معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس بر افزایش توان علمی و اخلاقی کارشناسان دادگستری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رحمانیان معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در همایش روز کارشناس که با حضور مقامات قضایی استان فارس در شیراز برگزار شد، گفت: عمدتا نظراتی که در کار کارشناسی لحاظ می‌شود، در کار قاضی و صادر شدن حکم تاثیر بسزایی دارد و اگر حکم اشتباه باشد، کارشناس نیز مقصر است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس بیان کرد: کارشناس به قاضی و‌ احقاق حق و اجرای عدالت و بحث سلامت کارشناس کمک می‌کند و نظراتش بسیار تاثیرگذار است.

نجیبی افزود: کارشناس باید هم سلامت علمی و‌ تبحر و هم سلامت اخلاقی نیز داشته باشد و اگر کارشناس سالم نباشد به حیثیت و جایگاه کارشناس و مقام قضایی خدشه وارد خواهد کرد و سلامت دستگاه قضایی بدون کارآمدی کارشناسان ممکن نیست.

وی بیان کرد: نقش کارشناسان در اطاله دادرسی است و بیشتر شکایت مردم در همین زمینه است که با مکانیزه شدن سیستم مشکلات تا حد زیادی رفع شد، اما مشکلی که وجود دارد، بسیاری از کارشناسان نظرات خود را با تاخیر اعلام می‌کنند که میانگین آن ۶۵ روز بوده است.

رحمانیان تصریح کرد: در باب آسیب برخی از نظرات کارشناسان صریح و روشن نیست و برخی نظرات یا بر اساس مصلحت اندیشی بوده یا کارشناس بر کار خود اشراف ندارد و این موارد باعث بیشتر شدن اطاله دادرسی می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس همچنین گفت: در بحث نظرات کارشناسی استدلال و استنباط کمتر به چشم می‌خورد و کارشناسان بیشتر داستان وار گفته می‌شود و نظریه‌ای که مستدل نباشی باعث حقوق اصحاب دعوی شده و برخی نظرات کارشناسی با عرض معذرت هرچند اندک خسته کننده است و قاضی در پایان متوجه نمی‌شود و مدارک پیوستگی ندارد.

وی إضافه کرد: در مواقعی نظرات که هیات کارشناسی تعیین شده، بک نفر در صحنه حضور می‌یابد و بقیه تنها زیر نظریه را امضا می‌کنند که مطمئنا این موارد با مشکل مواجه می‌شوند و کارشناسان باید بر موضوع اشرافیت داشته باشند و بعضی از کارشناسان در مواردی اظهار نظر کردند که حوزه تخصصی آن‌ها نبوده و به قاضی این موارد اعلام نشده است.

نجیبی در پایان بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم نظام اصلاح تعرفه‌ها با توجه به مشکلات اقتصادی در دستور کانون کارشناسان رسمی قرار گیرد و جدیت در برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارشناس که باعث می‌شود توان علمی کارشناسان بالا رود و نظرات کارشناسی بهتر در اختیار مراجع قضایی قرار گیرد.

انتهای پیام/ن

همایش روز کارشناس در شیراز

 

برچسب ها: دادگاه ، دادگستری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار