اجرای طرح آبخیزداری در 39 هزار هکتار از اراضی استان همدان

با اجرای 39 هزار هکتار طرح مصوب آبخیزداری در استان همدان 8 میلیون مترمکعب کنترل رواناب داشته ایم.

اجرای طرح آبخیزداری در 39هزار هکتار از اراضی استان همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محمدمهدی آرتیمانی، معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه امسال 16 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری مصوب شده است، افزود: عملیات اجرایی 17 طرح آبخیزداری از اواخر تابستان آغاز شده و همچنان ادامه دارد به طوریکه عملیات بیولوژیکی از قبیل کپه‌کاری، نهال‌کاری، کودپاشی، بذرپاشی و مرمت چشمه و قنوات 75 درصد و عملیات سازه‌ای و مکانیکی نیز بیش از50 درصد پیشرفت  فیزکی دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به بارش‌های رخ داده سازه‌های کنترلی به خوبی انجام شده و در شهرستان‌های همدان و تویسرکان آبگیری خوبی برای کنترل رواناب و رسوب انجام شده است.

آرتیمانی عنوان کرد: براساس حجم مصوب با اجرای طرح‌های آبخیزداری در سالجاری 8 میلیون مترمکعب کنترل رواناب و 2 میلیون و 400 هزار مترمکعب کنترل و استحصال آب خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه میزان فرسایش خاک در استان همدان به طور متوسط 8 تن در هکتار است، یادآور شد: همچنین اجرای طرح‌های آبخیزداری منجر به کنترل 60 هزار تن فرسایش و رسوب خاک در استان خواهد شد.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه 650 هزار هکتار مطالعات آبخیزداری در استان همدان انجام گرفته است، گقت: در 260 هزار هکتار از عرصه‌هایی که عملیات آبخیزداری اجرا شده، فرسایش خاک 10 درصد کاهش یافته است.

وی بیان کرد: اجرای عملیات آبخیزداری منجر به کنترل و کاهش 30 درصدی رواناب و فرسایش و همچنین افزایش 30 درصدی پوشش گیاهی می‌شود.

آرتیمانی درباره وقوع سیل در بارندگی‌های اخیر استان همدان، خاطرنشان کرد: در بارندگی‌های اخیر رواناب بالا بوده اما خسارت خاصی نداشته است و فقط در شهرستان کبودراهنگ سیل رخ داد که به قنوات خسارت زد.

انتهای پیام/ا

کنترل رواناب 8 میلیون متر مکعبی در استان همدان

برچسب ها: آبخیزداری ، بارندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.