بهترین راهکار برای برخورد با کودک لجبار/ چرا بچه‌ها بهانه می‌گیرند؟

یک متخصص اطفال معتقد است پشت بهانه گیری کودک خواسته‌های او نهفته است که با راهکارهای ساده می‌توان آن را حل کرد.

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بهانه گیری کودک اتفاق ساده‌ای است که خواسته‌های کودک پشت این بهانه‌جویی‌ها پنهان شده است؛ برخی از رایج‌ترین آنها را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم به موقع این بهانه‌ها را بشناسیم و به موقع آنها را رفع کنیم.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه خستگی یکی از علت‌های بهانه‌گیری کودک است، گفت: خستگی برای بسیاری از بچه‌ها آغاز بهانه جویی‌های مختلف است، علاوه بر این گرسنگی هم در این بهانه‌گیری‌ها موثر است، بعضی از بچه‌ها گرسنه که می‌شوند شروع به بهانه جویی نسبت به چیز‌های بی ربطی مانند گرما، بازی کردن با تلفن همراه شما می‌کنند.


بیشتر بخوانید: با کودکی که هنگام غذا خوردن بهانه‌گیری می‌کند، چگونه رفتار کنیم؟


محتشمی با بیان اینکه کودک زمانی که نیاز به توجه دارند شروع به بهانه‌گیری می‌کنند، بیان کرد: این مورد یکی از مهم‌ترین دلایل بهانه جویی بچه‌هاست؛ اگر دقت کرده باشید برای مثال اوقاتی که همه حواس شما به تماشای جام جهانی فوتبال است و همسرتان هم سرگرم کار خودش است، بهانه جویی کودکتان برای کارتون دیدن بیشتر می‌شود.

بهترین راهکار برای برخورد با کودک لجبار/ چرا بچه‌ها بهانه می‌گیرند؟

با بهانه جویی‌های او چگونه رفتار کنید؟

وی با اشاره به اینکه تحریک شدن زیاد از طرف محیط از دیگر دلایل بهانه‌گیری کودک است، ادامه داد: محیط‌هایی که حواس مختلف کودک شما را زیادی تحریک می‌کنند هم موجب بهانه جویی او می‌شوند؛ برای اینکه بتوانید به بهترین شکل ممکن بهانه جویی‌های کودکتان را مدیریت کنید باید این نکته را مورد توجه قرار دهید که کودک شما مانند خود شما دارای هیجانات متنوع است؛ با این تفاوت که او هنوز آنها را درست نمی‌شناسد و نمی‌داند چطور باید هیجاناتش را مدیریت کند.

این متخصص اطفال ادامه داد: به علاوه باید این را هم در نظر داشته باشید که کودک شما علیرغم این بی تجربگی می‌داند که چه خواسته‌ای دارد، اما  هنوز یاد نگرفته است چطور باید به شیوه‌ای صحیح خواسته اش را بیان کند.

محتشمی افزود: در برابر بهانه‌گیری‌های کودک صبور باشید، از باج دادن به اویا توبیخ کردن کودک اجتناب کنید، شاید موقعی که کودک شما مشغول بهانه گیری است مصادف با بی حوصلگی شما باشد، اما این مسئله نباید موجب شود که شما به فکر ساکت کردن او به هر نحو ممکن بیافتید.

باید به فکر آموختن ماهیگیری به کودک باشید

وی ادامه داد: به خاطر داشته باشید که هدف شما ساکت کردن بچه نیست بلکه  به او یاد بدهید خواسته هایش را به شکل صحیح بیان کند؛ به عبارت دیگر باید به فکر آموختن ماهیگیری به او باشید، اسم هیجانات مختلف را به او یاد بدهید، با کودکتان درباره هیجانات مختلف صحبت کنید برای مثال برای او قصه بگویید یا نقاشی بکشید، هر چه شناخت کودک شما از هیجاناتش بیشتر باشد کار شما در مراحل بعدی آسانتر خواهد بود.

بهترین راهکار برای برخورد با کودک لجبار/ چرا بچه‌ها بهانه می‌گیرند؟


بیشتر بخوانید: چند توصيه براي بهانه گيري كودكان هنگام صرف صبحانه


این متخصص اطفال با اشاره به اینکه باید به کودک راهکار مناسب را آموزش داد، گفت: به جای اینکه بگویید «نق نزن»  یا بخواهید او را ادب کنید به او بگویید «احساس می‌کنم تو الان از چیزی ناراحتی ولی وقتی گریه می‌کنی من درست متوجه نمی‌شم که چی می‌خواهی. اگر چیزی می‌خواهی می‌تونی درباره اش با من حرف بزنی».

وی با تاکید بر اینکه باید به کودک توجه کرد، یادآوری کرد: همانطور که گفته شد اغلب اوقات بچه‌ها به دلایل بسیار ساده‌ای شروع به بهانه گیری می‌کنند بنابراین لازم است حواستان به رفع خستگی، گرسنگی و سایر نیاز‌های مهم آن‌ها باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار