رای الیوم: هرگاه عربستان تلاش می‌کند آثار جنایت علیه خاشقجی را پنهان کند، نقشش بیشتر جلوه‌گر می‌شود

روزنامه رای الیوم تلاش‌های سعودی‌ها برای توجیه قتل روزنامه‌نگار عربستانی را ناکام دانست و نوشت این تلاش‌ها نقش عربستان در این جنایت را نمایان‌تر می‌کند.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الکترونیکی رای الیوم در یادداشتی نوشت: عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، پس از سکوتی طولانی در پی بحران جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی منتقد آل سعود، بار دیگر در انظار عمومی ظاهر شد و اقدام به برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی کرد.

کنفرانس مطبوعاتی جبیر پس از کنفرانس دادستانی کل عربستان سعودی برگزار شد و او اعتراف کرد کشته شدن خاشقجی جنایت و یک اشتباه بزرگ بود. در کنفرانس دادستانی کل عربستان بر موضع ثابت عربستان و مخالفت این کشور با دخالت‌های خارجی و تاکید بر اینکه این مسئله، یک مسئله سعودی و در حوزه اختیارات سیستم قضایی عربستان است، تاکید شد. او که به کیاست و زیرکی شناخته می‌شود سعی کرد اشتباهات قبلی را رفع و رجوع کند و اظهارات سابق مقامات عربستانی درباره اینکه زنده خارج شدن خاشقجی از کنسولگری عربستان را با اطلاعات غلطی که دولت عربستان در تحقیقات اولیه خود بدست آورد، توجیه کند. ریاض سعی دارد با بازجویی از عاملان قتل خاشقجی که گفته می‌شود پنج نفر هستند، حکم‌های اعدام آن‌ها را صادر و پرونده تحقیقات بین‌المللی را ببندد. عربستان برای تکمیل تحقیقات خود از استانبول اطلاعات و مدارک می‌خواهد، اما ترکیه با ارائه این مدارک مخالفت می‌کند و اصرار دارد تحقیقات در محل وقوع جنایت صورت گیرد.

در ادامه این یادداشت آمده است: عربستان سعودی می‌داند در تنگنا قرار دارد و ممکن است جهان آن را هدف حمله قرار دهد. این برداشتی است که از اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی می‌شود که صریحا ولیعهد عربستان سعودی را متهم می‌کنند. گویی حکم علیه ولیعهد عربستان و سلطنت وی صادر شده است. در اینجا ترکیه نیز مطالباتی دارد و برای تکمیل تحقیقات خواستار تحویل دوازده سعودی است، ترکیه گاهی به کنایه و گاهی به صراحت اعلام می‌کند دستور ترور خاشقچی از مقامات عالی رتبه عربستان بوده است. اگر چه عادل جبیر، ولیعهد عربستان را از این مسئله مبرا می‌کند و می‌گوید این یک ماموریت اطلاعاتی و با هدف متقاعد کردن خاشقجی برای بازگشت به عربستان بوده است، اما سخنان جبیر نتوانست کسی را متقاعد کند که چرا عربستان یک گروه مذاکره‌کننده، اطلاعاتی و تدارکاتی (به استانبول) فرستاده است که اره، سوزن بیهوشی و تجهیزات قتل به همراه داشت؟ ترکیه و کشور‌های غربی اصرار دارند که این گروه، جوخه مرگ بوده است.

افزون بر تلاش‌های عربستان برای انجام تحقیقات به عنوان یک اقدام پیشدستانه برای جلوگیری از انجام تحقیقات بین‌المللی، عربستان سعی دارد مانع جهانی شدن این جنایت شود هر چند این جنایت گام به گام، جهانی و بین‌المللی شده است و هر بار که عربستان سعی می‌کند آثار این جنایت را پنهان کند، نقش این کشور در این جنایت و زشتی آن بیشتر جلوه گر می‌شود و از مطالبات بین‌المللی برای جاری شدن عدالت درباره خاشقجی کاسته نشده است. مطبوعات در گزارش‌های خود به بررسی اظهارات مقامات عربستانی پرداختند و آن را ضد و نقیض دانستند و گفتند این اظهارات حاوی پاسخ کافی نیست و عربستان سعی دارد از محاکمات بین‌المللی و تحریم‌های احتمالی فرار کند.

در انتهای این مطلب آمده است: عربستان سعودی سعی دارد خود را به عنوان کشوری با حاکمیت که مخالف دخالت در مسائل خود است نشان دهد، اما این جنایت در استانبول و در اراضی ترکیه صورت گرفت و برای اجرای جنایتی که باید محلی باشد از قوانین مربوط به مصونیت دیپلماتیک استفاده کرد و در نتیجه این جنایت یک جنایت بین‌المللی شد. عربستان نه تنها در حال حاضر در بحرانی قرار دارد که نه تنها با تحقیقات محلی که نمی‌تواند جایگزین تحقیقات بین‌المللی شود از آن خارج گردد، بلکه این تلاش به دیگر تلاش‌ها با هدف حمایت از ولیعهد عربستان در برابر پیامد‌های این جنایت افزوده خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۴۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
کسی نیست که بگوید محمدبن سلمان : هرکه خربزه بخورد باید پای لرزش هم بنشیند.....درثانی وقتی کاره نحس کرده اید هر چه با چوب آنرا بر هم بزنید بوی گندآبش بیشتر بلند میشود کمی عقل هم خوب است ولی از گاوان شیرده چه انتظاری است؟؟؟؟ باید این پدر و پسر به تمام جهان با صراحت اعلام کنند که خودم کردم که لعنت بر خودم باد......
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۴۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
کسی نیست که بگوید محمدبن سلمان : هرکه خربزه بخورد باید پای لرزش هم بنشیند.....درثانی وقتی کاره نحس کرده اید هر چه با چوب آنرا بر هم بزنید بوی گندآبش بیشتر بلند میشود کمی عقل هم خوب است ولی از گاوان شیرده چه انتظاری است؟؟؟؟ باید این پدر و پسر به تمام جهان با صراحت اعلام کنند که خودم کردم که لعنت بر خودم باد......
آخرین اخبار