ماجراى درخواست‌هاى عجیب از دانشجویان دکترى!

در بعضی رشته‌های دانشگاهی در مقطع دکتری، از دانشجویان خانم تعهدات عجیبی گرفته می‌شود.

ماجرای تعهد نانوشته اساتید از دانشجویان مقطع دکتریبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاید زمانی خانم‌ها بعد از تأهل و فرزنددار شدن، بنا به عرف جامعه مجبور بودند قید شغل، فعالیت اجتماعی یا درس خواندن را بزنند. همین عرف نانوشته در یک بازه زمانی باعث به تأخیر افتادن ازدواج‌ها و فرزندآوری‌ها شد تا خانم‌ها هم بتوانند به علایق دیگرشان مثل درس خواندن برسند.

اما به نظر می‌رسد این روزها جامعه زنان از این مرحله هم گذر کرده است. این روزها خانم‌های زیادی را می‌بینیم که با یک مدیریت صحیح، توانسته‌اند هم زندگی مشترک خوب و فرزند داشته باشند، هم درس بخوانند و در هر دو زمینه هم موفق باشند. اما نه اینکه مشکلات برای خانم‌هایی که این مسیر را بری زندگی‌شان انتخاب کرده‌اند کم باشد. یکی از مشکلات سنگ‌اندازی بعضی دانشگاه‌ها و اساتید پیش پای خانم‌هاست تا آن‌ها را مجبور کنند بین دو حق و علاقه طبیعی‌شان، یعنی درس خواندن و تمایل به ازدواج و فرزندآوری یکی را انتخاب کنند.

تعهد بده که بچه‌دار نمی‌شوی!

نرگس به‌تازگی در مقطع دکترای رشته شیمی قبول ‌شده است. او که مادر و صاحب یک پسر دوساله است درباره روزهای شروع به تحصیلش می‌گوید: «از همان ابتدا وقتی در جلسه معارفه با استادم شرکت کردم خیلی راحت و رک به من گفت اگر می‌خواهی دانشجوی خوبی باشی و من هم به‌عنوان استاد هوایت را داشته باشم، باید تا پایان به سرانجام رسیدن پروژه‌ات، یعنی حداقل چهار سال فکر بچه‌دار شدن دوباره را از سرت بیرون کنی. تو همین‌الان هم یکی داری و همین به‌اندازه کافی جلوی تمرکز و وقت گذاشتن روی پروژه را می‌گیرد!»

نرگس با گفتن اینکه از شنیدن این حرف آن‌هم به این صراحت حسابی شوکه شده است ادامه می‌دهد: «من متولد ۶۵ هستم. یعنی الآن ۳۲ ساله‌ام و نهایتاً می‌توانم فرزند بعدی‌ام را در سن ۳۶ سالگی به دنیا بیاورم. وقتی تصمیم به ادامه تحصیل گرفتم متوجه موقعیتم بودم و فکر می‌کنم توانایی‌اش را دارم با دو بچه هم از پس درس‌هایم بربیایم اما در دوره دکتری رابطه استاد و دانشجو خیلی مهم است و می‌ترسم حمایت استادم را از دست بدهم»

بین علاقه‌هایت یکی را انتخاب کن

اکثر دانشجویان مقطع دکترا در سنی قرار دارند که یا زمان ازدواج برایشان فرارسیده یا اگر ازدواج‌کرده باشند دوست دارند بچه‌دار بشوند. آیلار که دانشجوی دکتری برق دریکی از دانشگاه‌های دولتی تهران است با تحمیلی خواندن این تعهد نانوشته از طرف اساتید می‌گوید: «من بعد از پایان مقطع کارشناسی ارشد ازدواج کردم و پنج سال بعد تصمیم گرفتم دکتری بخوانم. اما استادم گفت نباید بچه‌دار بشوی. درحالی‌که من برای بچه‌دار شدن برنامه داشتم و حتی ازنظر قانونی می‌توانستم پنج ترم مرخصی بگیرم حالا یا قبل از به دنیا آمدن بچه یا بعد از آن.»

وقتی از آیلار می‌پرسم این‌یک تعهد نانوشته است و ازنظر قانونی برای درس خواندن تو مشکلی ایجاد نمی‌کند می‌گوید: «در دوره دکتری دانشجو با استاد ازنظر درسی و کاری ارتباط نزدیکی دارند. تصمیمات و رضایت استاد از دانشجو در پذیرش طرح پروژه، آزمون جامع و تمام مراحل بعدازآن نقش اساسی دارد.


بیشتربخوانید:انتقال تجربیات آموزش عالی ایران به افغانستان/ اساتید مطرح افغان در ایران تحصیل کرده‌اند


نمی‌گویم همه اساتید اما بعضی اساتید اگر حس کنند دانشجو وقت کافی برای درس نمی‌گذارد دیگر او را حمایت نمی‌کنند. البته به نظر من با بچه هم می‌شود درس خواند اما پیش‌فرض بعضی از اساتید این است که نمی‌شود. از آن‌طرف هم به استرسی که این وسط به فرد منتقل می‌شود نمی‌ارزد. چون استاد، دیگر حامی دانشجو نیست. به همین خاطر من هم بچه‌دار شدن را به تعویق انداختم چون در یک دانشگاه خوب قبول‌شده بودم و شاید دیگر نتوانم درس بخوانم و دوباره همین‌جا قبول بشوم.»

چه کسی نفع می‌برد؟

برای خیلی‌ها سؤال است که چرا بعضی از اساتید مقطع دکتری مخصوصاً در رشته‌های فنی-مهندسی شرط عدم ازدواج یا بچه‌دار شدن را برای خانم‌ها می‌گذارند. طیبه دانشجوی دکتری متالوژی که تجربه مشابهی در این زمینه دارد می‌گوید: «من در دوره دکتری ازدواج کردم و به همین خاطر به‌شدت از سمت استادم توبیخ شدم. یعنی استاد به‌جای اینکه از ازدواج من خوشحال بشود گفت تو که تا حالا صبر کرده بودی، صبر می‌کردی درست هم تمام بشود!»

طیبه درباره علت مخالفت اساتید می‌گوید: «بیشتر این رفتارها به این خاطر است که پیش‌فرض بعضی از اساتید این است که ازدواج یا فرزند آوری باعث کند شدن کار دانشجو می‌شود، باعث می‌شود دیر دفاع کند و سال‌های بیشتری ظرفیت آن استاد برای پذیرش دانشجو پر بماند و نتواند دانشجوی جدید بگیرد. این برای استاد یک ضرر مالی است. از آن‌طرف ممکن است مقاله کمتری منتشر کنند که این هم برای استاد ازنظر سابقه کار و رزومه ضرر است.»

پیش‌فرض ذهنی اساتید غلط است

درخواست یا تعهد گرفتن اساتید از دانشجویان دکتری بیشتر برای رشته‌های فنی-مهندسی اتفاق می‌افتد چون رشته‌هایی هستند که پروژه‌ها و کارهای درسی سنگین‌تری دارند. اما به گفته طیبه این درخواست‌ها گاهی دامان مردها را هم می‌گیرد: «بعضی اساتید حتی از دانشجویان مرد هم می‌خواهند در طول تحصیل کار نکنند که همین مانع ازدواج است. چون مردی که ازدواج‌کرده باید کار کند. همه این‌ها پیش‌فرض ذهنی اساتید است.

ممکن است اساتید خاطرات بدی از دانشجوی کم‌کار و تنبل داشته باشند اما دانشجویی که تنبل است درهرصورت تنبل است و دانشجویی که درس برایش مهم است با هر شرایطی خودش را وفق می‌دهد و درسش را می‌خواند. این باید به عهده خود فرد باشد نه اینکه تحمیل بشود»

تفکری که زن را صرفاً مجبور به انجام امورات خانه و بچه و از فعالیت اجتماعی منع می‌کند، مخالفان زیادی دارد و در جامعه نیز در حال محو شدن است. اما به نظر می‌رسد در بعضی محافل دانشگاهی شرایط در حال افتادن از آن‌طرف بام است! اینکه به خاطر برآورده شدن یک نیاز طبیعی در زنان یعنی میل به پیشرفت و درس خواندن، نیاز طبیعی دیگر آن‌ها یعنی ازدواج و مادر شدن سرکوب می‌شود و یا فرد برای انتخاب یکی از دو علاقه‌اش تحت‌فشار گذاشته می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

ماجرای تعهد نانوشته اساتید از دانشجویان مقطع دکتری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
دارن در راستای اهداف شوم استعمار قدم بر می دارن کسی هم صداش در نمیاد فرزند آوری چه ربطی به پژوهش و تحقیق داره
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۹:۴۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
اینا میخوان نسل مسلمونارو منقرض کنن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
در رشته های علوم پایه و مقطع دکترا که ماهیت دوره پژوهشی است واقعا باید وقت گذاشته شود پس هر عامل تلف کننده وقت میتونه ضربه به روند پژوهش بزنه پس اصلا پیشنهاد شوکه آوری نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
باید درس خوان باشی
Iran (Islamic Republic of)
در انتظار بهار
۱۹:۳۰ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
شاید ظاهرش به نظر شما شوکه آور نباشه. ولی شوکه آور وقتی که یک استاد دانشگاه نخواهد اهمیت مسئله فرزندآوری و نسل جایگین را بفهمد، آن هم در سنین جوانی که بنیه بدنی در بهترین حالت است. خوبه که آدم با خودش فکر کنه که اگر والدينم افکار مرا داشتند، من الان کجا بودم؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۲ آبان ۱۳۹۷
بنده در دوره دکترای ریاضی، ازدواج کردم و بابا هم شدم!
مشکلی نداشتم!
فقط کمتر وقت تلف کردم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
خانم ها شرایط مناسب فرزندآوری شان کم است و بنابراین باید زود بچه دار شوند. اولین و بزرگترین وظیفه و نیاز زن از لحاظ اجتماعی بچه دار شدن است بعد چندین درجه پایین تر شغل است. خانمهایی که این حق خود را کنار می گذارند متحمل آسیب زیادی از لحاظ اجتماعی می شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
همه چیز ممکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
خوب اول بچه مهم بعد درس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
متاسفم به خود اجازه می دهد برای زندگی خصوصی دیگران تعیین تکلیف کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
هر دکتری خودش در ابتدا در کانون خانواده پرورش یافته. امکان دکتر شدن را از نسلمان نگیریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
واقعا بچه کار درسی رو به تاخیر میندازه و به بچه هم ظلم میشه
استادم به من گفتند باردار نشی ،غافل از اینکه همون زمان باردار بودم و خبر نداشتم.بد بخت شدم
استادم 5واحد درسی برام صفر رد کرد و کلی دردسر دیگه برام ایجاد کرد.بچمم واقعا اسیب دید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
اصلا این سیستم آموزشی بر مبنای اسلام و خانواده نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
من دلم میخواست دوران دانشجویی 20 سالم بود زن بگیرم.ولی همه بدون استثنا گفتن ساکت.نه کار داری نه سربازی رفتی نه هیچی...
ما هم دلمون گرفت حواله کردیم به پیغمبر که گفت ازدواجو ساده بگیرید
الان تنها کاری که نمیکنن ساده گرفتن ازدواجه من که دیگه پیر شدم از سن ازدواجم گذشت ولی بچه هاتونو زود زن بدین شوهر بدین
همش غرق پول فکر پول دغدغه پول...فکر اون دنیا هم باشیم ازمون حساب میخوان واسه راحتی ازدواج چیکار کردیم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۲۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
هردم از این باغ بری میرسد.استاد؟!
Iran (Islamic Republic of)
بانو
۱۳:۱۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
باشگاه خبرنگاران جوان لطفا بیشتر روی مسئله اساتید و سو استفاده هایی که از دانشجویان می شود کار کنید. ما حامی شما هستیم. خسته نباشید که رو این موضوع کار کردید ولی بسیار بسیار کمه، لطفا بیش از این از سایت شما آثار خوب ببینیم. ( فکر کنم پر نظرترین و پر بازدیده ترین مطلب امروزتون همین موضوع بوده باشه پس لطفا مجددا و پیگیرانه رو این موضع کار کنید). سپاس از شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
سلام
یک بازنگری در خواندن درس برای بانوان بایستی صورت بگیرد. من در دانشگاه دیده‌ام خانم هایی که ازدواج می کنند و علاوه براین بچه دار مي شوند کلا در حال پیچاندن درس و تحصیل هستند و علاوه بر آن با زرنگ بازی و گریه زاری و ....کسانی هم که مجرد هستند و کلاس دارند ضرر وارد میکنند و اگر مقطع دکتری باشند کلا توقع دارند همه همواره هوای آنها را داشته باشند و بقیه مهم نیستد.
علاوه بر صحبت بالا باید یک سازوکاری طراحی شود که بانوان در هر رشته ای وارد نشوند چون همین سازو کار برای آقایان در بعضی از رشته ها وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
سلام
یک بازنگری در خواندن درس برای بانوان بایستی صورت بگیرد. من در دانشگاه دیده‌ام خانم هایی که ازدواج می کنند و علاوه براین بچه دار مي شوند کلا در حال پیچاندن درس و تحصیل هستند و علاوه بر آن با زرنگ بازی و گریه زاری و ....کسانی هم که مجرد هستند و کلاس دارند ضرر وارد میکنند و اگر مقطع دکتری باشند کلا توقع دارند همه همواره هوای آنها را داشته باشند و بقیه مهم نیستد.
علاوه بر صحبت بالا باید یک سازوکاری طراحی شود که بانوان در هر رشته ای وارد نشوند چون همین سازو کار برای آقایان در بعضی از رشته ها وجود دار.
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۲:۴۰ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
با سلام و احترام به همه
من از بعد از دیپلم تا مقطع دکتری در زمان تاهل درس خواندم البته بین لیسانس و دکتری فاصله ای 16 ساله بود اما خوشحالم چون همسرم و فرزندانم حامیم بودم البته بله در دانشگاههای تحصیلات تکمیلی متاسفانه در بعضی رشته ها این شرط اساتید بود . حتی اگر برای دانشجویشان خواستگار می امد نمی گذاشتند به شهر خودش برود .خوب است این قضیه بیشتر پیگیری شود.
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۲:۴۰ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
با سلام و احترام به همه
من از بعد از دیپلم تا مقطع دکتری در زمان تاهل درس خواندم البته بین لیسانس و دکتری فاصله ای 16 ساله بود اما خوشحالم چون همسرم و فرزندانم حامیم بودم البته بله در دانشگاههای تحصیلات تکمیلی متاسفانه در بعضی رشته ها این شرط اساتید بود . حتی اگر برای دانشجویشان خواستگار می امد نمی گذاشتند به شهر خودش برود .خوب است این قضیه بیشتر پیگیری شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
دکترا مقطع پولدارهاشده،فقط برای خیلی ها شده پز مدرک ودریغ از داشتن معلومات لازم،مرفه بودند و پول داشتندکه خوانده اند وگرنه مردم توی پول شهریه کارشناسی و ارشد وخرج زندگی هم مانده اند ،اساتید این برخوردهاشون مبتلابه مقاطع ارشد وکارشناسی هم هست وفقط محدود به دکترا نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
اصولا مقطع دکترا یک زمانی رویابرای خیلی هابود وبیشتر موردنیازآقایان بودولی الان کلا شده مقطع پولداران جامعه وبرای خیلی ها شونم صرفا مدرک وپز روشنفکری وفاقد بارعلمی متناسب بامدرکشون وگرنه که خیلی ها مثل من نوعی وبرخی دوستانم باوجود علاقه وتوانمندی متاسفانه به خاطر هزینه های سنگین این مقطع باید فعلا تاچندسال آینده قیدآنرا بزنیم،ولی واقع بین باشیم و قبول کنیم که اولا این رفتارهای اساتید شامل مقاطع ارشد وکارشناسی هم هست وگریبان خیلی ها راگرفته ومحدودبه دکترا نیست،ثانیا بایدقبول کرد که درشرایط فعلی اوضاع اشتغال که خیلی آقایان باوجود نداشتن دکترا وداشتن توانمندی واستعداد وشایستگی بیکارند ومسبب آن هم خانم ها هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
به هیچ استادی نباید بگویی می خواهم ازدواج کنم من چند تا دیدم که با شنیدن این خبر به دانشجو بد صحبت کردند . بهتر کمی مثبت تر به امر ازدواج نگاه کنند لا اقل شرایط کنونی را درک کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
بیشتر اساتید خوب هستند اخلاق
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۵۳ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
بنظر من اصلا درس خوندن در ایران برای مدارک بالا بی فایده اس (برای اونایی که میخوان عالم بشن نه مدرک بگیرن).چون بعد از اینکه PHD گرفتی حق تدریس نداری
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
به خاطر این که قوانین جامع و کامل در کل و جز نداریم هر جا هم هست اجرا و اعمال نمیشه .اینه که هر کس به خودش اجازه میده درخواستهای اضافه و بیهوده داشته باشه و پایش را از گلیمش درازتر کند .
راستی چرا یک استاد به خود اجازه ورود به مسایل شخصی دیگران را میدهد .
البته روسای دانشگاه هم مقصرند .معلومه اصلا نیستند .
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۰:۵۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
بنده به شما پاسخ می دم قربان به خاطر اینکه تنها شغلی که هیچ گونه نظارتی نسبت به ارباب رجوع وجود نداره تدریس هیات علمی های محترم در دانشگاه است! دانشجو همه جور هزینه می کنه تا نتیجه ببینه بعد از مدتی می بینیه استاده که داره نتیجه می بینه و نه دانشجو!!!! به هیچ ارگانی به هیچ سازمانی به هیچ بازرسی به هیچ ناظری اساتید محترم پاسخ گو نیستن. حرف هم بزنی! انتقاد کنی! دانشجو رو از تحصیل عقب نگه می دارند... من به شخصه چنان دل پر دردی دارم از این اساتید ............. شاگرد اول هم بودم همیشه اما خیلی ضربه دیدم ... رفتارهای زننده و پر ادعا یک استاد در این یعنی جمع پارادوکس ها ، پر از تضاد و تفاوت واقعیت استاد با حقیقتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
افراد مؤمن، متدین، انقلابی ، ولایتی، توانمند و دانشمند را رد صلاحیت می نمایند! جز این انتظاری هم هست؟
Iran (Islamic Republic of)
Abc
۱۰:۰۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
اصولا گرفتن مدرک دکتری برای خانم ها کار اشتباهیه. در شرایطی که کشور داره اشغال یک صندلی در دانشگاه به خصوص در رشته هایی که امکان ورود زنان به بازار کار وجود ندارد باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی شده است. این که یک خانم با حقوق پایین و فقط به خاطر داشتن مدرک تحصیلی حاضر به انجام یک شغل تمام وقت است باعث بی کاری مردان و کاهش ازدواج شده است.
Iran (Islamic Republic of)
يوسف
۱۰:۰۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
آن درس و مدركي كه حق زندگي را از انسان ميگيرد بايد فاتجه اش خواند
Germany
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
#آرزوی خوشبختی برای تمام جوانان دارم
Iran (Islamic Republic of)
artemis
۰۹:۵۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
سلام... خیلی عجیبه... و جای فکر داره.... چون من خیلی با اساتید و دانشجوهای دکتری سروکار داشتم.. تا حالا نشنیدم همچین چیزایی..... اتفاقا هیچ استادی در مسئله بچه ار شدن یا ازدواج دانشجو دخالت نمی کنند و هیچ تعهدی هم نمی گیرند..... من خودم مدرس دانشگاه هستم... متاسفانه برخی از دانشجویان خودشون مقصرند چون در رابطه با استادشون حریم رعات نمی کنند و گاه خیلی با اساتیدشون صمیمی میشن... قطعا زمانی که حریم یک ارتباط رعایت نشود.. استاد هم به خودش اجازه میده که در مسائل شخصی دانشجو دخالت کنه.. همین دانشجویانی که شما باهاشون مصاحبه کردید زمان انجام پروژه و دفاع که میرسه برای توجیه کردن عدم انجام پروژه ازدواج و بچه بهانه می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۰:۳۰ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
قربان بنده از 1 سال قبل از دفاع مقاله isi خودم رو به چاپ رسونده بودم. استاد محترم بابت زایمان دختری چند ماه همه رو ول کرد رفت خارج تمام دفاع ها موند وقتی هم اومد از همه طلبکار بود! اتفاقا شما خودتون که الان دارید مثل طلبکارا صحبت می کنید و استاد هستید باید بهتر از ما بدونید چه خبره بیاید یک بار رو راست باشیم با خودمون! خود شمارو هیچ استادی اذیت نکرد؟ ضمنا دانشجویی که مثل من در سن 29 سالگی می خواست دفاع کنه و تمام کارهاشو انجام شده بود و حتی بابت رساله قرارداد با جایی بسته بود و به خاطر عدم داشتن تعادل روحی استاد محترم 2 شب قبل از عروسیم هم عروسیم کوفتم شد م دفاع یکسال به عقب افتاد و هم قرارداد رساله لغو شد و کلی ضرر مالی و معنوی و روحی و روانی دیدم................. این چه حرفیه؟؟؟؟؟؟ استاد محترم مه دانشجوها ثل هم نیستن و بابت ریتم طبیعیه زندگی چیزی رو گدایی نمی کنن. این اساتید هستن که بابت ریتم طبیعیه زندگی از دانشجو امتیاز می گیرن و دانشجو رو به استثمار می کشن
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۰:۳۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
حتی ایمیل استادم رو هنوز دارم تا روزی اگر کسی باور نکرد نشونش بدم و بگم سطح درک اجتماعی یک خانم تمام استاد در چه حده و از این دست مدارک زیاد دارم چون عمرم و جوونیم رو گذاشتم و ضربه دیدم. البته دفاع کردم اما زخم هایی که خوردم به این زودی ها قابل جبران نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
منم با استادم ازدواج کردم خیلی خوشحالم و خوشبختم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
خوب چیکارکنیم چه ربطی به موضوع داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
یعنی چی ؟
United States of America
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
وزارت علوم از این مسائل چرا برخورد نمیکنند ؟ ؟!

هیچ علمی ارزش لذت بردن از زندگی،همسر ،فرزند وخانواده را ندارد .تحصیل خوبه اونم دکترا ،اما با علاقه وکنار خانواده.
معنی نداره استاد تصمیم بگیره من ازدواج کنم ،بچه دارم بشم یا نشم!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۲۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
من اگه دکتری قبول شدم و تمومش کردم فقط بخاطر همسرم بود. ازدواج میتونه باعث پیشرفت باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۸:۴۳ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
اینکه خوبه! من 2 روز قبل از مراسم عروسیم. وقتی هفته ای آخر phd بودم و قرار بود دفاع کنم. استادم ( یک خانم میانسال)بهم ایمیل زد و کلی بهم بدو بیراه گفت. مجبورم کرد 1 سال دیگه phd رو تمدید کنم و 5 ساله تموم کردم و سال اول ازدواجم رو زهر مارم کرد. ای کاش ملاک استادی فقط سواد نبود بلکه تعادل روحی و روانی هم مد نظر قرار می گرفت. اگثر اساتید طوری با دانشجو رفتار می کنن که انگار اونها رئیس هستن و دانشجو کارگر و برده اونا. من هرگز استادم رو نمی بخشم چون رفتارهای اون باعث اختلافات بزرگی در زندگی زناشوییم شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
مدرک گرایی و پز روشنفکری بیچارمون کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
ا انسانها از مسیر اصلیشون که کی هستند و چی کار باید بکنند غافل شدند درس شغل دیسیپلین براشون اوالویت اول است متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۰۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
ای کاش هیچوقت مدرک بالا (ارشد و دکترا) گرفتن مد نمیشد. تا اینهمه توی لج و لجبازی و تنش عصبی نمی افتادیم.
البته میدونم هیچ ربطی به این خبر نداره ولی خب...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
لج لازی نیست مهندس
شما وقتی دیپلم داری کار گیرت نمیاد میری لیسانس میگیری
گیر نمیاد میری ارشد
نمیاد
متوجهی؟کار گیر نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۲۳ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
نه داداش. اگه با بالا رفتن مدرک شانس پیدا کردن شغل بالا میرفت همه با تمام توان دنبالش میرفتن و شکایتی نداشتن چون آخرش به هدفشون میرسیدن.
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۰۸:۰۳ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
با سلام و تشکر از درج اخبار جالب و پرداختن به مسائلی که ما حتی تصورش رو هم نمیتونیم بکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
عجب
-
مرتضی
۰۷:۴۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
ای داد وبیداد
آخرین اخبار