ناتو: قصد نداریم تسلیحات هسته‌ای جدید در اروپا مستقر کنیم

معاون دبیرکل ناتو اعلام کرد حتی پس از پایان پیمان موشکی ۱۹۸۷، این سازمان به دنبال استقرار سامانه‌های مجهز به تسلیحات هسته‌ای در اروپا نیست.

مقام ناتو: قصد استقرار تسلیحات هسته‌ای جدید را در اروپا نداریمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، معاون ینس استولنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد این سازمان نظامی برنامه‌ای برای استقرار سامانه‌های زمینی مجهز به تسلیحات هسته‌ای جدید در اروپا حتی پس از پایان پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد ندارد.

معاون استولنبرگ گفت: «ما به بحث درباره چگونگی واکنش به موشک های جدید روسیه خواهیم پرداخت. در عین حال برنامه ای برای استقرار سامانه های زمینی جدید مجهز به تسلیحات هسته‌ای در اروپا نداریم.» این اظهارات اندکی پس از آن منتشر شد که دبیرکل ناتو روز گذشته اعلام کرد این سازمان اقداماتی را برای مواجه با فروپاشی احتمالی پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در پیش گرفته است. هرچند استولنبرگ یادآور شد که ناتو نمی‌خواهد شاهد یک رقابت تسلیحاتی جدید باشد.

روسیه و آمریکا بار‌ها یکدیگر را متهم به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد کرده اند. در اول فوریه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا تعلیق شش ماهه تعهدات کشورش تحت پیمان موشکی ۱۹۸۷ را اعلام کرد و گفت تنها در صورت پایبندی مسکو به تعهدات خود به این پیمان بازخواهد گشت. در پی آن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در اقدامی متقابل اعلام کرد مسکو در واکنش به اقدام آمریکا تعهدات خود را تحت پیمان موشکی ۱۹۸۷ به حالت تعلیق درمی‌آورد. پوتین ضمن یادآوری اینکه روسیه به دنبال رقابت تسلیحاتی جدید نیست، گفت: بکارگیری و استقرار پرتابگر‌های «ام کا ۴۰» در اروپا از سال ۲۰۱۴ توسط آمریکا نقض آشکار پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بوده است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. این پیمان در ۸ دسامبر آن سال در واشنگتن به امضای رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رئیس حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی رسید. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ناتو ، روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار