رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر مطرح کرد؛

تشریح ضرورت و اهداف برگزاری دوره آموزشی مدیریت رسانه در فضای مجازی/ همچنان مصرف‌کننده محتوای دیگر کشور‌ها هستیم

تشریح ضرورت و اهداف برگزاری دوره آموزشی مدیریت رسانه/ همچنان مصرف‌کننده محتوای دیگر کشور‌ها هستیمسیاهکلی گفت:  ۹۰ درصد محتوایی که مصرف می‌کنیم، دانلود است؛ چرا همچنان مصرف کننده محتوای دیگر کشور‌ها هستیم؟

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری اولین دوره آموزشی مدیریت رسانه با حضور لطف الله سیاهکلی رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، حسین رضی معاون پژوهش و برنامه‌ریزی و نظارت صدا و سیما و مرتضی قاسم‌زاده مدیر آموزش مدیریت رسانه امروز چهارشنبه ۲۵ مهرماه در دانشکده صدا و سیما برگزار شد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر گفت: ما می‌خواهیم رسانه اداره کنیم و اداره کردن رسانه یعنی ورود به حوزه عمومی. یک حرکت ما ممکن است مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را در پی داشته باشد.

وی افزود: در دنیا هم به حوزه عمومی خیلی جدی فکر می‌کنند و برای آن برنامه دارند. در کشور ما، چون رسانه انحصاری بود و رسانه صوتی و تصویری خصوصی نداشتیم و تمرین هم نکردیم، نمی‌دانیم چگونه کار کنیم. اما چون کشور‌های اروپایی رسانه خصوصی داشتند با مقررات آن آشنا هستند، دوره آموزشی می‌گذارند و بیش از ۵۰ سال سابقه کار در این زمینه را دارند.

سیاهکلی اظهار داشت: باید بپذیریم در عرصه فضای مجازی رقبای جدی داریم که این‌ها روزانه مانند اژد‌های چند سر کاربران ما را می‌بلعند. ما باید با آن‌ها مقابله کنیم و حداقل بخشی از وظایف آن‌ها را به عهده بگیریم و نیاز مخاطبان را پاسخ بدهیم، در غیر این صورت دچار بحران می‌شویم.

وی ادامه داد: نیازمند این هستیم که چرخه رسانه‌ای کشور را کامل کنیم. سپهر جمهوری اسلامی را تعریف کنیم و صد‌ها و هزاران فعال در این عرصه حضور پیدا کنند و آرام آرام به سمت تخصصی شدن رسانه برویم. باید رسانه‌های موضوع محور و براساس نیاز مخاطب ایجاد شوند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر عنوان کرد: در دنیا نهاد‌هایی هستند برای حوزه محتوا که به صورت تخصصی موضوعات را ارزیابی می‌کنند و زمانی که محتوا تأیید می‌شود، مردم با خیال راحت از آن استفاده می‌کنند؛ اما در کشور ما این موضوع تازگی دارد و می‌توانیم به کمک شما این امکان را فراهم کنیم. باید با همکاری یکدیگر محتوایی تولید کنیم که آثار منفی نداشته و مسائل شرعی را رعایت کرده باشد.

وی افزود: البته اگر ما در کشور محتوا را اصلاح کنیم، با دید منفی به آن نگاه می‌کنیم، در صورتی که می‌دانیم در فضای مجازی محتوا ترکیبی از محتوای صحیح و ناصحیح، مخرب و مفید است و مصرف کننده زمان ندارد که برای خانواده فیلترینگ تعریف کند و ما باید این خدمات را احیا کنیم و سازمان تنظیم و مقررات در این زمینه کمک می‌کند تا این موضوع به خوبی پیش برود.

سیاهکلی با اشاره به محتوای مصرفی در ایران بیان کرد: نمی‌دانم چه کلمه‌ای را استفاده کنم، اما خیلی زشت است که بگویم ۹۰ درصد محتوایی که مصرف می‌کنیم، دانلود است. ما از چه کشور‌هایی محتوا بر می‌داریم و چگونه محتوای ما به جایی نمی‌رسد و دیگران از ما استفاده نمی‌کنند، اما ما به راحتی از محتوای کشور‌های دیگر استفاده می‌کنیم. این قابل تأمل است؛ چرا ما همچنان مصرف کننده محتوای دیگر کشور‌ها هستیم. چرا نباید کشور‌های دیگر از محتوای ما استفاده کنند.

وی تصریح کرد: باید از ظرفیت خود استفاده کنیم. در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان فرمودند که رسانه‌های ما حداقل باید ۲۰۰ میلیون کاربر داشته باشد. با توجه به آمار جمعیت کشور، نگاه ایشان به خارج از کشور است.

سیاهکلی در خصوص اولین دوره آموزشی مدیریت رسانه عنوان کرد: بنابر وظیفه‌ای که داشتیم، اولین دوره آموزشی مدیریت رسانه را برگزار می‌کنیم و انتظار داریم نقاط ضعف و قوت و ارزیابی اساتید را به ما اطلاع بدهید، سیستم کاملا تعاملی است و فعالیت در این دور آموزشی دوسویه است و در پایان دوره نیازمندی‌ها را به ما بگویید، امیدوارم در یک دوره ۳ الی ۵ ساله محتوای کشور را به جایی برسانیم که پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

قاسم زاده مدیر آموزش در ادامه در خصوص ویژگی‌های دوره آموزشی مدیریت رسانه، گفت: تحولات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه رسانه‌های نوین محیط گسترده و پیچیده‌ای را فراهم آورده که بر محور یکپارچگی و همگرایی سازمان یافته است. در آن هم خدمات رسانه‌ای و هم خدمات غیر رسانه‌ای به شکل موازی در بستر رسانه‌های نوین فعالیت می‌کند. در واقع تحولات سریع و پیچیدگی‌های محیط رسانه‌ای عرصه جدیدی را در مدیریت رسانه‌ای ایجاد کرده که در آن کسب دانش مدیریت در حوزه‌های رسانه، کسب و کار و خدمات برای تمامی فعالان این حوزه به ویژه مدیران رسانه امری ضروری تلقی می‌شود.

وی افزود: ویژگی‌های دوره آموزشی مدیریت رسانه تأکید بر رسانه‌های حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، الگوبرداری از اقدامات و تجربیات آموزشی در سطح ملی و بین‌المللی، توجه به ملاحظات بومی و هنجاری، انطباق و پیوستگی سرفصل‌های آموزشی با حوزه فعالیت فعالان حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، توجه به نیاز‌های عمومی و تخصصی مدیران رسانه، توجه به اهداف و سیاست‌های کلی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است.

قاسم زاده در خصوص ضروری بودن آموزش مدیریت رسانه، تصریح کرد: یادگیری اصول بکارگیری تئوری‌های مدیریتی در حوزه‌های مدیریت کسب و کار، مدیریت تولید و توزیع پیام و اقتصاد رسانه، همچنین کسب سهم عمیق از مسئولیت‌های اجتماعی و روابط متقابل میان حاکمیت، رسانه و جامعه از مهمترین دلایل راه اندازی کلاس های مدیریت رسانه است. در ضمن آموزش مدیریت رسانه به افزایش دانش حقوقی در زمینه انتشار محتوا در رسانه‌های صوت و تصویر و همچنین حقوق مالکیت فکری کمک می‌کند.

وی در خصوص اهداف اولین دوره آموزش مدیریت رسانه بیان کرد: آشنایی مدیران رسانه با مقررات، دستورالعمل‌ها و ضوابط محتوایی حوزه صوت و تصویر، افزایش اثربخشی و کارایی در ارائه محتوا و خدمات صوت و تصویر، ایجاد تعادل درست بین نظام هنجاری رسانه‌ای و ارتقای سطح دانش و مهارت مدیران رسانه‌های مجازی در کشور و تکمیل آگاهی‌های علمی و تجربی آنان با تجربه‌های علمی بخشی از اهداف اولین دوره آموزش مدیریت رسانه است.

قاسم‌زاده در خصوص جزئیات این دوره آموزشی عنوان کرد: اولین دوره آموزشی مدیریت رسانه به صورت کارگاهی برگزار و حدود ۸۸ ساعت آموزش داده می‌شود. حدود ۱۵ تا ۲۵ نفر در این آموزش شرکت می‌کنند و ۱۱ عنوان درسی برای شرکت کنندگان در این آزمون در نظر گرفته‌ایم.

انتهای پیام/

برچسب ها: صدا و سیما ، رسانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار