رئیس کل سازمان نظام پرستاری خبر داد؛

کمبود حداقل ۱۰۰ هزار پرستار در کشور/ اضافه کاری اجباری برای پرستاران جرم است/ بازنشستگی پیش از موعد پرستاران باید در دستور کار قرار گیرد

کمبود حداقل ۱۰۰ هزار پرستار در کشور/ اضافه کاری اجباری برای پرستاران جرم استدالوندی گفت: کشور در حال حاضر نیازمند ۱۰۰ هزار پرستار است و قرار شد سالی ۱۰ هزار پرستار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جذب شوند.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اصغر دالوندی عصر امروز در مراسم تجدید بیعت پرستاران با امام راحل که در حرم مطهر برگزار شد، اظهار کرد: ولادت حضرت زینب (س) که مصادف  با روز پرستار است را به همه همکاران تبریک و تهنیت می‌گویم.

وی با اشاره به اینکه پرستاران بیشترین منابع انسانی وزارت بهداشت را تشکیل می‌دهند، ادامه داد: امروزه بیش از ۱۸۰ دانشکده، ۳ هزار  عضو علمی و ۲۵۰ هزار کادر پرستاری اعم از  اتاق عمل، فوریت‌های پزشکی، هوشبری داریم و پرستار یکی از اثرگذارترین نقش‌های جامعه پزشکی کشور محسوب می‌شود، سازمان نظام پرستاری با داشتن ۱۶۰ هزار نفر عضو و ۱۱۸ هیئت مدیره در کشور مشغول به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی است.

پرستاران را در بیمارستان‌ها محصور کرده‌ایم

دالوندی با اشاره به اینکه پرستاران در ۸ سال دفاع مقدس شبانه و در تمام دوره‌ها در خدمت انقلاب اسلامی ایران و مردم شریف بودند، تأکید کرد: بر اساس سند چشم انداز کشورمان در  افق ۱۴۰۴ ما فاصله زیادی با برنامه از پیش تعیین شده داریم به طوری که در نظام سلامت رویکردمان  بیمار محور و بیماستان مدار است و پرستاران را در بیمارستان‌ها محصور کرده‌ایم.

جذب سالانه  ۱۰ هزار پرستار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: امروزه ضریب پرستار به  تخت که باید حداقل ۱.۸ باشد، متأسفانه ۰.۸ است که بر اساس  سند و برنامه ششم توسعه، کشور نیازمند ۱۵۰ هزار پرستار  است،   با توجه به جنگ اقتصادی دشمن و شرایط فعلی کشور جلسات متعددی با وزارت بهداشت، مجلس و سازمان امور استخدامی و برنامه و بودجه گذاشتیم و سازمان نظام پرستاری اعلام کرده است که در حال حاضر ایران نیازمند صد هزار پرستار است که بر اساس نتایج حاصله از جلسات برگزار شده قرار است سالی ۱۰ هزار پرستار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جذب شوند.

وی گفت: در بخش آموزش ما نیازمند جذب سالیانه ۱۰۰ استاد هستیم که بر اساس همین برنامه باید ۱۰ تا ۱۵ هزار دانشجوی کارشناسی و هزار و ۵۰۰ کارشناسی ارشد و ۱۵۰ دانشجوی دکترا تربیت کنیم.

دالوندی ادامه داد: امروزه دنیا بر این امر متمرکز شده است که نسبت پرستار به تخت و نسبت پرستار به جمعیت باید بین ۳ تا ۱۷ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت باشد که این میزان در ایران ۱.۵۵ است و باید بگویم که آمار تعداد پرستاران ما نسبت به کشور‌های کنیا و عراق پایین‌تر است به همین دلیل ما نیازمند جذب حداقل ۱۵۰ هزار پرستار در کشور هستیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: نسبت پرستار به جمعیت مورد تأکید سازمان بهداشت جهانی و ICN، همچنین سایر نهاد‌های بین المللی است و من معتقدم پرستاران در صف اول ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه  بیماری‌های نوپدید هستند.

ضرورت توسعه نقش پرستاران در کشور

وی با اشاره به اینکه افزایش بیماری‌های مزمن و تغییرات جمعیت کشور توسعه نقش پرستاران را بیش از گذشته واجب کرده است، افزود: امروزه  جمعیت سالمندی به میزان ۹.۳ جمعیت کشور است و جمعیت جوان ایران افزایش پیدا کرده است به همین دلیل نمودار تصادفات جاده‌ای و دیگر مسائل حتی ابتلا به عارضه ایدز ممکن است تغییر پیدا کند و همین مسئله نیاز ما به افزایش تعداد پرستاران را نشان می‌دهد.

دالوندی ادامه داد: اصلاح و تغییر سبک زندگی و آموزش‌های مهارت‌های زندگی، افزایش سطح سواد مردم، حضور در صحنه‌های مراقبتی پیشرفته مثل تصادفات و اورژانس‌ها، آمادگی مقابله با حوادث و بلایا و مشاوره سلامت مردم از جمله عوامل نشان‌دهنده نیاز کشور به توسعه  پرستاری و خدمات پیش بیمارستانی است.

وظایف کادر پرستاری در بیمارستان‌ها

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه کمبود پرستار سبب افزایش همراهان بیمار شده است افزود: مراقبت از سالمند، مراقبت در منزل، ایجاد کلینیک‌های پرستاری در جامعه مثل مراقبت‌های تسکینی، مراقبت از زخم و پرستاری مکمل، آموزش‌های تبعیت از رژیم‌های درمانی، دارویی و غذایی و پیشگیری از  عود بیماری‌ها از جمله وظایف و اقدامات کادر پرستاری است.

خدمات پرستاری باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد

وی با توجه به اینکه ما تقاضا داریم تمام خدمات پرستاری تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و شورای  عالی باید راه را برای این مسئله و صندوق‌های بیمه گر باز کند، افزود: برای پاسخ به چالش‌های نظام  سلامت و استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور مسئولان وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه، مجلس و استخدامی وعده استخدام سالیانه ۱۰ هزار پرستار را داده‌اند که تا حدودی تسکین بخش شرایط فعلی است.

دالوندی ادامه داد: به طور کلی دنیا به ۲ میلیون پرستار نیاز دارد، پرستاران ایرانی جزو بهترین کادر پرستاری در جهان محسوب می‌شوند و ما علاقمندیم که مهاجرت پرستاری انجام نشود.

امیدوارم نمایندگان مجلس به حقوق پرستاران نگاه ویژه‌ای داشته باشند

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: ما در خصوص بودجه گفتگو‌های زیادی با کمیسیون بهداشت اصل ۹۰ و نشست‌های متعدد کارشناسی با حضور مسئولان ذیربط وزارت بهداشت  داشته‌ایم تا قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که ۱۲ سال بر روی زمین مانده اجرایی شود، همچنین انتظار داریم لااقل تغییری در سطح کارانه‌های فعلی که هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان  است، ایجاد شود؛ سازمان نظام پرستاری پیشنهاد کارانه ۲ هزار میلیاردی به مجلس داده است، امیدوارم نمایندگان محترم در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس به حقوق پرستاران نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

اولویت‌های جدی سازمان نظام پرستاری 

وی ادامه داد: توسعه نقش‌های افقی و عمودی در پرستاری یکی از اولویت‌های جدی سازمان نظام پرستاری  است که به دلیل اجرای برنامه توسعه شغلی پرستاری از یک بهیار یک ساله تا دکترای تخصصی کار‌های مشابهی را انجام می‌دهند که این مسئله به نفع جامعه پرستاری نیست.

عامل ارتقای کیفیت عملکرد پرستاران

دالوندی ادامه داد: ما باید بتوانیم برای رده‌های مختلف پرستاران  برنامه‌های توسعه‌ای را تعریف کنیم تا یک پرستار ارشد یا دکترا بتواند در حوزه‌های قبل از بیمارستان و حتی پس از بیمارستان کار‌های مبتنی بر تحقیقات رو به رشد را انجام دهد، زیرا این مسئله باعث اثر بخشی بیشتر خدمات و ارتقای کیفیت کار‌های پرستاران می‌شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: ما نزدیک به ۱۰ هزار فارغ‌التحصیل ارشد و ۵۰۰ فارغ التحصیل دکتری داریم که به صورت پایلوت در راستای اثربخشی طرح‌های توسعه و تحقیقات در دانشگاه علوم پزشکی تبریز فعالیت دارند.

اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات عامل ایجاد انگیزه در جامعه پرستاری

وی گفت: اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات باعث ایجاد انگیزه در بین جامعه پرستاری می‌شود.

دالوندی گفت: اجرای کامل قوانین و ارتقای بهره‌وری مشاغل سخت و زیان آور در تمام بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، نظامی و تأمین اجتماعی و اورژانس پیش بیمارستانی باید انجام شود و بازنشستگی پیش از موعد پرستاران باید در دستور کار  مسئولان ذیربط قرار بگیرد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: بر اساس ماده ۶۱ قانون کار، اضافه کاری اجباری جرم است و امروزه نزدیک به ۲۵ هزار پرستار شرکتی – قراردادی و پیمانی دانشگاه‌ها و همچنین ۱۰ هزار پرستار بخش خصوصی مشمول ماده ۶۱ قانون کار می‌شوند.

وی ادامه داد: تحقیقات در حوزه پرستاری با هدف پاسخ به نیاز‌های بخش‌های مختلف انجام می‌شود.

برگزاری اولین رویداد استارت‌آپ سالمندی

دالوندی گفت: امروزه هسته کار آفرینی، آموزش کسب و کار به صورت حضوری و مجازی، آموزش ساخت اپلیکیشن، راه‌اندازی فیلم‌های کسب و کار در پرستاری و راه‌اندازی شتاب دهنده‌ها با همکاری معاونت وزارت بهداشت انجام می‌شود و ما قصد داریم اولین رویداد استارت‌آپ سالمندی را برگزار کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: نظارت بر مراقبت در بخش خصوصی و نظارت بر خدمات مراقبت در منزل  از جمله دیگر اقدامات  سازمان نظام  پرستاری است و من امیدوارم تا بتوانیم نوآوری، خلاقیت، فناوری‌های نوین و کارآفرینی را در  داخل سازمان نهادینه کنیم.

منشی‌گری در پرستاری  باید از جامعه پرستاری پاک شود

وی یادآوری کرد: منشی‌گری در پرستاری که بر روی کیفیت کار تأثیر منفی دارد باید از جامعه پرستاری پاک شود، ما به ارتقای کیفی و کمی پرستاران نیازمند هستیم و برای  برگزاری کارگاه‌های تخصصی بالینی ویژه اعضای علمی، مدیران و پرستاران در حال رایزنی برای تبادلات دو جانبه با خارج از کشور هستیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار