شهر بافران در روز شهادت امام رضا (ع) مملو از عزادارانی بود که آمده بودند تا روز پایانی ماه صفر و شهادت امام رضا (ع) اجر و پاداش عزاداری خود را از حضرت فاطمه (س) طلب کنند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت شمس الشموس امام علی بن موسی الرضا (ع) مساجد و قدمگاه امام رضا (ع) یکپارچه عزادار این امام همام شد و روضه‏‌خوانی و عزاداری در این مکان‌های معنوی برگزارشد.
 
برنامه‌‏های روز شهادت حضرت رضا (ع) در بافران، از ساعت ۷ صبح با قرائت زیارت نامه امام رضا (ع) در قدمگاه آن حضرت (ع) برگزار و سپس هیئت‌های سینه زنی و زنجیر زنی با ذکر مصیبت به مسجد هفت تن، قدمگاه امام رضا (ع)، مسجد جضرت فاطمه (س) این شهر حرکت نمودند و سپس در حسینیه بافران به اقامه عزا پرداختند.
 
در ادامه مراسم مردمان بافران طی آیین و سنت قدیمی به جا مانده از پیشینیان خود دور تا دور حسینیه حلقه ماتم تشکیل داده و با قرائت ذکر عشق و ارادت خود را به اهل بیت (ع) نشان دادند.
 
توزیع آش نذری بین ۱۵ هزار نفر و تعزیه خوانی شهادت امام رضا (ع)، تشییع و گل باران نمادین امام رضا (ع) از جمله مراسمات مردم بافران در روز ۲۹ صفر است.
 

مراسم الوداع با ماه محرم و صفر

 
در پایان مراسم امروز، مراسم الوداع با ماه محرم و صفر برگزار شد که در این مراسم با خواندن اشعاری به انوار پاک چهارده معصوم (ع) توسل و پس از آن دسته‌های سینه زن و زنجیرزن به صورت مشترک و به پیروی از یک نوحه خوانی آهنگین به سینه زنی و زنجیر زنی می‌پردازند.
 
در این مراسم نخل ماتم نماد عزاداری در کویر در میان حسینیه نهاده می‌شود و مردم عزادار یک صدا جمله (الوداع الوداع،‌ای شه کربلا) را تکرار می‌کنند و در پایان نخل ماتم را حرکت می‌دهند و مردم عزادار درپی آن سه بار برگرد جوار شهدای گمنام میان حسینیه می‌گردند و آن گاه نخل را به داخل شبستان حسینیه می‌برند و زیارت پایانی وارث را قرائت می‌کنند و بدین گونه مراسم پایانی دو ماه محرم و صفر با درخواست اجر سوگواران پایان می‌پذیرد.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.