باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

آیین سنتی که رنگ و بوی دلجویی و دلداری به غم دیدگان دارد/ "اسفند ملتی" به عنوان یک میراث ناملموس ثبت می شود

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مردمان بافران نایین از دیرباز برای پایه گذاری هر آیینی هدف و منظوری را دنبال کرده اند و از این طریق پند، اندرز و ارزشهای خودشان را با هنر و برگزاری سنت های دیرینه تلفیق کرده تا آداب و رسوم را سینه به سینه برای هم نقل وحفظ کنند. مردمان بافران از گذشته به نوع دوستی و همدلی شهره هستند، همین امر موجب شده تا بسیاری از آداب و رسوم اجتماعی در این سرزمین کویری شکل بگیرد و از نمونه‌هایی است که در سایر نقاط کشور کمتر قابل مشاهده و یا اصلا برگزار نمی‌شود.

«اسفند ملتی» یکی از رسوم ویژه در بافران است که به منظور خانه تکانی دل‌ها و خارج کردن رخت عزا از تن صاحبان عزا در این منطقه برگزار می‌شود.

هدف از برپایی این آیین سنتی در نائین به پیشواز نوروز رفتن و از بین بردن غصه و ناراحتی در آستانه سال نو است؛ بانوان بافرانی نیز در این مراسم با خواندن قرآن و طلب آمرزش برای عزیزانی که رهسپار دیار باقی شده اند سهیم می‌شوند.

 

آیین سنتی که رنگ و بوی دلجویی ودلداری به غمدیده گان دارد/ اسفند ملتی به عنوان یک میراث ناملموس ثبت می شود

دلجویی و دلداری زمینه ساز وحدت


علیرضا مفتاح مولف و نویسنده کتاب فرهنگ نایین  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، می گوید:علت نامگذاری این مراسم به «اسفند ملتی» این است که بنابر تقویم کشاورزی قدیم، ماه های سال ۳۰ روزه بوده و روز اول اسفند این تقویم ۶ روز زودتر از اول اسفند تقویم شمسی است و ۲۴ بهمن در تقویم شمسی اولین روز اسفند در تقویم ملتی خواهد بود.

وی افزود: این برنامه در شهر بافران نایین هرساله با شور خاصی برگزار می شود که بیش از یک قرن از طریق گذشتگان برای آیندگان به جا مانده و سبک این برنامه به این صورت است که دراین شهر کسانی که در طول یکسال یعنی از الان تا سال آینده دار فانی را وداع می گویند علاوه بر مراسم های عادی مثل مراسم های ختم و چهلم و حتی سالگرد یک مراسم دیگر نیز برای کلیه اموات برگزار می کنند.

مولف و نویسنده کتاب فرهنگ نایین ادامه داد: به این ترتیب مردم منطقه دسته جمعی به صاحبان عزا و وابستگان فرد فوت شده تسلیت گفته و از ویژگی های آئین اسفند ملتی این است که همه مردم این شهر درهرکجای کشور که سکونت داشته باشند خودشان را برای این مراسم محیا می کنند و مقید هستند که باید در این مراسم شرکت کنند.

به گفته این مولف، منحصر به فرد بودن و تعهد و دیانتی که مردم بافران بر حفظ سنت دیرینه خود دارند در خود بی نظیر است.

آیین سنتی که رنگ و بوی دلجویی ودلداری به غمدیده گان دارد/ اسفند ملتی به عنوان یک میراث ناملموس ثبت می شود

اسفند ملتی نماد صلح و همدلی

قدمعلی رحیمی از اهالی بافران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، می گوید: این مراسم یک سنت قدیمی است که ازگذشتگان ما به ارث رسیده و با برقراری مودت بین مردم کدورت ها از بین می رود.

وی افزود: اگر تنوعی در این مراسمات سنتی ایجاد شود اشکالی ندارد اما باید این سنت قدیمی پابرجا بماند تا ما بگوییم ایرانی هستیم و با اجرای این مراسم علاوه بر احترام به گذشتگان یاد آنها را زنده نگه می داریم.

اسفند ملتی به عنوان یک میراث ناملموس ثبت می شود

سرهنگ عبدالرضا عرب فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در این مراسم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ، می گوید: با طرح و اقداماتی که در خصوص حفظ این مراسم که بیش از صدها سال پیش در این شهر برگزار می شود صورت گرفته این آیین سنتی به عنوان یک میراث ناملموس ثبت خواهد شد و این ثبت شناسنامه ای برای حفظ هویت و فرهنگ مردم این دیار خواهد بود.

وی افزود: ثبت میراث ناملموس ارزشی است که در این شهر سالیان سال ماندگار خواهد بود و می توان به عنوان مطالعه در کل کشور یا حتی بیرون از کشور روی طرح کار نمود و ثبت جهانی نیز شود.

آیین سنتی که رنگ و بوی دلجویی ودلداری به غمدیده گان دارد/ اسفند ملتی به عنوان یک میراث ناملموس ثبت می شود


در این آیین باشکوه که از سال های دور پی ریزی شده است سنت نیکوی دیگری نیز نهفته که آن هم به نوع خود مهم و تاثیر گذار است و آن صله رحم و بازدید است.

آشتی دادن بین خانواده ها و حل مسائل اجتماعی و عاطفی بر شکوه و عظمت این مراسم سنتی می افزاید و به همین دلیل است که بزرگداشت آیین هایی چون اسفند ملتی در جامعه امروز ضرورت پیدا می کند تا علاوه بر اینکه پیام آور محبت ها و همدلی هاست و شادی را به خانواده های بافرانیان هدیه می کند.

این مراسم قدیمی پیام دیگری هم دارد آن هم حفظ آداب و رسومی که امروز تکیه گاهی محکم در برابر تهاجم فرهنگی بیگانگان دارد و نسل جدید را دلبسته فرهنگ غنی و بومی خود می سازد و هویت اصیل او را احیا می کند.

احساس هویت به کمال شخصیت منجر می شود و با اعتماد به نفسی که در نسل جدید بوجود می آورد پیشرفت و سازندگی شهر و کشور عزیزمان ایران را رقم می زند.

گزارشی از فاطمه جمال بافرانی

انتهای پیام /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
احمدرضا عظیمی
۱۴:۳۰ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
سلام و درود گزارش خوبی بود ای کاش حال هوای روستاها و شهرهای کوچک که هنوز بافت تاریخی و قدیمی دارن رو اصفهان داشت صفا و صمیمیت
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۰۹:۴۱ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
پرمحتوا و جذاب بود