موسوی لارگانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

بورس انرژی راهکاری برای دور زدن تحریم‌ها/اروپایی‌ها فقط در حال وقت‌کشی هستند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بورس انرژی می‌تواند تقابلی برای تحریم‌های نفتی و دور زدن آنها باشد.

بورس انرژی راهکاری برای دور زدن تحریم‌ها/اروپایی ها در حال وقت‌کشی هستندحجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تاکنون دو مرحله نفت را از طریق بورس انرژی عرضه کرده‌ایم، گفت: بورس انرژی می‌تواند تقابلی برای تحریم‌های نفتی باشد و اگر برنامه ریزی خوبی صورت گیرد این مهم می‌تواند باعث رونق این بورس شود.

وی با بیان اینکه عرضه کالا‌های مختلف نفت می‌تواند شاخصی برای عرضه کالا‌های دیگر شود، افزود: می‌توان از طریق بورس انرژی تحریم‌ها را دور زد، اما باید مسئولانی مثل وزیران اقتصاد، صنعت، تعاون و جهاد سناریویی را تعریف کنند تا اگر نتوانستیم نفت را عرضه کنیم و بورس انرژی هم جواب نداد، بتوانیم از راه‌های دیگر مثل صادرات غیر نفتی درآمد داشته باشیم.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس تصریح کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر فرمودند آرزوی من این است که چاه‌های نفت پلمپ شود، بخاطر این است که باید اتکا به صادرات غیر نفتی کنیم.

موسوی لارگانی خاطرنشان کرد: اگر ۸ کشور معاف شده از تحریم های نفتی ایران هم نتوانند نفت ما را وارد کنند، ضروری است که تصمیمات و پیش‌بینی هایی انجام دهیم، چرا که ممکن است همان طوری که برجام محقق نشد، این امر هم محقق نشود.

وی با اشاره به مذاکرات چندین ماهه ایران و اروپا برای حفظ برجام، گفت: ما چند ماه است که معطل مذاکره با اروپا هستیم درحالیکه نیاز به مذاکره نبود و وقتی چند کشور با هم مذاکره و توافق کردند و یک مزاحم خارج شد، سایرین باید بتوانند به تعهدات خود عمل کنند.

نماینده فلاورجان در مجلس ادامه داد: زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، قرار بر این بود که اروپایی‌ها ظرف دو هفته تعیین تکلیف کنند، اما اکنون چندین ماه گذشته است و آنها در حال وقت کشی هستند.

موسوی لارگانی با طرح این سوال که آیا ما یک برنامه‌ریزی داریم که اگر اروپایی‌ها هم بد عهد و بد پیمان شدند چه اقدامی باید انجام دهیم؟ گفت: مسئولان باید در رابطه با نفت برنامه ریزی کنند و جایگزینی برای صادرات نفت ایجاد کنند؛ همچنین دولت باید با در اختیار قرار دادن سرمایه در گردش از تولید کنندگان حمایت کرده و چرخه تولید را به حرکت درآورد تا صادرات غیر نفتی ما افزایش یابد.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس ادامه داد: ایران توانایی صادرات کالا‌هایی را دارد که قطعا می‌تواند جایگزین نفت شود، اما بی‌توجهی‌ها سبب شده است که تکیه ما فقط بر صادرات نفت باشد و دائم نگران این هستیم که اگر صادرات نفت کم شود چه کنیم در حالیکه اگر در ۱۰ سال گذشته به فرمایشات اقتصادی رهبر انقلاب گوش می‌کردیم، تهدید، فشار و تحریم‌ها را احساس نمی‌کردیم.

موسوی لارگانی در پایان با اشاره به بیانات رهبر انقلاب  درباره اینکه ۸۰ درصد این مشکلات مربوط به سوء مدیریت در داخل است و فقط ۲۰ درصد به خارج مربوط است؛ خاطرنشان کرد: مسئولان باید پاسخ دهند چرا کالا‌هایی که از صفر تا ۱۰۰ در داخل تهیه می‌شود، اما تحت شعاع بازار ارز قرار گرفته است؟

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار