وقتی پمپئو حرف‌های ترامپ درباره ایران را نقض می‌کند/ تأکید وزیر خارجه آمریکا بر حفظ روابط با عربستان

پمپئو امروز ضمن تکرار ادعا‌های بی‌اساس مقامات واشنگتن علیه ایران، بر حفظ روابط آمریکا با عربستان علی‌رغم ماجرای قتل خاشقجی تأکید کرد.

وقتی پمپئو حرف‌های ترامپ درباره ایران را نقض می‌کند/ تأکید پمپئو بر حفظ روابط آمریکا با عربستانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه فاکس‌نیوز آمریکا، ادعاهای بی‌اساس مقامات واشنگتن علیه ایران را تکرار کرد. مایک پمپئو در این مصاحبه در راستای فضاسازی اخیر دانمارک علیه کشورمان، مدعی شد ایران همواره به دنبال اجرای عملیات ترور در کشورهای اروپایی بوده است.

او افزود: آنچه در دانمارک اتفاق افتاد تنها سومین مورد در دوران اخیر است. آنها (ایران) تاریخچه‌ای طولانی از اینگونه فعالیت‌ها دارند. این رفتاری است که آنها باید آن را متوقف کنند. وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت این کشور از تلاش‌های اروپایی‌ها برای توقف چنین اقداماتی حمایت می‌کند.

در بخش دیگری از این گفتگو مجری برنامه با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، علیرغم گزارش‌های سازمان ملل مبنی بر پایبندی ایران به این توافق گفت: واشنگتن این بار (در وضع تحریم‌ها علیه تهران) کار دشوارتری نسبت به گذشته در پیش روی دارد؛ زیرا پیش از امضای برجام، روسیه، چین و اتحادیه اروپا از این تحریم‌ها حمایت می‌کردند. اما اکنون که آنها چنین توافقی را امضا کرده‌اند، به لغو آن تمایلی ندارند. متقاعد کردن آنها به همراهی با ما (آمریکا) تا چه حد دشوار بوده است؟

پمپئو نیز در پاسخ گفت: اروپایی‌ها تاکنون در این توافق باقی مانده‌اند. آنها (در این زمینه) رویکرد متفاوتی نسبت به ما دارند. اما ما به طور روزانه با آنها رایزنی می‌کنیم و در تلاش هستیم تا با تشریح مسائلی همانند آنچه در دانمارک اتفاق افتاده است، دلایل در پیش گرفتن سیاستی متفاوت در قبال ایران را برای آنها توضیح دهیم.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه با تکرار ادعای رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر اینکه برجام بدترین توافقی است که می‌شد با ایران امضا کرد، افزود در این توافق برنامه‌های موشکی ایران، اقدامات تروریستی و هیچ یک از مسائل دیگر در نظر گرفته نشده است و اکنون شاهد پیامدهای آن هستیم؛ از جمله حضور ایران در سوریه، عراق و دیگر نقاط خاورمیانه. اینها دلایلی است که ثابت می‌کند برجام بی‌معنی است و برای همین نیز ترامپ تصمیم «جسورانه» خروج از این توافق را گرفت.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در ادامه گفت واشنگتن پس از خروج از برجام هیچ تفاوتی در رفتارهای ایران مشاهده نکرده است. پمپئو در حالی این اظهارات را بیان کرد که ترامپ بارها مدعی شده رفتار ایران پس از خروج آمریکا از برجام کاملاً تغییر کرده و این کشور به مکانی متفاوت تبدیل شده است.

پمپئو سپس با اشاره به اظهارات اخیر ظریف در گفتگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌بی‌اس و تهدید او به انجام اقدامات متقابل از سوی ایران در پاسخ به تحریم‌های آمریکا، مدعی شد: "این نخستین بار نیست که آقای ظریف آمریکا را تهدید می‌کند. رئیس جمهور ترامپ درباره عزم ما برای دفاع از منافع آمریکا در سراسر جهان به وضوح صحبت کرده است."

در بخش دیگری از این گفتگو، مجری برنامه با اشاره به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه، گفت: همه اذعان می‌کنند که ما (آمریکایی‌ها) تقریبا بی‌درنگ پس از ناپدید شدن خاشقجی متوجه شدیم که او به شیوه وحشیانه‌ای توسط یک تیم (سعودی) به قتل رسیده است. باب کورکر، سناتور آمریکایی همان روزِ ناپدید شدن خاشقجی، اعلام کرد او به قتل رسیده است. آیا هیچ شکی دارید که ولیعهد سعودی از این ماجرا اطلاع داشته است؟

پمپئو آشکارا از دادن پاسخ مستقیم به این پرسش طفره رفت و گفت: از سعودی‌ها و ترکیه‌ای‌ها خواسته‌ایم تا به ما در یافتن حقایق در این خصوص کمک کنند. هنوز پرسش‌های بی‌پاسخ زیادی باقی مانده است. ما برای روشن شدن حقیقت تلاش می‌کنیم. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تلاش کرد ادامه روابط میان ریاض و واشنگتن را علی رغم این جنایت فجیع که ناقض قوانین بین‌المللی است، توجیه کند. پمپئو گفت آمریکا و عربستان سعودی روابط نظامی و اقتصادی مهم و کاربردی طولانی مدتی با یکدیگر دارند و آمریکا باید در پیگیری پرونده خاشقجی این مسائل را در نظر بگیرد.

مجری برنامه در واکنش به این اظهارات پمپئو گفت اقدامات ولیعهد عربستان در قبال سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان (اشاره به زندانی کردن او در ریاض)، بازداشت شاهزادگان سعودی و حبس آنها در هتل ریتز کارلتون تا زمانی که به خواسته‌هایش رسید، جنگ یمن و تلاش برای انزوای قطر را در نظر بگیرید. بسیاری می‌گویند این اقدامات تحت رهبری ولیعهد 33 ساله آنچنان غیرمسئولانه است که نمی‌توانیم از او حمایت کنیم. مجری برنامه سپس به اظهارات ژنرال آمریکایی «مایکل هیدن» اشاره کرد که معتقد است تنها راه حفظ روابط آمریکا و عربستان قطع روابط با بن‌سلمان است. پمپئو در واکنش به این اظهارات، بار دیگر با اشاره به قدمت روابط میان آمریکا و رژیم سعودی، اعلام کرد: ما در برابر مردم آمریکا مسئول هستیم و باید از حفظ روابط حسنه با پادشاهی سعودی اطمینان حاصل کنیم. وی افزود عربستان شریک خیلی خوبی برای آمریکا است و ما در تلاش هستیم تا واقعیت‌ها را کشف کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
همه چیز پمپ میکنه
آخرین اخبار