داغترین اخبار سلامت در هفته گذشته؛

از حواشی تبلیغات نمک دریا تا اعلام باقی مانده سموم در ۷ محصول کشاورزی تا پایان سال

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

واریز بیش از ۲/۵ میلیارد تومان از ۵۰۰ میلیون یورو به حساب بیمه سلامت/ ۲ هزار میلیارد تومان به بخش دانشگاهی اختصاص یافت

طاهر موهبتی مدیر عامل بیمه سلامت اظهار کرد: مقام معظم رهبری اجازه برداشت مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی را صادر کردند تا به کمک آن بدهی‌های دارو، تجهیزات پزشکی در حوزه سلامت پرداخت شود؛ خوشبختانه بخش اول آن که ۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان بود به حساب سازمان بیمه سلامت واریز شد و ما توزیع آن را در سراسر کشور شروع کردیم.

موهبتی ادامه داد: در این مرحله ۲ هزار میلیارد تومان به بخش دانشگاهی اختصاص یافت که باید برای پرداخت بدهی‌های دارویی، تجهیزات پزشکی و سایر بدهی‌ها صرف شود؛ خوشبختانه وزارت بهداشت ساز و کار لازم را در این راستا در نظر گرفته است و باید در حداقل زمان این مبلغ به دست شرکت‌های دارویی، تجهیزات پزشکی و سایر طلبکاران برسد.

مدیر عامل بیمه سلامت بیان کرد: در بخش خصوصی با پرداخت‌های اخیر، بخش اعظمی از بدهی به داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها، پزشکان عمومی، دندان پزشکان، متخصصان، فوق تخصص‌ها، بخش‌های فیزیوتراپی، دیالیز و مراکز شیمی درمانی در سال ۹۶ پرداخت می‌شود، این پرداختی‌ها حداکثر تا پایان هفته جاری به دست ارائه دهندگان خدمت می‌رسد.

صنعت دارویی نباید لگدمال شود/ توزیع ۵۰۰ میلیون یورو آغاز شده است

  سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت اظهار کرد: طرح تحول نظام سلامت یکی از طرح‌های اصلی دولت روحانی محسوب می‌شود که با قدرت و شدت ادامه پیدا می‌کند و وظیفه ما کاهش هزینه‌های کمرشکن بیماران در بخش‌های سرپایی و بستری همچنین توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت است.

وی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در حوزه دارو ادامه داد: من احترام زیادی برای آقای اصغری قائل هستم و از خدمات زیاد وی تشکر می‌کنم اما آقای پیرصالحی‌ را به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو منصوب و وظایف و تکالیفی‌ را بر عهده وی قرار داده‌ام.

وزیر بهداشت اضافه کرد: اولین وظیفه سازمان غذا و دارو تأمین داروهای اساسی مردم با توجه به شرایط و تحریم‌هاست، خوشبختانه امروزه ذخیره خوبی در زمینه دارو داریم و در زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم منابع خوبی در این خصوص تزریق‌ شده است و نگرانی در خصوص کمبود دارو وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای رفع نیاز تخت‌های بیمارستانی که به تازگی راه‌اندازی شده است، پرستار جدید جذب می‌شود و بر این اساس ۱۹ هزار نیروی جدید جذب می‌کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: پرستاران در دیگر مراکز مانند خانه‌های سلامت و مراکز جامع سلامت همچنین پایگاه‌های بهداشت و درمان می‌‌توانند فعالیت خوبی داشته باشند و ما باید از این نیروهای زحمتکش‌ در این بخش‌ها استفاده کنیم،معتقدم که پرستاران مهمترین نیروها در نظام سلامت و به خصوص در زمینه پیشگیری هستند.

نمک دریا به هیچ وجه یددار نیست/ اعتبارات شیر مدارس هنوز تامین نشده است/ سن پوکی استخوان به زیر ۳۰ سال رسیده است

زهرا عبداللهی رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ، با اشاره به روند دستاورد‌های تغذیه‌ای کشور  پس از انقلاب اسلامی گفت: در طول این سالها  رسالت و برنامه ریزی دفتر بهبود تغذیه در جهت بهبود تغذیه همه گروه‌های سنی بوده است.

عبداللهی کاهش ریزمغذی‌ها را یکی از دستاورد‌های تغذیه پس از انقلاب برشمرد و گفت: متاسفانه فقرآهن و کم خونی را در میان همه گروه‌های سنی داشته‌ایم که با کمک برنامه مکمل یاری و غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک و خدمات تغذیه‌ای شبکه بهداشت این کمبود را کاهش داده‌ایم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درباره کمبود ویتامین ‏D‏ در مردم ایران گفت: کمبود ویتامین دی در گروه‌های مختلف سنی وجود دارد؛ ۸۶ درصد خانم‌های باردار، ۷۶ درصد نوجوانان ۶۲ درصد کودکان زیر ۶ سال و ۷۱ درصد بزرگسالان کمبود ویتامین دی دارند و این مسئله خطر ابتلا به بیماری‌های واگیر دار و پوکی استخوان و درد‌های استخوانی را افزایش می‌دهد؛  از سال ۹۳ برنامه مکمل یاری برای همه گروه‌های سنی انجام می‌شود و قرص‌های ۵۰ سال برای نوجوانان در مدارس، جوانان و سالمندان در شبکه بهداشتی رایگان ویتامین دی توزیع می‌شود و با توزیع مکمل، حدود ۸۰ درصد کمبود ویتامین دی کنترل شده است.

وی افزود: این مسئله خطر ابتلا به بیماری‌های واگیر دار و پوکی استخوان و درد‌های استخوانی را افزایش می‌دهد و از سال ۹۳ برنامه مکمل یاری برای همه گروه‌های سنی انجام می‌شود و قرص‌های ۵۰ سال برای نوجوانان در مدارس، جوانان و سالمندان در شبکه بهداشتی رایگان ویتامین D توزیع می‌شود و با توزیع مکمل حدود ۸۰ درصد کمبود ویتامین D کنترل شده است.

عبدالهی گفت: مردم باید نمک یددار تصفیه شده مصرف کنند، کمبود ید و شیوع بالای گواتر ‏حدود سال ۶۸ تا ۶۹ در تمام استان‌های کشور بین ۲۰ تا ۷۰ درصد بود و باید دانست که ناهنجاری‌های مادرزای، عقب ماندگی‌های ذهنی، سقط جنین و مرده‌زایی و ناباروری از عوارض کمبود ید است.

وی افزود: برای کنترل کمبود ید، وزارت بهداشت از ۳۰ سال پیش یددار کردن ‏نمک‌های خوراکی را اجرایی کرد و کارخانه‌های نمک موظف شدند ید را به نمک اضافه کنند و این کار یکی از افتخارات ایران است ‏و چرا که ما در جهان به عنوان یک کشور عاری از کمبود ید در جهان معرفی شدیم. ‏

عبداللهی گفت: در حال حاضر حدود ۶.۵ درصد شیوع گواتر در کشور وجود دارد و موارد ناهنجاری‌های عقب ماندگی مغزی و غیره در ‏کشور به علت کمبود ید وجود ندارد. ‏

مجوز فراورده‌های طبیعی رشد ۵ برابری داشته است/ ۵۴ دسته از بیماری‌ها داروی گیاهی دارند

مهناز خانوی مدیرکل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو  با اشاره به اینکه تعداد مجوز فراورده‌های طبیعی از سال ۱۳۸۷ تا سال ۹۶ بیش از ۵ برابر رشد داشته است، گفت: در حال حاضر تعداد مجوز‌های فراورده‌های طبیعی به ۲ هزار و ۴۱۶ مورد می‌رسد، همچنین صدور مجوز تولید فرآورده‌های سنتی از سال ۸۶ آغاز و به هزار و ۲۵ مورد رسیده است.

وی با اشاره به مهم‌ترین موانع توسعه تولید دارو‌های گیاهی در کشور، تصریح کرد: یکی از موانع تولید داروی طبیعی، برداشت بی‌رویه از منابع طبیعی، همچین جمع‌آوری گیاهان از منابع توسط افراد غیرمتخصص که امکان تقلب و آلودگی‌ها را افزایش می‌دهد و دخالت افراد غیرمتخصص و تعریف نشدن شرح وظایف و اختیارات این افراد است.

به گفته مدیرکل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو عدم اطلاع دقیق از وضعیت موجود بازار و سهم دارو‌های گیاهی و طب ایرانی، پوشش گیاهی و ظرفیت خالی مناطق مختلف برای کشت گیاهان دارویی، عدم اطلاع از میزان نیاز شرکت‌ها به گیاهان دارویی به‌منظور برنامه‌ریزی برای توسعه و کشت آن‌ها و کمبود نیروی متخصص (پزشک و داروساز) مطلع به رشته‌های فارماکوگنوزی و داروسازی طب ایرانی، از نقاط ضعف در حوزه فراورده‌های طبیعی و گیاهی است.

خانوی با بیان اینکه ۵۴ دسته از بیماری‌ها دارای داروی گیاهی هستند، عنوان کرد: بیشترین تمرکز و حجم دارو‌های گیاهی روی سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی، گوارشی و آرام‌بخش‌هاست، بیش از هزار و ۸۷ فراورده دارای مجوز بوده و بیش از ۲ هزار فرآورده ارزش تولید دارند، رای مثبت برای تولید گرفته‌اند، اما این موارد هنوز به تولید نرسیده‌اند.

وی اظهار کرد: دارو‌های سنتی حدود ۳۹ دسته بیماری را تحت پوشش می‌دهند که در این حوزه بیش از ۶۰۰ فرآورده دارای مجوز بوده و به بیش از ۴۰۰ مورد هم‌رأی مثبت داده‌شده و امیدواریم به تولید برسند.

اعلام باقی مانده سموم در ۷ محصول کشاورزی تا پایان سال/ اجرای طرح شناسنامه دار کردن مزارع کشاورزی در ۵ استان

بهرام دارایی رئیس آزمایشگاه‌ مرجع سازمان غذا و دارو با اشاره به طرح ارتقای سلامت سبد غذایی مردم بیان کرد: برنامه ما برای توسعه زیرساخت‌های دانشگاه‌های قطب کشور برای طرح ارتقا سلامت سبد غذایی خانوار ادامه دارد و پروژه مشترکی با وزارت جهاد کشاورزی به منظور ارتقای سلامت ۸ محصول کشاورزی در دست اجرا داریم.

وی افزود: بر اساس این پروژه مشترک با وزارت کشاورزی میزان باقی مانده سموم، فلزات سنگین، نیتریت و نیترات را در محصولات کشاورزی مورد رصد و پایش قرار می‌دهیم تا بتوانیم آلاینده‌ها را در محصولات کشاورزی کاهش دهیم.

رئیس آزمایشگاه‌ مرجع سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در این پروژه شناسنامه دار کردن مزارع و محصولات کشاورزی را وزارت جهاد کشاورزی بر عهده دارد،گفت: سازمان غذا و دارو کنترل و میزان باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی را بررسی می‌کند همچنین معاونت بهداشت وزارت بهداشت هم به این موضوع ورود کرده‌ است و بازرسان و کارشناسان بهداشت محیط در زمینه آموزش کشاورزان و نمونه برداری از محصولات کشاورزی به ما کمک می‌کنند.

دارایی رئیس آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با اشاره به رصد و پایش باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی سبد غذایی خانوار گفت: خوشبختانه امسال توانستیم تعداد آنالیز‌هایمان را در باقی‌مانده آفت کش‌ها در محصولات کشاورزی به ۶۰۰ سم ارتقا دهیم؛ در‌ واقع باقی مانده ۶۰۰ سم کشاورزی را در محصولات می‌توانیم به کمک آنالیز‌ها شناسایی کنیم.

کمبود حداقل ۱۰۰ هزار پرستار در کشور/ اضافه کاری اجباری برای پرستاران جرم است/ بازنشستگی پیش از موعد پرستاران باید در دستور کار قرار گیرد

اصغر دالوندی اظهار کرد:امروزه بیش از ۱۸۰ دانشکده، ۳ هزار  عضو علمی و ۲۵۰ هزار کادر پرستاری اعم از  اتاق عمل، فوریت‌های پزشکی، هوشبری داریم و پرستار یکی از اثرگذارترین نقش‌های جامعه پزشکی کشور محسوب می‌شود، سازمان نظام پرستاری با داشتن ۱۶۰ هزار نفر عضو و ۱۱۸ هیئت مدیره در کشور مشغول به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: امروزه ضریب پرستار به  تخت که باید حداقل ۱.۸ باشد، متأسفانه ۰.۸ است که بر اساس  سند و برنامه ششم توسعه، کشور نیازمند ۱۵۰ هزار پرستار  است، با توجه به جنگ اقتصادی دشمن و شرایط فعلی کشور جلسات متعددی با وزارت بهداشت، مجلس و سازمان امور استخدامی و برنامه و بودجه گذاشتیم و سازمان نظام پرستاری اعلام کرده است که در حال حاضر ایران نیازمند صد هزار پرستار است که بر اساس نتایج حاصله از جلسات برگزار شده قرار است سالی ۱۰ هزار پرستار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جذب شوند.

وی گفت: در بخش آموزش ما نیازمند جذب سالیانه ۱۰۰ استاد هستیم که بر اساس همین برنامه باید ۱۰ تا ۱۵ هزار دانشجوی کارشناسی و هزار و ۵۰۰ کارشناسی ارشد و ۱۵۰ دانشجوی دکترا تربیت کنیم.

روایتی شگفت انگیز از تولد نخستین نوزاد آزمایشگاهی در ایران+ فیلم

روش IVF یکی از راه های باروری در زوجین نابارور است که می‌توان لقاح را خارج از رحم و در شرایط مصنوعی مانند رحم مادر انجام داد و پس از ۲ تا ۶ روز سلول حاصل از لقاح را به بدن مادر منتقل کرد.

برای نخستین بار IVF در سال ۱۳۵۲ این عمل پیچیده با موفقیت انجام شد و در سال ۱۳۶۷ برای اولین بار در ایران ابوطالب صارمی پژوهش خود درباره IVF را منتشر کرد و ۲ سال بعد اولین نوزاد به روش آزمایشگاهی در ایران متولد شد.

یک سال بعد یک ۲ قلو در تهران به شیوه IVF متولد شدند و بدین ترتیب در پایان دهه شصت ایران برای اولین بار صاحب دانش نوزاد آزمایشگاهی به شیوه IVF یا لقاح خارج از رحم شد.

صدور مجوز برای ۲۳۰ قلم از دارو‌های گیاهی/ مجوز فراورده‌های طبیعی بیش از ۵ برابر رشد داشته است

مهناز خانوی مدیرکل امور فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تعداد مجوز فراورده‌های طبیعی از سال ۱۳۸۷ تا سال ۹۶ بیش از پنج برابر رشد داشته است، گفت: در حال حاضر تعداد مجوز‌های فراورده‌های طبیعی به ۲ هزار و ۴۱۶ مورد می‌رسد، همچنین صدور مجوز تولید فرآورده‌های سنتی از سال ۸۶ آغاز و به هزار و ۲۵ مورد رسیده است.وی با اشاره به مهم‌ترین موانع توسعه تولید داروهای گیاهی در کشور، تصریح کرد: یکی از موانع تولید داروی طبیعی، برداشت بی‌رویه از منابع طبیعی، همچنین جمع‌آوری گیاهان از منابع توسط افراد غیرمتخصص که امکان تقلب و آلودگی‌ها را افزایش می‌دهد و دخالت افراد غیرمتخصص و ‌تعریف نشدن شرح وظایف و اختیارات این افراد است.

خانوی بابیان اینکه ۵۴ دسته از بیماری‌های دارای داروی گیاهی هستند، عنوان کرد: بیشترین تمرکز و حجم داروهای گیاهی روی سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی، گوارشی و آرام‌بخش‌هاست، بیش از هزار و 87 فراورده دارای مجوز بوده و بیش از 2 هزار فرآورده ارزش تولید دارند، رأی مثبت برای تولید گرفته‌اند ولی این موارد هنوز به تولید نرسیده‌اند.

وی مطرح کرد: داروهای سنتی حدود ۳۹ دسته بیماری را تحت پوشش ‌می‌دهند که در این حوزه بیش از ۶۰۰ فرآورده دارای مجوز بوده و به بیش از ۴۰۰ مورد هم‌رأی مثبت داده‌شده و امیدواریم به تولید برسند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار