کمک دولت عربستان برای فراری دادن ۵ دانشجوی مجرم سعودی از آمریکا

عربستان سعودی متهم است ۵ دانشجوی این کشور را که در آمریکا مرتکب جرایم جدی شده‌اند، فراری داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی دیلی میل، دولت عربستان سعودی متهم است ۵ دانشجوی این کشور را که در ایالت اورگن آمریکا مرتکب جرایم جدی همچون قتل، تجاوز و هدایت شبکه استفاده جنسی از کودکان شده اند، به طور مخفیانه از آمریکا فراری داده است.

عبدالرحمان سمیر نوره، دانشجوی ۲۱ ساله کالج پورتلند یکی از این افراد است که در سال ۲۰۱۶ به قتل یک دختر ۱۵ ساله در ایالت اورگن متهم شد، اما دو هفته پیش از برگزاری دادگاهش در ژوئن ۲۰۱۷ موچ بند ردیاب خود را شکسته و پس از تهیه گذرنامه جعلی با یک جت خصوصی از آمریکا به مقصد کشور زادگاهش عربستان سعودی فرار کرد.

کمک دولت عربستان برای فراری دادن ۵ دانشجوی مجرم سعودی از آمریکا

مقامات آمریکایی در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ خواستار استرداد این دانشجو به آمریکا شدند، ولی دولت عربستان هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول، پرونده‌های بی نتیجه متهمان سعودی در بسیاری از کشور‌ها به جریان افتاد. پرونده نوره نیز ماه گذشته بازگشایی و مشخص شد او بدون آنکه دادگاهی شود موفق به فرار از آمریکا شده است.

موسسه اورگنیان (Oregonian) به تازگی اسنادی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد علاوه بر سمیر نوره، ۴ دانشجوی سعودی دیگر که در اورگن مشغول تحصیل بودند و به دلیل اتهامات مختلفی باید در دادگاه حاضر می‌شدند، در دو سال گذشته از آمریکا فرار کرده اند.

بر اساس تحقیقات این موسسه، همه دانشجویان سعودی جوان بوده اند و با حمایت‌های مالی دولت عربستان در یکی از کالج‌های عمومی ایالت اورگن تحصیل می‌کردند.

سلیمان علی العویض، دانشجوی دانشگاه دولتی پورتلند در اوت ۲۰۱۶ حین رانندگی در حالت مستی، یک مرد بی خانمان را زیر گرفت و از صحنه حادثه فرار کرد، ولی بعد از بازداشت به ۹۰ روز زندان متهم شد. او هنگام مرخصی از زندان به عربستان فرار کرد و دوران محکومیتش ناتمام ماند. حکم بازداشت وی همچنان فعال است.

کمک دولت عربستان برای فراری دادن ۵ دانشجوی مجرم سعودی از آمریکا

ولید علی الحرثی یکی دیگر از دانشجویان سعودی دانشگاه ایالتی اورگن بود که در آوریل ۲۰۱۵ به اتهام هدایت شبکه سوء استفاده جنسی از کودکان بازداشت شد. در رایانه شخصی او ویدئو‌های مستهجن از استفاده جنسی از کودکان کشف شد. او متهم به ۱۰ فقره تشویق به استفاده جنسی از کودکان نیز متهم بود. او نیز به قید وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری آزاد شد و پس از چند مرتبه حضور در دادگاه، به صورت پنهانی به عربستان فرار کرد. مقامات آمریکایی اعلام کردند او هفته گذشته از مکزیکو سیتی به پاریس سفر کرده است.

کمک دولت عربستان برای فراری دادن ۵ دانشجوی مجرم سعودی از آمریکا

عبدالعزیز الدویس یکی دیگر از دانشجویان سعودی است که در دسامبر ۲۰۱۴ متهم شد به یکی از همکلاسی هایش در دانشگاه اورگن غربی تجاوز کرده است. مدارک مندرج در پرونده وی نشان می‌دهد او پیش از عملی کردن نیت شوم خود، قربانی را با مواد مخدر و الکل مسموم کرده است. او به اتهام تجاوز بازداشت شد، ولی چند روز بعد با یک وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری یکی از مقامات کنسولگری عربستان به طور موقت آزاد شد. او پیش از برگزاری دادگاهش از آمریکا فرار کرد.

کمک دولت عربستان برای فراری دادن ۵ دانشجوی مجرم سعودی از آمریکا

علی حسین الحمود دانشجوی دانشگاه ایالتی اورگن در سال ۲۰۱۲ متهم شد به یک زن تجاوز کرده است. او نیز با کمک مقامات کنسولگری عربستان به قید وثیقه آزاد شد و همان روز به عربستان فرار کرد.

کمک دولت عربستان برای فراری دادن ۵ دانشجوی مجرم سعودی از آمریکا

یادآور می‌شود این دانشجویان صرفا از ایالت اورگن بوده اند که به عربستان فرار کرده اند و با بررسی سایر ایالت‌های آمریکا می‌توان نسبت به بالا رفتن آمار دانشجویان فراری سعودی اطمینان یافت.

طبق اطلاعات موسسه اورگنیان، جینجر مونی، داستان ایالت اورگن از سال ۲۰۱۴ دست کم ۹ پرونده مربوط به دانشجویان سعودی را در دست است. او از توضیحات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

گفته می‌شود از آنجایی که آمریکا یک معاهده استرداد با عربستان سعودی ندارد، اقدامات دولت آمریکا برای اطمینان از استرداد دانشجویان خلافکار سعودی به بن بست می‌رسد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، آمریکا ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار