حفظ کاربری اراضی لازمه توسعه کشاورزی پایدار

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: حفظ کاربری اراضی از جمله فاکتور‌های اساسی تامین کننده پایداری بخش کشاورزی است و تامین امنیت غذایی نیز مستلزم بهره برداری بهینه از اراضی کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،مهدی سرخوش مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی موجب تأمین امنیت غذایی برای نسل‌های فعلی و آینده، توسعه روستایی، توسعه صادرات و ارز آوری، افزایش تولید محصولات کشاورزی، تأمین خوراک دام و علوفه، جلوگیری از فرسایش خاک و بروز سیلاب، مهاجرت روستاییان به شهرها، حاشیه نشینی و مشکلات اجتماعی و ایجاد شغل‌های کاذب می‌شود.

سرخوش با ارائه گزارشی از عملکرد مدیریت امور اراضی در طی نه ماه سال جاری افزود: در راستای بهره برداری بهینه و حفاظت از اراضی کشاورزی، ۸۴ مورد بنا‌های غیر مجاز در اراضی کشاورزی استان درطی نه ماهه سال جاری قلع و قمع و به حالت اولیه بازگشت داده شده است.

وی ادامه داد: عملیات اجرای حکم‌های قلع و قمع در اراضی زراعی و باغی در سطح شهرستان‌ها با حضور و همراهی نیرو‌های یگان امداد انتظامی و نماینده دادستان استان و توسط اکیپی از امور اراضی جهادکشاورزی شهرستان‌ها انجام شده است.

سرخوش اظهارکرد: قلع و قمع مستحدثات غیر مجاز اجرا شده به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰ به تعداد ۴۸ مورد، و به استناد احکام صادره قطعی به تعداد ۳۶ مورد در مجموع به مساحت ۳ هکتار و ۳۷۳۹ متر مربع از اراضی کشاورزی استان با اجرای این طرح به حالت اولیه اعاده شده است.

وی تصریح کرد: حفظ کاربری اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن آن‌ها یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری این مدیریت است که در این راستا ضمن اصلاح ساختار‌ها و قوانین، با متخلفان به صورت جدی برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان امور اراضی کشور بر آن است تا با برنامه ریزی صحیح و مدیریت کارآمد، در جایگاه تحقق اهداف حاکمیتی که در حیطه وظایف، ماموریت‌ها و اختیارات این سازمان قرار دارد، اراضی کشور و به ویژه اراضی کشاورزی را ساماندهی و مدیریت کند، توسعه دهد و از آسیب‌های پیش‌رو جلوگیری کند. در جهت تحقق این مهم چشم‌انداز تدبیر در مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز مشتمل بر اهداف، رویکردها، سیاست‌ها، برنامه و طرح‌های اساسی سازمان تدوین شده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: به منظور توسعه خدمات دولت الکترونیک، در این بازه زمانی ۴۳۸ مورد پرونده از نظر اصلاح فیزیکی اسناد و بایگانی پرونده‌های قدیمی مورد بازبینی قرار گرفته اند و اطلاعات ۲۱۰ پرونده قدیمی در سامانه جامع اطلاعات اراضی استان ثبت شده است.

سرخوش با بیان اینکه دو دستگاه خودرو گشت به مجموع گشت‌های استان در سال جاری اضافه شده است، تصریح کرد: ۱۱ گشت حفاظت از کاربری اراضی کشاورزی در استان در طول سال مشغول دهگردشی و عملیات گشت زنی و نظارت جهت پیشگیری و برخورد با ساخت و ساز‌های غیر مجاز در اراضی زراعی و باغی در سطح شهرستان‌های ارومیه، خوی، ماکو، مهاباد، میاندوآب، بوکان، نقده، سلماس، پیرانشهر، شوط هستند.

وی گفت: در طی نه ماهه سال جاری ۱۲۸۲، مورد عملیات تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی توسط گشت‌های حفاظت از کاربری اراضی کشاورزی سامانه ۱۳۱ شناسایی و اخطار توقف عملیات صادر شده است که ۳۶ مورد از این تعداد اخطار‌ها بر اساس تبصره یک ماده ۱۰ به توقف قطعی عملیات منتهی شد و ۴۸ مورد نیز بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ به حالت اولیه برگشت داده شده است.

این مسئول بر لزوم افزایش سطح اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم در خصوص راه اندازی سامانه ۱۳۱ و اهداف آن از طریق رسانه استانی تاکید و اضافه کرد: این سامانه به زودی در استان در قالب یگان حفاظت از اراضی کشاورزی به فعالیت خود ادامه خواهد داد و امیدواریم با راه اندازی این یگان شاهد افزایش ضریب حفاظت از اراضی کشاورزی از سوی مردم و کشاورزان در استان باشیم.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: در این بازه زمانی در راستای امر خطیر ترویج، آموزش و اطلاع رسانی در خصوص بهره برداری و حفاظت از اراضی کشاورزی، دوره آموزشی ترویجی برای بهره برداران، تشکل‌ها و دهیاران به تعداد ۲۱۲۴ نفرروز و دوره آموزشی ویژه کارکنان به تعداد ۵۹۲ نفر روز در سطح استان برگزار شده است.

سرخوش تصریح کرد: در این بازه زمانی در راستای اجرای تبصره چهار ماده یک برای ۴۳۸ مورد طرح کشاورزی درسطح ۲۴۵ هکتار مجوز صادر شده است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: در اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی که نقش مهمی در تسریع ثبت و صدور اسناد املاک دارد، مجموعه عملیات فنی، مهندسی، ممیزی، ثبتی و حقوقی که محدوده و موقعیت املاک را مشخص نموده و ارتباط جغرافیایی آن‌ها را با یکدیگر نشان می‌دهد، انجام می‌گیرد و این اطلاعات به منظور تثبیت مالکیت و تسهیل در حل و فصل دعاوی ملکی و سایر موارد مربوط به املاک اجرا می‌شود.

وی افزود: در سطح بیش از ۸۹ هزار و ۸۹۸ هکتار اطلاعات و سوابق اجرایی قطعات اراضی کشاورزی استخراج و بررسی شد و اطلاعات توصیفی همراه با نقشه قطعات اراضی کشاورزی (گویا سازی) نیز در سطح ۴۹ هزار و ۵۱۶ هکتارعملیاتی شده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در نه ماهه سال جاری در سطح استان ۳۵ هزار و ۲۹۸ هکتار نقشه کاداستر اراضی کشاورزی در پلاک‌های رفع تداخل شده تهیه و عملیاتی شده است.

این مسئول افزود: در راستای اجرای قانون تعیین تکلیف اراضی زراعی و باغی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی برای ۲۴۸ هکتار ازاراضی کشاورزی نیز در سال گذشته سند مالکیت صادر شده است و عملیات پایش و شناسایی اراضی بایر نیز در سطح ۹۹ هکتار به تعداد ۲۵ مورد صورت گرفته است.

سرخوش در خصوص واگذاری اراضی به طرح‌های کشاورزی و غیر کشاورزی نیز اظهار کرد: در این بازه زمانی، ۴۲ هکتار زمین برای اجرای طرح‌های غیر کشاورزی و ۷۶ هکتار زمین نیز برای اجرای طرح‌های وابسته به بخش کشاورزی به متقاضیان واگذار شده است.

سرخوش ادامه داد: حل مشکلات مالکیتی کشاورزان و رفع تداخلات یکی از مطالبات مهم مردم و مورد تاکید دولت و وزیر جهاد کشاورزی است و با جدیت در سطح شهرستان‌ها نیز پیگیری می‌شود.
 
انتهای پیام/م
 

جلوگیری از تغییر کاربری اراضی لازمه پایداری توسعه در بخش کشاورزی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.