از گوش دادن فعالانه چه میدانید؟ + راهکار‌هایی برای تقویت آن

در حالت کاملاً عادی، گوش کردن بیش از هر فعالیت دیگر زمان بیداری فرد را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  گوش دادن، مهارتی است که بسیاری از مردم از آن برخوردارند، اما مسئله‌ای که در این میان مطرح می‌شود که خودتان آگاهانه و عامدانه تلاش می‌کنید تا نه فقط کلمات طرف مقابل، بلکه کل مقصود او را بفهمید!

امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا روشی را به شما آموزش دهد تا علاوه بر شنیدن، گوش کنید!

پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

از گوش دادن فعالانه چه میدانید؟ + راهکار‌هایی برای تقویت آن

مهارتی به نام؛ گوش دادن

آدمی در قرن حاضر به توانایی‌های متعددی نیاز دارد که هر کدام می‌تواند به نوعی در روند زندگی و کار او تاثیرگذار باشد. از این میان، توانایی برقراری ارتباط و ایجاد مناسبات اجتماعی از جمله مهمترین مهارت هاست. همه ما در هر پست و منزلت شغلی، مطمئناً با افراد زیادی روبه رو هستیم که شاید نیمی از زمان حضورمان در اجتماع به آن‌ها اختصاص دارد و مهمترین پل ارتباطی میان ما از طریق «گوش دادن» صورت می‌گیرد.


این مطلب را از دست ندهید: گوش دادن به موسیقی چه تاثیری بر مغزتان دارد؟


در مهارت گوش دادن چنان قدرتی نهفته است که به واسطه آن می‌توان از بسیاری از موانع گذشت، افراد زیادی را در اختیار داشت و در انزوای ناخواسته روزگار نو درگیر نماند. در این نوشته تلاش شده راهکار‌هایی در باب گوش دادن موثر بیان شود تا قدرت پنهانی این مهارت آشکار گردد.

هر نکته به شکلی بیان شده است که شما می‌توانید با توجه به نوع عملکرد خود در حین گوش دادن و شناسایی نقاط ضعفتان در این زمینه، جمله‌ای را که توجه به آن منجر به قوت توانایی گوش دادن در شما می‌شود انتخاب کرده و روی یک برگه نوشته و در مکان مناسبی که در معرض دیدتان باشد، قرار دهید. به این ترتیب با مراقبت از رفتارتان و توجه بر نکته یاد شده می‌توانید به سرعت به مهارت گوش دادن در خود قوت بیشتری ببخشید.

در حالت کاملاً عادی، گوش کردن بیش از هر فعالیت دیگر زمان بیداری فرد را به خود اختصاص می‌دهد. مطالعه بر روی افراد شاغل در زمینه‌های متفاوت، نشان داده است که ۷۰ درصد لحظه‌های بیداری افراد به برقراری ارتباط می‌گذرد. از این زمان نوشتن ۹ درصد، مطالعه ۱۶ درصد، صحبت کردن ۳۰ درصد و گوش کردن ۴۵ درصد را به خود اختصاص می‌دهد. اما با این وجود، متاسفانه فقط عده معدودی از افراد شنوندگان خوبی به شمار می‌روند. محققان مدعی اند که حتی در سطوح اطلاعاتی خاص و وقتی که شنونده برای کسب معلومات گوش می‌دهد نیز ۷۵ درصد ارتباط کلامی نادیده گرفته می‌شود، اشتباه درک می‌شود و یا به سرعت فراموش می‌شود. توانایی گوش کردن، برای درک معنای عمیق آنچه افراد می‌گویند، از این هم نادرتر است و شاید بر همین اساس بوده که نقل می‌کنند حضرت عیسی (ع) فرمود: اگر چه یک گوش تو کاملاً شنواست، اما گوش دیگرت ناشنواست.»

بیشتر اوقات حرف‌های گوینده از یک گوش وارد می‌شوند و از گوش دیگر خارج می‌شوند. در جامعه ما یکی از دلایل عمده گوش کردن نامناسب، آن است که بیشتر ما آموزش مقدماتی بسیار عمیقی را برای گوش نکردن دریافت می‌کنیم.


این مطلب را از دست ندهید: با گوش دادن به موسیقی یخ ها تغییرات آب و هوایی برسی می‌شوند


گوش کردن یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که می‌توان کسب کرد. اینکه چگونه به حرف‌های دیگران گوش می‌دهید، بر میزان اثربخشی کاری و همچنین کیفیت روابط‌تان با دیگران تاثیر زیادی دارد.

از گوش دادن فعالانه چه میدانید؟ + راهکار‌هایی برای تقویت آن

اما تا به حال اندیشیده‌اید دلایل ما برای گوش کردن چیست؟

برای مثال:

  • گوش می‌کنیم که اطلاعات به دست آوریم
  • گوش می‌کنیم که بفهمیم و دیگران را درک کنیم
  • گوش می‌کنیم که لذت ببریم
  • گوش می‌کنیم که یاد بگیریم

حتما فکر می‌کنید وقتی آدم این همه در حال گوش کردن باشد، لابد در آن مهارت پیدا می‌کند! اما حقیقت این است که بیشتر ما اصلا مهارت خوب گوش کردن را نداریم. تحقیقات نشان داده‌اند که ما تنها ۲۵ تا ۵۰ درصد شنیده‌هایمان را به خاطر می‌آوریم. به عبارتی وقتی ده دقیقه با رئیس، همکار، مشتری یا همسرتان حرف می‌زنید، آن‌ها بیشتر از نصفش را اصلا نمی‌شنوند. البته شما هم از این ماجرا مستثنی نیستید، وقتی بقیه اطلاعاتی به شما می‌دهند یا زمانی که در حال یادگیری روش انجام کاری هستید، به کل موضوع توجه نمی‌کنید. فقط می‌توانید امیدوار باشید که نکات مهمی که باید به آن، آگاه باشید، در آن ۲۵-۵۰ درصدی باشند که می‌شنوید؛ اما اگر نبودند چه؟

واضح است که همه‌ی ما از تقویت مهارت گوش کردن سود می‌بریم. وقتی شنونده‌ی بهتری شوید، هم بازدهی‌تان را بالا می‌برید و هم توانایی‌تان برای تاثیر گذاشتن، متقاعد کردن و مذاکره را. علاوه بر این از درگیری‌ها و سوءتفاهم‌ها هم جلوگیری می‌کنید. باید بدانید که وجود همه این‌ها برای موفقیت در محیط کار ضروری است!


این مطلب را از دست ندهید: تاثیر اعجاب‌انگیز موسیقی بر توانایی بدن هنگام ورزش کردن


نکته:

داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی به سطح بالایی از خودآگاهی نیاز دارد. وقتی با سبک شخصی خودتان را در برقراری ارتباط خوب آشنا باشید، بهتر می‌توانید تصویر خوب و پایداری از خودتان در ذهن دیگران خلق کنید.

از گوش دادن فعالانه چه میدانید؟ + راهکار‌هایی برای تقویت آن

تمرینی برای گوش دادن فعالانه

راه بهتر شدن در مهارت‌های شنیداری، تمرین «گوش دادن فعالانه» است. در اینجاست که خودتان آگاهانه و عامدانه تلاش می‌کنید تا نه فقط کلمات طرف مقابل، بلکه کل مقصود او را بفهمید. برای انجام این کار باید با دقت فراوان به طرف مقابل‌تان توجه کنید. نباید به خودتان اجازه بدهید که وقایع اطراف حواس‌تان را پرت کند. نباید بگذارید توجه‌تان به استدلال‌هایی که در مخالفت با حرف طرف مقابل در ذهن‌تان شکل می‌گیرند معطوف بشود. نباید اجازه دهید حوصله‌تان سر برود و نباید تمرکزتان را بر حرف‌های طرف مقابل از دست بدهید. روی دادن هرکدام از این موارد جلوی شنیدن حرف‌های طرف مقابل و درک او را می‌گیرد.

نکته:

اگر تمرکز کردن بر حرف طرف مقابل برای‌تان سخت است، سعی کنید هرچه که می‌گوید در دل‌تان تکرار کنید. به این شکل پیام مخابره‌شده را تقویت می‌کنید و تمرکزتان بر موضوع بیشتر می‌شود.

برای افزودن بر مهارت‌تان در گوش دادن، لازم است به طرف مقابل نشان بدهید که دارید به حرف‌هایش گوش می‌کنید. برای درک اهمیت این قضیه، زمانی را به یاد بیاورید که هنگام حرف زدن با کسی از خودتان می‌پرسیدید که آیا اصلا به حرف‌تان گوش می‌کند؟ در چنین موقعیت‌هایی آدم متوجه نمی‌شود که آیا توانسته مقصودش را برساند؟ آیا این گفتگو اصلا ارزش ادامه دادن دارد؟ وقتی طرف مقابل هیچ نشانه‌ای از شنیدن حرف ما نشان نمی‌دهد، احساس می‌کنیم داریم با دیوار حرف می‌زنیم. این دقیقا همان حسی است که نباید بگذارید به طرف مقابل دست بدهد.

تصدیق حرف طرف مقابل می‌تواند چیزی به سادگی یک «آها» گفتن یا تکان دادن سرتان باشد. معنی این کار‌ها این نیست که شما الزاما با حرف او موافقت کرده‌اید؛ بلکه فقط نشان می‌دهد که دارید به حرف‌های او گوش می‌کنید. استفاده از زبان بدن و دیگر نشانه‌های گوش دادن هم می‌تواند کمک‌تان کند. بهتر است به گوینده طوری جواب بدهید که به ادامه حرف زدنش تشویق شود تا بتوانید اطلاعات لازم را از او بگیرید. همان‌طور که آها گفتن و سر تکان دادن نشان می‌دهد که به موضوع علاقه‌مندید، هر از گاه سوالی پرسیدن و حرف‌های طرف مقابل را خلاصه کردن هم به او نشان می‌دهد که موضوع را خوب و کامل فهمیده‌اید.


بیشتر بدانید: نکاتی درباره حفظ سلامت گوش‌ها که باید بدانید!


نکته:

گاهی وقت‌ها ممکن است گوش دادن فعال باعث شود طرف مقابل فکر کند شما با وی موافقت کرده‌اید؛ در حالی که چنین نبوده است. همچنین توجه داشته باشید که گوش دادن فعالانه صرفا سر تکان دادن و انجام یکسری رفتار‌های نمایشی نیست؛ بلکه باید واقعا به حرف طرف مقابل‌تان گوش بدهید. اگر مدام تمرکزتان را از دست می‌دهید، شاید بهتر باشد گوش کردن ذهن‌آگاهانه را تمرین کنید.

از گوش دادن فعالانه چه میدانید؟ + راهکار‌هایی برای تقویت آن

چطور یک شنونده‌ی فعال باشیم

گوش کردن فعالانه پنج تکنیک کلیدی دارد. این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کنند تا به حرف‌های طرف مقابل به خوبی گوش کنید و در عین حال او متوجه بشود که شما دارید گوش می‌کنید.

۱. توجه کنید

  • تمام توجه‌تان را به گوینده معطوف کنید و تصدیق کردن حرف‌هایش را از یاد نبرید. به خاطر داشته باشید که نحوه ارتباط غیر کلامی‌تان هم به مخاطب در مورد شما اطلاعات می‌دهد.
  • مستقیم به طرف مقابل‌تان نگاه کنید.
  • افکار مزاحم را کنار بگذارید.
  • برای مخالفت کردن در ذهن‌تان استدلال آماده نکنید!
  • نگذارید عوامل محیطی مانند گفتگو‌هایی که دور و برتان در جریان هست حواس‌تان را پرت کند.
  • به زبان بدن گوینده دقت کنید.

بیشتر بدانید: روانشناسی معنوی چه تاثیری در درمان بیماری‌ها دارد؟


۲. نشان دهید که در حال گوش کردن هستید

  • از زبان بدن و حرکات دست استفاده کنید تا توجه‌تان را نشان دهید.
  • هر از گاهی سرتان را به نشانه تایید تکان دهید.
  • لبخند بزنید و از حالت‌های مختلف چهره بهره ببرید.
  • با دستان و پا‌های کمی از هم گشوده بایستید تا گرم و پذیرا جلوه کنید.
  • با عبارت‌های کوتاهی مثل «آره»، «آها» و «اوهوم» گوینده را به ادامه دادن حرفش ترغیب کنید.

۳. بازخورد بدهید

  • پیش‌فرض‌ها، قضاوت‌ها، باور‌ها و فیلتر‌های ذهنی هرکس می‌توانند شنیده‌هایش را تحریف کنند. وقتی در جایگاه شنونده قرار می‌گیرید، وظیفه شما فهم درست حرف‌های طرف مقابل است. رسیدن به این هدف ممکن است نیازمند منعکس کردن شنیده‌هایتان و پرسیدن سوال در مورد آن‌ها باشد.
  • برای منعکس کردن مطالب، آن‌ها را یک بار دیگر به زبان خودتان بیان کنید. به کمک بعضی عبارت‌ها می‌شود به خوبی این کار را انجام داد. مثلا «چیزی که من فهمیدم اینه که، …» یا «به نظرم داری میگی که…»
  • برای روشن شدن مطلب سوال بپرسید. «وقتی میگی …..، منظورت چیه؟» یا «منظورت اینه؟»
  • هر چند وقت یک بار حرف‌های طرف صحبت‌تان را خلاصه کنید.

نکته:

اگر متوجه شدید که دارید احساسی با حرف طرف مقابل برخورد می‌کنید، همین را به او بگویید و اطلاعات بیشتری بخواهید. مثلا: «شاید من درست منظورتو متوجه نشدم، و الان متوجه شدم که دارم حرفتو به خودم می‌گیرم. من فکر کردم میگی فلان و فلان فلان؛ آیا منظورت این بود؟»

از گوش دادن فعالانه چه میدانید؟ + راهکار‌هایی برای تقویت آن

۴. قضاوت را به تعویق بیاندازید

  • وقتی حرف طرف مقابل‌تان را قطع می‌کنید فقط دارید وقت هدر می‌دهید. این کار هم او را دلخور می‌کند و هم نمی‌گذارد مقصود کلام را کامل و درست متوجه شوید.
  • قبل از اینکه شروع کنید به سوال پرسیدن، اجازه دهید مخاطب‌تان حرفش را تمام کند.
  • با مخالفت و انتقاد حرفش را قطع نکنید.

این مطلب را از دست ندهید: بهترین راه یادگیری معرفی شد +عکس


۵. واکنش مناسب نشان دهید

  • گوش دادن فعالانه مدلی برای احترام و درک طرف مقابل است. شما دارید از دیدگاه مخاطب‌تان آگاه می‌شوید و اطلاعات کسب می‌کنید. با انتقاد، تحقیر و حمله کردن به او هیچ چیزی به شما اضافه نمی‌شود.
  • صادق، بی‌ریا و صریح باشید.
  • نظرتان را محترمانه بیان کنید و با ملاحظه باشید.
  • با طرف مقابل‌تان همان طور رفتار کنید که او دوست دارد با او آن‌گونه رفتار شود.
  • مواردی که گفته شد به شما کمک می‌کند بتوانید مهارت گوش دادن فعالانه را در خودتان تقویت کنید و راحت‌تر در گفتگو‌ها شرکت کرده و به کنه مطلب طرف مقابل بهره‌مند شوید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.