سرپرست استانداری کرمان:

برنامه ریزی عملیاتی برای اقتصادی کردن کشاورزی ضروری است

سرپرست استانداری کرمان گفت: لازم است که برنامه ریزی عملیاتی و اجرایی برای تنظیم کشت تا تولید و بازار انجام شود تا کار در حوزه کشاورزی اقتصادی باشد.

برنامه ریزی عملیاتی برای اقتصادی کردن کشاورزی ضروری است/دچار تورم برنامه و سند شده ایمبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ؛ محمدجواد فدائی سرپرست استانداری کرمان در شورای گفتگوی استانی دولت و بخش خصوصی استان کرمان گفت : برنامه کشت برای تنظیم تولید، بازار و اقتصادی کردن تولید نیز یکی از نیازهای بخش کشاورزی جنوب استان کرمان به شمار می رود.

وی با تاکید بر اینکه دچار تورم برنامه و سند شده ایم، اظهارداشت: تعدد اسناد و گاهی اوقات متناقض بودن آنها مشکلاتی را در مسیر پیشرفت ایجاد می کند و در این راه، برنامه ششم توسعه کشور را داریم که برای اجرای آن به برنامه اجرایی برای تحقق بهره وری کشاورزی جنوب استان کرمان نیاز داریم.

سرپرست استانداری کرمان گفت: برای تولید بذرهای هیبریدی آماده همکاری هستیم و این کار باید در تعامل بین دانشگاه، اتاق بازرگانی و بخش دولتی انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز گفت: شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به ظرفیت قانونی بسیار قوی برای پرداختن به مسائل اساسی و بنیادین استان کرمان تبدیل شده است.

سید مهدی طبیب زاده ادامه داد: همکاری و همراهی مدیران و دانشگاهیان موجب افزایش ظرفیت کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی شده است و با این روند موجود، به یقین راه برای پرداختن به مسائل اساسی هموار شده است.

وی به رقابتی نبودن اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: در آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد، رقابت پذیری اقتصاد کشور نسبت به سال گذشته یک رتبه کاهش داشته است و برای جبران این موضوع، مرکز توسعه رقابت پذیری دراتاق کرمان تشکیل شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان اظهارداشت: کشاورزی به واسطه سهم عمده خود در اقتصاد استان کرمان، در صورتی که فعال شود نقش زیادی در تولید ناخالص داخلی استان خواهد داشت.

طبیب زاده با اشاره به اینکه رسالت اتاق بازرگانی، بازاریابی و تجارت است،عنوان کرد: کشاورزی از بخش های پیشران توسعه کشور است اما در حال حاضر، کشاورز ما بهره ور نیست و محصولات این بخش نیز قابل رقابت نیست و این خلاء ها باید برطرف شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز گفت: در برنامه ششم توسعه کشور شاخص های کشاورزی مشخص شده است و برای تحقق مباحث مطرح شده در این بخش، برنامه مدیریت کشت بر پایه بازار را دنبال می کردیم.

جعفر رودری افزود: الگوی سطح زیرکشت سه سال قبل ارائه شده است اما با عدم مشارکت عمومی کشاورزان روبرو بوده و ابزاری برای پیاده کردن آن نداریم و مشکلات زیادی در این حوزه در استان داریم و نمی توان کاشت در یک منطقه را بدون توجه به کاشت در نقاط دیگر کشور دنبال کرد.

وی بیان کرد: برنامه ها باید در تداوم یکدیگر و کامل کننده هم باشند و برنامه اجرایی بهره وری در بخش کشاورزی باید دنبال شود.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه بهره وری کشاورزی نتیجه چندان مطلوبی نداشته است، گفت: در شرایط کنونی باید یک برنامه آمایش کامل از وضعیت کشاورزی کشور در وزارت جهاد کشاورزی تدوین شود.

یحیی کمالی پور افزود: سالانه 4 میلیون و 500 هار تن محصول در جنوب استان کرمان تولید می شود که سرانه تولید باید امنیت اقتصادی، امنیت روانی، امنیت سرمایه گذاری را برای کشاورزان حاصل کند و باید دید که آیا چنین است؟

وی بر اصلاح سیاست گذاری در حوزه کشاورزی تاکید کرد و ادامه داد: اگر علم، تکنولوژی، تخصص و بازاریابی در حوزه کشاورزی وجود داشته باشد درصد خطا باید 1 تا 2 درصد باشد و نباید به درصدهای بالا برسد.

وی با بیان اینکه راه نجات کشاورزی ما در گفت و گو نیست، ادامه داد: 4 هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی در استان کرمان داریم که اگر مدیریت کرده بودیم با ساماندهی آنها می توانستیم در کنار هر کشاورز، یک کارشناس گذاشته و از محل افزایش تولید و بهره وری، حقوق کارشنان نیز پرداخت شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: باید بررسی کرد که استان در راستای رسیدن به شاخص های هدف گذاری شده در بخش کشاورزی در طول برنامه با چه موانعی روبرو است و همه بخش ها باید در این زمینه پاسخگو باشند.

محمدرضا پورابراهیمی ادامه داد: به نظر می رسد که خلاء های جدی برای رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه کشور در استان کرمان باید شناسایی شود.

وی گفت: وضعیت تولید پسته استان به یک دهم کاهش یافته که در طول تاریخ تولید پسته استان کرمان سابقه نداشته است و راهکاری برای پیشگیری از این موضوع در آینده وجود ندارد.

وی بر جلوگیری از آسیب ها تاکید کرد و ادامه داد: در جلسات باید به راهکارهای اجرائی برای مقابله با آسیب های بخش کشاورزی رسید و خروجی این بررسی ها راهی برای رسیدن به نتایج جدید از جمله افزایش تولید، افزایش درآمد و .... شود.

 

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار