رای الیوم: خطیب جمعه مسجد الحرام روز گذشته برای محمد بن سلمان دعا نکرد

خطیب مسجد الحرام روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه برای محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دعا نکرد و فقط برای پادشاه عربستان و مرزداران دعا کرد.

رای الیوم: خطیب جمعه مسجد الحرام روز گذشته برای محمد بن سلمان دعا نکردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رای الیوم نوشت: خطیب مسجد الحرام روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه برای محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دعا نکرد و فقط برای پادشاه عربستان و مرزداران دعا کرد.

پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم در گزارشی نوشت: هر کس بخواهد بفهمد در ذهن رهبری سیاسی عربستان سعودی چه می‌گذرد نیازی نیست کاری انجام دهد، جز اینکه به خطبه‌های نماز جمعه مسجد الحرام گوش کند، زیرا همه چیز مثل روز روشن است.

تا چندی قبل عبدالرحمن السدیس، مشهورترین روحانی سعودی پشت تریبون مسجدالحرام مهمترین تریبون در کشورهای اسلامی قرار می‌گرفت و برای محمد بن سلمان دعا می‌کرد، وی را می‌ستود و وی را جوانی نوگرا می نامید. پس از آن شیخ ماهر المعیقلی می‌آمد و برای بن سلمان دعا می‌کرد که موفق و استوار باشد. اما روز گذشته شیخ فیصل غزاوی برخلاف رویه معمول همه خطبای جمعه مسجد الحرام رفتار کرد و برای ولیعهد دعا نکرد. غزاوی فقط برای پادشاه دعا کرد و گفت: پروردگارا ولی‌امر ما را موفق گردان به آنچه دوست داری و به آن رضایت داری و در پیشانی‌اش نیکوکاری و تقوا قرار بده.

اکنون پرسش این است که: آیا عربستان سعودی از قتل جمال خاشقجی خود را مبری می سازد و ولیعهد را که حاکم واقعی عربستان است سرنگون می کند تا خود را از فتنه‌ای که دامن ستمگران را خواهد گرفت، دور کند؟

آیا می توان بازگشت شاهزاده احمد بن عبد العزیز به عربستان سعودی را یکی از نشانه های این سناریوی جنجالی دانست؟

آیا آمریکا و غرب پس از آنکه کاسه صبر جهان از سیاست آهن و آتش بن سلمان لبریز شده است با این موضوع موافقت کرده‌اند؟

حسن نافعه، استاد کهنه‌کار علوم سیاسی معتقد است که بن سلمان نمی‌تواند خود را از خون خاشقچی مبری نماید، وقت‌کُشی فقط سبب افزایش هزینه‌های سیاسی می‌شود و ترامپ را به تنها کسی تبدیل می‌کند که زمام امور عربستان سعودی را صرفا به نفع آمریکا و بدون بن سلمان در دست خواهد داشت.

نافعه افزود بهترین جایگزین که برای مردم مناسب است، این است که خانواده حاکم بر عربستان صرفا از دیدگاه عربی اوضاع خود را سامان دهد.

پیش از این فیصل غزاوی، امام جمعه و خطیب مسجد الحرام گفت یکی از نشانه‌های نبوت پیامبر (ص) این بود که خبر داده بود در آخرالزمان مفاهیم تغییر می‌کند و اصول مختل می‌شود. غزاوی خطبه‌اش را با دعا برای ملک سلمان و مرزداران یعنی نگهبانان مرزها به پایان رساند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار