باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می کند؛

چهره ادبی چهارمین پایتخت کتاب ایران پس از دریافت این عنوان چه تغییری کرد؟

شهرهای مختلف ایران طرح های خود را در زمینه کتابخوانی به دبیرخانه انتخاب پایتخت کتاب ایران ارسال می کند.پس از بررسی طرح های دریافت شده یک شهر عنوانی پایتختی کتاب ایران را دریافت می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی است که در چهارساله اخیر در کشور اجرا می شود.در این طرح شهرهای مختلف ایران طرح های خود را در زمینه کتابخوانی به دبیرخانه انتخاب پایتخت کتاب ایران ارسال می کند.

پس از بررسی طرح های مختلفی که برای دبیرخانه ارسال شده است یک شهر عنوانی پایتختی کتاب ایران را دریافت می کند.

از آغاز اجرای این طرح تا کنون شهرای اهواز، نیشابور، بوشهر و کاشان این عنوان را دریافت کردند.از میان این شهر ها نیشابور تلاش می کند عنوان پایتختی کتاب جهان را کسب کند.این شهر برای دریافت این عنوان در سال 2018 نامزد شده است.اما برای شهر کاشان،چهارمین پایتخت کتاب ایران چه اتفاقی روی داد و این شهر پس از انتخاب شدن به عنوان پایتخت کتاب ایران  چه وضعیتی در زمینه کتابخوانی پیدا کرده است؟

سید محمود علوی نیا، شاعر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ،در خصوص تاثیر انتخاب کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران بر وضعیت حوزه کتاب در این شهر گفت: اینکه کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد توانست روی میزان برگزاری نشست های ادبی، سمینارها های مرتبط با این حوزه و رونمایی از کتاب تاثیر گذاشت برای مثال هفته پیش معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهر کاشان آمد.

انتخاب کاشان به عنوان پایتخت ایران در سرفصل های حکومتی و دولتی شهر تاثیر گذاشت برای مثال نشستی با اصحاب قلم در شهرداری کاشان برگزار شد حاصل نشست این بود نشستند و گفتند و برخاستند و کار خاصی برای کتاب در این نشست انجام نشد.

وی در خصوص میزان اقبال عمومی نسبت به کتاب پس از انتخاب شهر کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران بیان کرد: پس از انتخاب کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران یک اقبال عمومی نسبت به کتاب در این شهر ایجاد نشده است.اینطور نبوده چون کاشان پایتخت کتاب ایران شده است مردم نسبت به کتاب اقبال بیشتری نشان دهند.تنها نشست های ادبی بیشتری نسبت به قبل در این شهر برگزار می شود.حتی انتخاب این شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران باعث نشد اهالی قلم این شهر از تسهیلات خاصی بهره مند شوند.

در نشستی که شهرداری کاشان با اهالی قلم داشتند یک تمبر سیصد هزار تومانی را در قابی صدهزار تومانی به یک نویسنده اهدا کردند.آن وقت کارمند شهرداری این شهر کتابی را با هزینه 70 میلیون تومانی منتشر می کند وقتی از وی درباره منبع تامین مالی چاپ کتاب می پرسم می گوید کتاب را با همیاری مردم پیش فروش کردیم.چطور کتابی که محتوای آن مشخص نیست پیش فروش می دهد اما اهالی قلم کاشان باید با هزینه شخصی خود کتاب منتشر کنند.

این شاعر با اشاره به اقداماتی که باید برای پایتخت کتاب ایران انجام شود اظهار داشت: اولین کاری که باید برای کاشان،چهارمین پایتخت کتاب ایران انجام شود،تخصیص بودجه لازم برای حوزه کتاب در این شهر است.از شاعرانی که به طور جدی در این شهر فعالیت می کند حمایت شود.

وی ادامه داد:وقتی به کتابفروشی های شهر کاشان که از آن حمایت می شود،می روید در پیشخوان این کتابفروشی ها با کتاب های مذهبی و آیینی بیشتر از سایر کتاب ها مواجه می شوید.این نوع کتاب ها خوب است  اما کتاب های عامه پسند،شعر و داستان هم به این شهر بیاید با توجه به اینکه شهر کاشان  به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد،هیچ تغییری در وضعیت توزیع کتاب به وجود نیامد.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.