اعتمادی مردم فشار زیادی به میزان نقدینگی کشور وارد کرده است.

وی افزود:

انتهای پیام/س

 

اصلی ترین چالش بانک مرکزی عدم استقلال آن است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار