عضو شورای مرکزی کارگزاران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

استانی شدن انتخابات مجلس شانس کاندیداهای غیرتشکیلاتی را به صفر می‌رساند

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: استانی شدن انتخابات مجلس شانس کاندیداهای غیرتشکیلاتی را به صفر می‌رساند.

نبود کارکرد حزبی در انتخابات استعلی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‎وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان, به ارزیابی استانی‌شدن انتخابات مجلس پرداخت و گفت: نبود کارکرد حزبی در انتخابات مشکلی است که نه تنها در انتخابات مجلس بلکه در کل انتخابات‌های کشور با آن روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه نمایندگان با قانون استانی شدن انتخابات مجلس می‌خواهند از پیگیری امور منطقه‌ای و شهرستانی و مراجعات غیر مربوط موکلین رهایی پیدا کنند، گفت: آنها می‌خواهند فرصت پیدا کنند تا به طرح‌های ملی بپردازند و وقت آنها صرف قانون گذاری و نظارت بر قوانین باشد اما این مقدمه ناقص است چرا که نمایندگان این فرهنگ را برای مردم به وجود آوردند که هر کسی نماینده مجلس شد، مردم همه کارها، امور اجرایی و قضایی را از او بخواهند و بخشی از این مشکل به مسئله عدم فرهنگسازی در این موضوع نیز برمی‌گردد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ادامه داد: در طول این سال‌ها نماینده‌ای محبوب بوده است که بیشتر در حوزه انتخابیه حضور داشته باشد و برای همین نمایندگان به این نتیجه رسیدند که اگر به مراجعات غیر پارلمانی مردم پاسخ دهند، بیشتر رای می آورند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تصریح کرد: اگر بخواهند مراجعات مردمی با استانی شدن انتخابات کمتر شود، این امر با این قانون اتفاق نمی‌افتد؛ چرا که در این صورت بعد از تصویب این قانون نماینده مردم ورامین  باید نماینده تهران باشد و مردم کل استان تهران نیز به او مراجعه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه با این قانون کاندیداهای غیر تشکیلاتی حتی با شایستگی هیچ فرصتی برای ورود ندارند و شانس آنان به صفر می‌رسد، گفت: آنها نمی‌توانند در کل استان تبلیغ کنند و مردم هم نمی‌توانند همه کاندیداها را بررسی کنند، پس لیستی رای می‌دهند و به خاطر همین کسانی که نتوانند خود را وارد تشکیلات کنند، انتخاب نمی‌شوند و انتخاب اصلحی وجود ندارد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه با استانی شدن انتخابات مجلس راه برای پولدارها باز می‌شود، تاکید کرد: با این قانون هر فردی که بتواند در کل استان تبلیغ بیشتری انجام دهد، می‌تواند وارد مجلس شود.

نمازی تصریح کرد: ایراد دیگر این است که نماینده در حوزه فردی باقی می‌ماند چرا که نمی‌تواند در شهرستانها دفتر ایجاد کند و فعالیت او محدود به حوزه فردی باقی می‌ماند.

نمازی گفت: عدم رسیدگی به شکایات مردم مشکل بعدی این قانون است؛ اینکه شکایات در سطح استان چگونه رسیدگی ‌شود، مشکلی است که با آن روبه‌رو شود.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تاکید کرد: وقتی صحبت از انتخاب می‌شود، اختلاف سلائق بروز پیدا می‌کند و این تشکل‌های سیاسی هستند که باید اختلافات را سازمان و سامان دهند و با تدوین مرامنامه و اساسنامه نوع نگرش به اداره کشور را در معرض عموم مردم قرار دهند.

نمازی ادامه داد: مردم با سلیقه‌ای که دارند باید حزب خود را انتخاب کنند و احزاب بعد از عضو گیری وظیفه دارند که اعضای خود را آموزش داده و کادرسازی کنند و به هنگام انتخابات برنامه ارائه داده و برای اجرای برنامه کاندیدا ارائه کنند.

وی با بیان اینکه نبود کارکرد حزبی باعث شده است هر فردی که شعارهای جالب‌تری بدهد، انتخاب شود، گفت: در سال‌های اخیر وضعیت به گونه‌ای شده است که هر فردی مخالف‌خوانی کند و معترض وضع موجود باشد، رای می‌آورد و در کنار آن اگر پول داشته باشد، می‌تواند رای بیاورد.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به ضرورت وجود دو حزب فراگیر در کشور گفت: ما باید به شکل‌گیری دو حزب سراسری ملی کمک کنیم و مثل بقیه کشورهای دموکراتیک احزاب نقش اساسی‌تری را در انتخابات داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بهترین کار این است که انتخابات را حزبی برگزار کنیم، گفت: با حزبی برگزار کردن انتخابات، بعضی زحمات بدون هزینه به دوش احزاب می‌افتد و روال انتخابات بهتر می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار