هشدار دامپزشکی شهربابک در خصوص بیماری تب برفکی

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری است که ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم حیوان از علایم آن است.

هشدار دامپزشکی شهربابک در خصوص بیماری تب برفکیمجید اسدی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری است که ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم حیوان از علایم آن می باشد و کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

وی افزود: دامداران از خرید و جابجایی هرگونه دام فاقد گواهی بهداشتی خودداری کرده و در صورت خرید دام، آنها را حداقل به مدت ۲هفته در محل جداگانه ‌ای نگهداری کنند تا در صورت مشاهده علایم مشکوک به این بیماری از وارد کردن آنها به دامداری‌ پرهیز کنند.

اسدی با تاکید بر احداث حوضچه‌های ضدعفونی در ورودی دامداری‌ها افزود: دامداران همچنین از ورود افراد متفرقه به دامداری های خود جلوگیری کرده و از رهاسازی فضولات دامی در اطراف دامداری و روستا‌ها خودداری کنند.

وی تصریح کرد: بره، بزغاله و گوساله‌های تازه متولد شده و شیرخوار از طریق شیر مادر آلوده به بیماری تب برفکی، بیمار و تلف می‌شوند و به دامداران توصیه می شود از شیر‌های جانشین یا شیر دام‌های سالم برای تغذیه آنها استفاده کنند.

وی همچنین به دامداران توصیه کرد: از تردد غیرضروری در میادین دام و مراکز جمع آوری شیر خودداری کرده و در هنگام ورود به دامداری نسبت به تعویض لباس و چکمه اقدام کنند.
 اسدی گفت: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علایم بیماری تب برفکی نظیر آبریزش از دهان، لنگش، زخم، و تاول در دهان، لثه، زبان و سم و تلفات دام‌های جوان مراتب را به شبکه دامپزشکی طلاع دهند و با ماموران اعزامی دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.
وی با بیان اینکه واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در سیستم ایمنی بدن دام ها دارد و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد، یادآور شد: مایه کوبی دام های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در اوایل بهمن ماه در واحدهای دامداری و مناطق روستایی این شهرستان اجرا می شود.

انتهای پیام /ح

مقابله با تب برفکی در شهربابک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار